1 Senast ändrad av Jesuws (2008-09-25 09:07:42)

Nybörjare söker recept.

ja hejsan hoppsan fellow öldrickare!
nu är det såhär att jag och två klasskamrater har fått i uppdrag (eller ja, vi valde väl det snarare) att brygga öl som ett biologiprojekt, men ingen av oss har gjort något liknande förut så vi går lätt vilse bland recept och tillvägagångssätt och det skulle va bra om man kunde få lite hjälp att reda ut det hela! smile

det vi söker mest är då ett enkelt recept där man kanske kan klara sig utan fina instrument och saker (gärna ett inte allt för dåligt öl heller ju) då vi får betala för allting själv och vi har helt enkelt inte råd att köpa några mäskkärl och grejer.
alkoholhalten är ändå ganska viktig (tycker vi) både för smaken och för glädjen wink och en volymprocent runt 5 skulle nog vara ganska passande.

så om det är någon som har lite tips för ett gäng unga nybörjare samt några enkla recept så va snälla att göra oss den tjänsten att visa oss vägen! utförliga instruktioner är också varmt välkomna då vi inte direkt kan läsa mellan raderna så att säga vid detta laget.

tack i förhand!

2 Senast ändrad av Calle (2008-09-25 10:10:44)

Sv: Nybörjare söker recept.

Frågan om hur man brygger öl med enkla metoder kommer upp med jämna mellanrum på forumet. Som vanligt är svaret: http://www.shbf.se/Hembryggning/Helmalt … ggverk.pdf

Läs igenom och titta på bilderna, på slutet finns ett recept som funkar bra som förstabryggningsöl.
Vilken frågeställning tänker ni ha?

Calle skrev:

Frågan om hur man brygger öl med enkla metoder kommer upp med jämna mellanrum på forumet. Som vanligt är svaret: http://www.shbf.se/Hembryggning/Helmalt … ggverk.pdf

Läs igenom och titta på bilderna, på slutet finns ett recept som funkar bra som förstabryggningsöl.
Vilken frågeställning tänker ni ha?

tack för svaret, har läst igenom det noga några gånger nu och tror det skulle funka smile och en fråga angående det bara föresten, malten som används där, är den hel eller är den krossad eller något liknande?
tänkte lite med också på något recept/tillvägagångssätt för att brygga med maltextrakt med kanske, då jag inte redigt vet hur mycket arbete vi kommer kunna lägga ner på det, plus så skulle det va bra att kunna jämföra några olika recept.

vi kommer inte ha någon direkt frågeställning, detta är ett mindre projekt och vi gör det mest för att kunna binda samman lite teoretiskt arbete om jäsning till något praktiskt, plus så känns det som att det skulle vara något roligt att testa! smile
det står inget heller om kolsyrningen märkte jag nu, läste i någon annan tråd ett simplare recept:

Thorim skrev:
adrenalized skrev:

Är det värt besväret? Får man verkligen ett gott öl?

Ett recept till 15 liter läskande öl.
--------------------------------------
2 kg torkat ljust maltextrakt
25 gram perle humle
25 gram saaz humle
Whitbread Ale jäst (1099)

1. Ta en kastrull på 10 liter, blanda 5 liter vatten, maltextraktet och perle humlen och låt koka i 50 minuter.
2. Lägg i 10 gram saaz humle och låt koka i 10 minuter.
3. Lägg i 15 gram saaz humle och låt koka i 1 minut.
4. Sila ner allt i jäshinken och fyll på med iskallt vatten tills det blir 15-16 liter.
5. När tempraturen är ca 20 grader, så lägg i jästen.

När allt jäst klart så ställ hinken kallt och låt den klarna i ca en vecka. Tappa sedan på flaska. För att få kolsyra så tillsätt 3 gram socker per 50 cl flaska. Fyll inte flaskan mer än 4/5. Sedan ska ölet stå och bygga kolsyra i 1-2 veckor.
Lyckat till!!

ska man använda samma sätt för kolsyrningen som i detta citerade receptet? är det liksom det vanliga sättet?

