egen humle?

Jag har funderingar på att odla egen humle. Mest snyggt men ganska skoj att kunna använda till sin egna öl. Frågan är då hur man kan kolla BU på sin egen humle. Finns det något enkelt sätt att få ett ungefärligt BU-tal? Var kan man köpa humle om man tex vill ha Saaz eller mittelfruer?? Har kollat på ett växthus, där hade de bara magnum och liknande högalfasorter, dessutom ska det bara vara honkottar. Någon som vet???

Sv: egen humle?

Det har tidigare diskuterats i detta forum, se "Humlegården (sortiment....), Humlerizomer"

/PeO

Det verkar som att många plantskolor har humle, men sällan någon särskild sort. Prova att ringa runt till några plantskolor i närheten och se.

Jag noterade att Nordiska Muséet (http://www.nordiskamuseet.se/) håller på att upprätta en humlegenbank med arter man vet har varit i bruk i Sverige historiskt. Det vore verkligen roligt att koka med riktigt ursvensk humle!

Think globally. Drink locally.

Jag tror att det enklaste (?) är att få ett skott av en annan hembryggare. Så har det funkat för mig iaf, då vet man vilken sort det är, men kanske inte riktigt vilken alfasyra det är. Det kanske skiftar från år till år också, eller är jag ute och cyklar?

Jag har hittat ett trädgårdsmästeri i Tyskland som säljer virusfria humeplantor från egen odling. De har bara "tyska" sorter som Perle, Tettnanger, Hersbrücker, Hallertau & Spalter select. De exporterar tydligen inom EU och är inte speciellt dyra (€ 5,90/st). Årets plantor börjar säljas i maj men man kan beställa redan nu. Till skillnad från rhizomer kan du se hur det växer redan från början eftersom de redan har kommit upp. Adressen är www.eickelmann.de
Lycka till!

Bra tips!
Jag har själv gett bort lite humlerhizomer till 4-5 andra bryggare.
Problemet är dock att jag inte kan "slakta" mina plantor för mycket så det räcker inte till alla som vill ha.
Jag hoppas att de jag skänkt humleplantor till i sin tur ställer upp och sprider det vidare till andra.
På så sätt kan vi få många givare...

Det har varit ont om att hitta kommersiella odlare som vill sälja till enskilda personer. Kul att det tydligen finns en tysk åtminstonde.

Kanske Humlegården kan ta upp sin försäljning igen?

Provsmakade igår ett öl från Närke Kulturbryggeri med namnet "Julita S11" (eller något åt det hållet), och det verkar alltså vara bryggt med humle från genbanken jag nämnde i den tidigare postningen. I det här fallet "Stock 11" (eller om det var 12), som är en gotländsk humle. Kul!

Ölet var en god pale ale med massor av beska och arom. Ni i Göteborgstrakten får skynda er ner till the Rover och prova innan det tar slut, de hade bara fått köpa ett fat.

Men det verkar ju alltså som att man kan komma över humle från Julita. Är det någon som varit där och kollat?

Jag tänkte bara tipsa om att jag beställde från http://www.aplus-hops.co.uk/ i England, levererades på en vecka ungefär. De har ett antal "klassiska" engelska sorter samt en dvärgvariant av Goldings (tror jag bestämt det var).

Deras web-order funktion bygger på att man har ett mailprogram typ outlook express installerat, eftersom jag bara använder web-mail så skrev jag ett "manuellt" mail till dem med min beställning. Det går även utmärkt att ringa, de är väldigt trevliga!

PS - Tyvärr funkar inte deras web i FireFox, så man måste starta upp IE sad

En annan sida är http://www.freshops.com

De säljer välkända sorter som Brewers Gold, Cascade, Centennial, Perle osv.

Själv har jag satt lite Japansk humle från frö, ska bli kul att prova. Tänkte även beställa någon mer välkänd sort också.

Lyssnade på basic brewing radio nyligen om egenodlad humle. Ni som odlar själva borde göra en "harvest-ale" på färsk humle. Då oljorna minskas under den brutala torkningen komersiell humle får utstå.

Gör man en öl på färsk humle får man en riktigt humlig öl men den är inte så himla besk för det utan det är mycket smak av humlen helt enkelt.

Tänk bara på att använda 6 gånger mer än om den var torkad då den färska håller en fukthalt på ca 70 %

Skål!

Bullen skrev:

Ni som odlar själva borde göra en "harvest-ale" på färsk humle.

Låter fantastiskt! Lyssnade på BasicBrewing också, hade faktiskt beställt några dagar innan, så jag blev ypperligt överraskad och glad när det handlade om humle!

