Sv: Önskelista på utrustning

En varning när det gäller Fermtech Autosiphon: Den tål inte koncentrerad alkohol typ desinfektionssprit. Jag pajade min andra när jag skulle descinficera med den där spriten de sålde på Helsinge Ångbryggeri förut. Den liksom krackelerade. Killarna på Fermtech bekräftade mer eller mindre detta - de förstod inte varför man använde sprit när jag klagade. Den första råkade någon trampa på - den är gjord av hård plast som man får vara lite försiktig med.
I övrigt funkade den bra.

Lite fler varianter/dimensioner på John Guest-kopplingar och " hårda" slangar till dessa ex. för 6mm och 8mm slang (ytterdiameter).

Någon föreslog ovan kopplingar till Cornelius-faten med gänga istället för slangnippel - det stödjer jag - det finns John Guest-kopplingar med gänga som passar på dessa (7/16" gäller kulkoppling). Man kan då ex. ha  8mm slang till kolsyran och 9,5 mm till drycken. Man kan givetvis också använda mutter med lös nippel - det finns flera dimensioner på nippel att välja - ex. 4 -  6,7 - 8 mm etc.(innerdiameter på slang).

vissa ställen i danmark kan man få malten krossad om man betalar några kr extra det tycker jag är kanon bra.
men det kanske blir mycket jobb för eran del men det vore annars väldigt bra.

Svante skrev:

Både pumphäverten och hävertklämman är på väg in nu.

Kanoon Svante! tongue
Faktum är att jag precis var på väg att beställa två sådana från utlandet men då lugnar jag mig och beställer från er istället.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Torgny skrev:
Svante skrev:

Både pumphäverten och hävertklämman är på väg in nu.

Kanoon Svante! tongue
Faktum är att jag precis var på väg att beställa två sådana från utlandet men då lugnar jag mig och beställer från er istället.

Underbart! Jag använde min i kokande vört, trots att jag vet att de inte ska användas med kokande vätska. Naturligtvis gick den sönder.
Jag har saknat den så!

Idag fick vi hem pumphäverten och hävertklämman, och dessutom flaskfyllaren.

-- Svante

svensson.lu skrev:

Hej,
finns det nån möjlighet att ta hem nån kulkopplingar med skruvgänga?

http://www.northernbrewer.com/pics/thumbs/ball-disconnects.jpg
Kulkopplingar med skruvgänga finns i sortimentet från och med idag.

Dessutom nipplar och muttrar till, plus en  adapter som gör att man kan fästa en tappkran direkt på en gängad ölkoppling på fatet.

-- Svante

En kompis tillverkade en nippel med snabbkoppling typ john guest så att man kan köra sytråd direkt utan en övergång.
Kanske inget som finns i handeln men det går ju att fixa för den som har lite verkstad hemma.

Hallo.

Såg Ni fått in kapsyler, det är mycket bra! Men en annan sak jag tycker är minst lika viktigt på ett sådant här eminent ställe är vanliga vinkorkar av olika dimensioner

Fredrik skrev:

Beror lite på priserna, men en refraktometer vore ev intressant, som alternativ/komplement till hydrometer.

Refraktometer är på gång. Troligen kommer vi att ha två stycken i sortimentet, en med skala  0-18 °Plato och en med 0-170 °Öchsle.

-- Svante

hej

skulle det vara möjligt ta in 42 gallonsjäskärlet från blichmann engineering?

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Olaf skrev:

Hallo.

Såg Ni fått in kapsyler, det är mycket bra! Men en annan sak jag tycker är minst lika viktigt på ett sådant här eminent ställe är vanliga vinkorkar av olika dimensioner

Vilka dimensioner och kvaliteter är mest intressanta? Det finns allt från 38 mm pressad kork för ca 50 öre/st till 45 mm naturkork av högsta kvalitet för över 3 kr/st.

-- Svante

urgusinka skrev:

skulle det vara möjligt ta in 42 gallonsjäskärlet från blichmann engineering?

Vi har redan det. Det är bara att ta ett 27-gallons cylindrokoniskt kärl 8327 och en expansionsmodul 8342.

-- Svante

Svante skrev:
Olaf skrev:

Hallo.

Vilka dimensioner och kvaliteter är mest intressanta? Det finns allt från 38 mm pressad kork för ca 50 öre/st till 45 mm naturkork av högsta kvalitet för över 3 kr/st.