Ja, du måste tillsätta kolhydrater (socker eller malt) för att jästen skall kunna
jäsa i flaskorna och tillverka kolsyra. Man räknar mellan 6 och 8 gram per liter.
Ett bra tips är att göra en sockerlag och blanda i ditt klarnade öl och blanda ner
försiktigt precis innan du tappar upp på flaska.

Hur mycket öl vill du göra? Börja med en lite stats och testa dig fram. Det
är aldrig kul att misslyckas med en stor sats. Jag skulle börja med en vanlig
humlad ölsats och laborera vidare när du har lite koll på bryggningens alla steg...

Du vill hålla priset lågt. Då räknas alla tillbehör och ingredienser eller hur.

Shopping lista utrustning
1 jäshink, inte plastdunk! (det är mycket bra med två för omtappning)      ca 100 kr (st)
1 vattenlås (kommer ibland med jäshinken)                                              ca  20 kr
1 hävert                                                                                                 ca  40 kr
1 Öshelmätare  (den behövs när du vill veta hur starkt ölet blir)                  ca  30 kr
1 kapsylpåslagare (rekommenderas tvåhands lite dyrare men mkt bättre)   ca 30-150kr
30 kapsyler räcker till ca 10 liter öl                                                             ca 15 kr

Första ölet:
1 Ölsats Coopers draught el liknande (för första ölet) tillsätt endast ca 10 lite vatten)
mät med öschelmetaren du bör ha ca: 45-50 Öcshelgrader (minskar med mängd vatten).
Mätvärdet du fgick kallas också OG (Original Gravity). På ölsatsen står det att man kan
tillsätta socker (gör inte det, socker smakar inte gott i en ölsats, gör heller med mindre vatten)

Jäs ölet i rumstemperatur tills det slutat bubbla och vänta ytterligare ett par dar.
Viktigt! Tappa om ölet och låt det klarna utan bottensats i ytterligare 4-5 dar (öl tar tid)
gärna kallt (typ 4-12 C) så får ni ett mycket klarare öl.

Överkurs:
Om ni vill kan ni nu mäta Öschelvikten igen på ölet. Det bör ligga runt 8-10 och ni kan nu
räkna farm er alkoholstyrka. Detta mätvärde kallas FG (Final Gravity). Använd formeln:
Alc by vol = (OG - FG) * 0,13,  Ex: om ni hade OG = 50 och FG = 10 ger formeln:
(50 - 10) * 0,13 = 5,2 %

Tappning:
Gör rent tillräckligt många flaskor. Håll er till gröna eller bruna flaskor. Var noga vid
rengöring. Det är oftast här folk misslyckas med sin hobby!

Gör en sockerlag med ett par deciliter vatten och ca 7 gram socker per liter som du
har i jäshinken. Låt svalna och häll över i jäshinken och rör om försiktigt så att sockret
sprider sig i hela ölet. Akta så att ni inte grumlar upp bottensatsen. Nu måste ni genast
tappa upp ölet i sterila flaskor. Fyll så att ni har 3-4 centimeter kvar i flaskorna. Grumlas
bottensatsen upp får ni mer bottensats i flaskorna när de är färdiga. När sockret är tillsatt
finns det ingen återvändo utan måste tappas innan jästen vaknar till liv igen.
Slå på kapsylerna och vänd flaskorna upp och ner ett par gånger för att kolla om det blev
tätt. Om inte ta en ny kapsyl.

Lagring:
Låt nu ölet stå i rumstemperatur i en vecka. Nu har jästen gjort av med sockret ni tillsatte
vid tappningen. Nu måste ni vänta och det är detta som är svårt. Ställ ölet kallt i kyl eller
källarsvalt i minst 2 veckor. Längre lagring ger garanterat godare öl. Gärna 2 månader.

