26

Sv: egen humle?

Thomas:
Tänkte ta och inhandla nån rackare därifrån jag med, slänger han med nån info om hur man bör sköta den? vart den trivs bäst etc?
Plantor brukar ha den egenheten att ta livet av sig när de vart runt mig ett tag.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Jag fick en del instruktioner från honom. De är mycket hjälpsamma och verkar ha bra koll på humleodling. Däremot har de inte den minsta koll på ölbryggning och alfasyra.

28

Blir väll som smak / Aromhumle endast man använder de till då. Men ska ta och ringa dom och se om man kan köpa nån rackare.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Hej,
Hoppas att fortfarande det kunniga och entusiast humlegäng besöker humlebladet.
Jag är en ny och okunnig medlem och mycket intresserad av ödla humle. Det skulle vara i Vollsjö, Skåne. Där har jag hitta en lämplig plats.
Till början (År 2009) skulle jag använda 100 m2 för att prova hur det växer. Sedan (År 2010) skulle jag kunna ta tio gånger mer mark.
Jag vill veta om någon har gått genom samma ”genesis” för att få råd till detta.
Råd så som Vilka sorter som framgångsrik ödlas i Skåne och vilka odling tips bör ta i hänsyn och hur många plantor skulle planterar y 100 m2 och alla som en nybörjare behöver veta.
Tack
Walter
Lund

Det finns en kille i Lund som heter Ola, som odlar en del humle.
Jag vet dock inte hur det har gått för honom i år, men han är riktigt trevlig att prata humleodling med iaf.
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1620

Skakar liv i en urgammal tråd.

Vet någon hur man får tag på humlesorterna S11 och S27 som nämns ovan?

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer