Gillar ni veteöl?
Jag har gjort ett enkelt recept på en Hoegaarden klon som jag tycker blir mycket bra. Efter som det är ett vete öl som
skall vara lite grumligt så ställs inte så höga krav på lakningsprocessen som avgör lite hur klart er öl blir. Dessutom är
den enkel att tillverka och kräver minimalt med utrustning. Den är dessutom färdig på ca 4 veckor från kokning.
Batch 9 liter. (Passar vanlig hink med lock från Claes Ohlson)
Malt
1,1 kilo pilsnermalrt (krossad)
1,1 kilo vetemalt (krossad)
Humle
15 gram Hallertauer tradition 4,7 % alpha, pellets
10 gram Saaz 2,2 % alpha, pellets
Jäst
Köp en riktig Hoegaarden och propagera dess jäst i ett par dar innan.
Kryddor
5 gram Koriander frön (krossade), finns i alla indiska eller asiatiska affärer
Apelsinskal ca 1/3 utan det vita. Obs skölj av apelsinen ordentligt då den kan vara besprutad.
Recept:
Blanda Vetemalt och Pilsnermalt i kylväska och tillsätt ca 4 liter 50 grader vatten (proteinrast 20 minuter) rör om då och då
Tillsätt ytterligare 7 liter ca 75 grader vatten (försockringsrast 90 minuter). Rör om då och då
Laka (eller som som jag sila genom silduk några gånger) Tillsätt lite mer 75 grader vatten så att ni tillslut får ca 9 liter sötvört.
Låt stå en stund och se om det fäller ut mycket sediment (sila bort).
Koka upp vörten (100C) och tillsätt 10 gram Hallaertauer humle. (bitterhumle)
Låt koka i 20 minuter. Sila bort skum på ytan med en sked
Tillsätt koriander och apelsinskal.
Låt koka i 5 minuter. Sila bort skum
Tillsätt 5 gram Saaz. Sila bort skum
Låt koka i 4 minuter.
Tillsätt 5 gram Saaz. Sila bort skum
Låt koka i 1 minuter.
Tag av kastrullen från spisen och sila bort humle (genom silduk) till jäskärl (ex. 10liters hink från Claes Ohlsson) och tillbaka.
Kyl i vattenbad till 25 C och mät Öschelvikten. OG bör ligga runt 1045.
Låt stå ett tag vänta på att kalldruven sjunker till botten. Slanga över till jäskärl.
Tillsätt den propagerade hoegaarden jästen. Hoe jäst är mycket aktiv överjäst så se till att det finns minst 5-7 centimeter
kvar mellan vört och lock. Jag använder ett vanligt hinklock som inte är 100% tätt. Om det skulle vara helt tätt så säger det
pang efter några timmar.
Låt nu vörten jäsa i cirka 7-10 dagar i 17-24 grader. Tappa om och klarna ölet ytterligare 5 dar.
Gör en sockerlag (jag använder oftast fruktsocker, även kallat bryggsocker) 7 gram per liter, med ett par dl vatten
och blanda försiktigt ner i ölet.
Tappa upp på sterila flaskor och slå på kapsyler.
Låt stå i rumstemperatur i en vecka.
Lagra i kyl i ytterligare 3 veckor.
Att propagera en hoegaarden:
Köp en Hoegaarden (det räcker gott och väl med en). Skölj av flaskan ordentligt speciellt vid kapsylen.
Låt ölen stå i kylen en dag eller två så att botten satsen sjunker ner ordentligt.
Öppna försiktigt ölen med en ren öppnare, tänk bakterier...
Häll försiktigt upp ölen och behåll bottensatsen i flasken (ett par matskedar).
Gör en socker lag på 1 dl vatten och 1 matsked socker, låt svalna till under 30 grader.
Häll försiktigt ner sockerlagen i flaskan med bottensatsen och sätt på en plastfoleibit. Skaka ordentligt.
byt plastfolien mot en ny bit och torka rent. Ställ flaskan mörkt i rumstemperatur i ett par dar. Snurra
flaska då och då och märk hur jästen börjar producera kolsyra i lagen. Om kolsyra bildas är den Ok att
använda i er öl.
Lycka till.
PS. Har hällt upp en riktig hoe brevid min egen och låtit mina kompisar testa och alla tycker det är
mycket nära orginalet.
Lycka till med er biologi arbete.
//James
"A good brew is the best companion when contemplating"