Det bildas en bottensats i botten av flaskan eftersom jästen gjort kolsyra åt er och när ni
häller upp ölet så häll försiktigt. Bottensatsen är helt ofarlig och om ölet lagrat länge så
sitter den fast rätt bra i botten.

Tips: Efter att ni hällt upp en öl, skölj flaskan direkt så har ni 90% av jobbet med rengöring
avklarad till nästa och ännu godare sats.

Alla på detta forum fnyser åt ölsatser men det finns en mycket bra pedagogisk funktion
med dessa. Jag har själv gjort några och måste säga att de är helt OK. Det blir i alla fall
inget fulöl som måste silas med en strumpa:)

Lycka till.

"A good brew is the best companion when contemplating"

Jag tycker inte att ni enbart ska brygga med extrakt.

Gör en sk. delmäskning med lite karamellmalt och ev. ngn annan trevlig ex. biscuit eller amber-malt.
Nu är det ju kanske inte just smaken ni fukuserar på utan själva fermenteringen. Den kommer inte att
uppträda speciellt annorlunda med eller utan vanlig/riktig malt.

Se det som skilnaden mellan enbart extrakt och delmäskning som ex:
"plain pulvermos" vs. pulvermos med lite extra kryddor o kanske en klick smör osv wink

Det finns ett matlagningsprogram från den stora staden USA som heter "Good Eats"
I en episod tillverkas öl a la delmäskning. Det hela är väldigt pedagogiskt upplagt och mycket lärorikt.
Jag rekomenderar att ni kollar efter en torrent på de programmet. Så vitt jag vet sänds det inte på ngn kanal här i våra trakter.

Enda kruxet är att han givetvis använder sig av quarts, Farenheit, oz osv. men Celsius-siffrorna har ni här på forumet
eller om ni tittar i ngt vanligt ölrecept gjort i metric.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

För övrigt så hittade jag just den episoden jag nämnde på youtube.

Här finns del ett och två - http://www.youtube.com/watch?v=Vlv1wBy7 … re=related

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Är inte så säker på att biologiprojektet "köp en ölsats och följ instruktionerna" skulle imponera på någon lärare, satsa på helmalt. Det tar lite längre tid att brygga men blir billigare och bättre. Och malten ska vara krossad.

Calle skrev:

Är inte så säker på att biologiprojektet "köp en ölsats och följ instruktionerna" skulle imponera på någon lärare, satsa på helmalt. Det tar lite längre tid att brygga men blir billigare och bättre. Och malten ska vara krossad.

ja, plus så känns det som att det skulle kännas lite roligare om man gjorde det "från grunden" också. smile

just nu känns det som att det lutar åt det receptet och tillvägagångssättet med helmalt som jag fick en länk till i första svaret, men som sagt, jag uppskattar ju alltid fler alternativ! smile

tack James för att du förklarade det hela lite mer, spciellt det där med kolsyran samt lagringen, det visste jag inte mycket om tidigare! men också som sagt så känns det inte jättelockande att göra på en ölsats direkt, även om det vore enklare, man vill ju känna att man faktiskt har gjort det själv ju.
vi funderar på att göra 30 liter öl kanske, och då vi inte vill köpa in några direkta redskap om det inte verkligen behövs så kan det nog vara en lagom mängd då det blir svårt att fixa större grytor och behållare, då får vi ju också lite erfarenhet då vi isf gör det i 3 omgångar.

jag ska tänka på det där med delmäskning Thomas och ska se om jag inte kan studera den videon lite senare och se om jag förstår det hela, tack för besväret att leta upp videon också föresten!

9 Senast ändrad av James (2008-09-29 08:09:12)

Gillar ni veteöl?

Jag har gjort ett enkelt recept på en Hoegaarden klon som jag tycker blir mycket bra. Efter som det är ett vete öl som
skall vara lite grumligt så ställs inte så höga krav på lakningsprocessen som avgör lite hur klart er öl blir. Dessutom är
den enkel att tillverka och kräver minimalt med utrustning. Den är dessutom färdig på ca 4 veckor från kokning.