11 Senast ändrad av JohanD (2006-04-20 18:30:00)

Bullen skrev:

En annan sida är http://www.freshops.com

Tyvärr kan man inte köpa rhizomer därifrån:

Freshops.com skrev:

Johan,
Sorry but due to shipping restrictions and lack of certified plant
availability I cannot ship hop rhizomes to Europe.
Try  www.eickelmann.de.  Mail to: gaertnerei@eickelmann.de. You can
select the hops available from
their website.
--
Hoppily,
Dave Wills
Purveyor of fine hops

Vilket är synd.. skulle gärna vilja ha ett par Cascade för en "harvest-ale"...

Jag hade Cascade fram till år 2004.
Då fick den så mycket ohyra att den kollapsade sad
Om det finns någon odlare eller hembryggare som har Cascade hemma i trädgården skulle jag gärna köpa ett skott eller rhizom.

Kenneth skrev:

Om det finns någon odlare eller hembryggare som har Cascade hemma i trädgården skulle jag gärna köpa ett skott eller rhizom.

Jag är också intresserad av att köpa Cascade skott eller rhizom!

Jag är med intresserad av vilken känd humlerhizom som helst smile

Ja det var riktigt synd på freshops då, för de hade ju många spännande sorter. Fick verkligen intrycket i intervjun att han skickade överallt. Men det är smällar man får ta.

Hej Bullen!
Ser att du bor i "Sörmland". Har du vägarna förbi Nyköping kan du få några humleskott av mig.  Saaz klarar sig hyggligt i vårt klimat men den andra sorten jag har i min trädgård, Nugget, klarar sig betydligt bättre, den växer så det knakar.
                                    /J

Jadå, jag är invånare här smile

Dock en bit från Nyköping, men har jag vägarna förbi så ska jag komma ihåg ditt erbjudande wink

Saaz klarar sig väl hyggligt överallt, det är väl en riktig lågproducerare överhuvudtaget?

Jag planterade 4 st humleplantor av sorten "Svalöf 85 Mauritz" förra året. I år hoppas jag att de skall ge så mycket skörd att jag kan provbrygga med dem. Vad jag har förstått från andra bryggare/humleodlare så är sorten mycket tålig men alfasyran kan ibland vara extremt låg, ner mot 1%. Det får troligen bli ganska ordentliga humlegivor.

Jag har även planterat 0,1 hektar med maltkorn av sorten "Astoria". Även detta måste ju testas :-)

Jag får återkomma med hur dessa försök utfaller.

Mältar du Astoria själv då eller brygger du på det omältat?

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Jag kommer att mälta det själv. Har inte mältat något än men har läst på hur man kan göra det hemma.

Efter skörd måste kornet ligga några månader innan det kan gro så mältningsexprimenten blir väl framåt jul.

Det är ju helrätt! Så coolt att köra med eget korn, utöver att ha egen humle.

Var fick du tag i Svalöf-humlen? Näsum?

Hur mycket skördar korn ungefär per m2? Jag har 2000 m2 på tomten att använda och skulle gärna försöka mig på ett litet kornfält. Är korn dyrt? Svårodlat?

Har du (eller någon annan) lite länkar till beskrivningar om hur man mältar själv?

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

peps skrev:

Det är ju helrätt! Så coolt att köra med eget korn, utöver att ha egen humle.

Var fick du tag i Svalöf-humlen? Näsum?

Japp, jag köpte plantorna från Hulmetorkan i Näsum. Han tar 75kr/plantan och det var inga problem att skicka den med posten.

Bullen skrev:

Hur mycket skördar korn ungefär per m2? Jag har 2000 m2 på tomten att använda och skulle gärna försöka mig på ett litet kornfält. Är korn dyrt? Svårodlat?

Normalt sår man i storleksordningen 170-200 kg/ha (1 ha=10 000 m2). Det betyder att du skall så 34-40 kg på dina 2000m2. Jag skulle anta att du kan räkna med att få tillbaka ca 10 gånger utsädet. 400 kg korn är ungefär lika med 400 kg malt!

En egenhet som är värd att tänka på vid maltkornsodling är att gödslas åker  växer det mer men med högre proteinhalt. Mycke protein vill vi ju inte ha i malten så här gör bonderna en avvägning. Det gäller att gödsla så mycket att han ligger under gränsen som mälterierna har ställt upp och ändå får bra avkastning. Jag kommer inta att gödsla alls. När man gör det själv kan man ju kosta på sig lyxen med låg avkasning men hög kvalite.

Jag köpte en 50 kg säck utsäde för 222 kr.

Det var teorin, till hösten kan jag svara på om det är svårodlat :-) Jag är ju ingen bonde men vi äger några små åkerlappar.

uffe_i_falköping skrev:

Har du (eller någon annan) lite länkar till beskrivningar om hur man mältar själv?

I nummer 3/2000 i Hembryggaren är det en mycket bra artikel om mältning hemma. Tidningen kan beställas på SHBF hemsida.