Batch 9 liter. (Passar vanlig hink med lock från Claes Ohlson)

Malt
1,1 kilo pilsnermalrt (krossad)
1,1 kilo vetemalt (krossad)

Humle
15 gram Hallertauer tradition 4,7 % alpha, pellets
10 gram Saaz 2,2 % alpha, pellets

Jäst
Köp en riktig Hoegaarden och propagera dess jäst i ett par dar innan.

Kryddor
5 gram Koriander frön (krossade), finns i alla indiska eller asiatiska affärer
Apelsinskal ca 1/3 utan det vita. Obs skölj av apelsinen ordentligt då den kan vara besprutad.

Recept:
Blanda Vetemalt och Pilsnermalt i kylväska och tillsätt ca 4 liter 50 grader vatten (proteinrast 20 minuter) rör om då och då
Tillsätt ytterligare 7 liter ca 75 grader vatten (försockringsrast 90 minuter). Rör om då och då

Laka (eller som som jag sila genom silduk några gånger) Tillsätt lite mer 75 grader vatten så att ni tillslut får ca 9 liter sötvört.
Låt stå en stund och se om det fäller ut mycket sediment (sila bort).

Koka upp vörten (100C) och tillsätt 10 gram Hallaertauer humle. (bitterhumle)
Låt koka i 20 minuter. Sila bort skum på ytan med en sked

Tillsätt koriander och apelsinskal.
Låt koka i 5 minuter. Sila bort skum

Tillsätt 5 gram Saaz. Sila bort skum
Låt koka i 4 minuter.

Tillsätt 5 gram Saaz. Sila bort skum
Låt koka i 1 minuter.

Tag av kastrullen från spisen och sila bort humle (genom silduk) till jäskärl (ex. 10liters hink från Claes Ohlsson) och tillbaka.
Kyl i vattenbad till 25 C och mät Öschelvikten.  OG bör ligga runt 1045.

Låt stå ett tag vänta på att kalldruven sjunker till botten. Slanga över till jäskärl.

Tillsätt den propagerade hoegaarden jästen. Hoe jäst är mycket aktiv överjäst så se till att det finns minst 5-7 centimeter
kvar mellan vört och lock. Jag använder ett vanligt hinklock som inte är 100% tätt. Om det skulle vara helt tätt så säger det
pang efter några timmar.

Låt nu vörten jäsa i cirka 7-10 dagar i 17-24 grader. Tappa om och klarna ölet ytterligare 5 dar.

Gör en sockerlag (jag använder oftast fruktsocker, även kallat bryggsocker) 7 gram per liter, med ett par dl vatten
och blanda försiktigt ner i ölet.

Tappa upp på sterila flaskor och slå på kapsyler.

Låt stå i rumstemperatur i en vecka.

Lagra i kyl i ytterligare 3 veckor.

Att propagera en hoegaarden:
Köp en Hoegaarden (det räcker gott och väl med en). Skölj av flaskan ordentligt speciellt vid kapsylen.
Låt ölen stå i kylen en dag eller två så att botten satsen sjunker ner ordentligt.
Öppna försiktigt ölen med en ren öppnare, tänk bakterier...
Häll försiktigt upp ölen och behåll bottensatsen i flasken (ett par matskedar).
Gör en socker lag på 1 dl vatten och 1 matsked socker, låt svalna till under 30 grader.
Häll försiktigt ner sockerlagen i flaskan med bottensatsen och sätt på en plastfoleibit. Skaka ordentligt.
byt plastfolien mot en ny bit  och torka rent. Ställ flaskan mörkt i rumstemperatur i ett par dar. Snurra
flaska då och då och märk hur jästen börjar producera kolsyra i lagen. Om kolsyra bildas är den Ok att
använda i er öl.

Lycka till.

PS. Har hällt upp en riktig hoe brevid min egen och låtit mina kompisar testa och alla tycker det är
mycket nära orginalet.

Lycka till med er biologi arbete.

//James

"A good brew is the best companion when contemplating"