Jag tror att standard måttet brukar vara 23x35. Sedan finns det väl 25 x40 som brukar användas till rödvinsflaskor, är själv inte i behov av dessa men kanske andra? Champangekorkarna är väl 27x45 (då ska det väl vara lite ståltråd som håller dem på plats också).

Så det jag själv letar efter är standardkorkar och champangekorkar.

Kvaliteten var en klurigare fråga. Spelar ingen större roll för min del. Det klart att man kanske inte ville ha den sämsta... Dessutom har jag hört att korkeksskogarna håller på att dö ut p.g.a. att vin bryggare använder artificiella korkar... Jag överlåter den bedömningen till ert goda omdömme.

Tackar så hemskt mycket för svar!

40 Senast ändrad av mw (2007-12-31 04:51:54)

Får man komma med önskemål om även "tillsatser" önskar jag att ni tar in:
Isinglass.
Northdown- och Warriorhumle
brewers caramel
candisocker mörk (i sirapsform)
rullat majs (FLAKED MAIZE), [dyker hela tiden upp i engelska recept, finns det ngt bra substitut?]

Jag skulle vara intresserad av något polyvinyl pyrrolidone (PVPP) material för att bli av med köldgrumling

ISP har
Polyclar® 10 (PVPP)
Polyclar® Plus 730 (PVPP + Silica)
Polyclar® BrewbriteTM (PVPP + karagen)

BASF har ett material som heter Divergan

http://www.ispcorp.com/products/beverage/index.html
http://www.divergan.basf.de/

mw skrev:

rullat majs (FLAKED MAIZE), [dyker hela tiden upp i engelska recept, finns det ngt bra substitut?]

Jag använder så kallad "polenta" (majsgryn) i de fall jag ska ha majs i ölet.
Fungerar alldeles utmärkt.
Jag brukar koka det med vatten först i 10-15 minuter och sedan blanda ned det i mäsken.

Svante skrev:

Idag fick vi hem pumphäverten och hävertklämman, och dessutom flaskfyllaren.

Den där verkar ju riktigt bra, har letat länge efter en bättre hävert än alla nuvarande "snuskhävertar"

Lite dyrt å beställa bara en sån då frakten är en hundring.
Men ja ska definitivt ha den i åtanke när ja behöver göra nästa beställning av viner och tillbehör.

Två humlesorter jag hört skall vara riktigt bra är Sterling och Vanguard.  Men med tanke på att det är baisse i humlebranschen är kanske amerikanska varianter av europeisk humle inte att tänka på?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Intressant produkt, med lite kompletteringar mm så har man ett relativt  billigt cylindrokoniskt jäskärl.

http://www.usplastic.com/catalog/produc … e%5Ftest=1

Portugisen skrev:

Två humlesorter jag hört skall vara riktigt bra är Sterling och Vanguard.  Men med tanke på att det är baisse i humlebranschen är kanske amerikanska varianter av europeisk humle inte att tänka på?

Jag har faktiskt hopp om att få hem Vanguard...återkommer!

-- Svante

Jag tar upp den här gamla tråden igen med en ny önskan.

Varför inte en färdig och komplett magnetomrörare till förkulturerna?

Många artiklar och trådar har skrivits om dessas förträflfighet och om att plocka ihop sådana själv av diverse olika komponenter.

Men alla har inte kompetensen eller lusten att pula med sådant själv och tar kanske gärna genvägen med köp av färdig produkt (till ett rimligt pris givetvis)....Björn

Svante skrev:
Portugisen skrev:

Jag har faktiskt hopp om att få hem Vanguard...återkommer!

Vi har numera Vanguard humlekottar i sortimentet.

-- Svante

Saflager W-34/70 now available in dry format to Home brewers worldwide
Fermentis is proud to announce the launch of Saflager W-34/70 in 11.5g sachets.
Home brewers will now be able to purchase Saflager W-34/70 the famous Weihenstephan strain in dry form in a packaging convenient to their brewing process.
Easy to use, and ready to pitch, one sachet of 11.5g produces 15 to 22 litres of beer (4 to 6 gallons)

Kan tänka mig att beställa ett par påsar nästa gång ni tar hem något från fermentis.

Fantastiskt!
Den klassiska 3470 jästen som torrjäst.
Alla ni som gillar en bra lager men inte gillar att hålla på med flytande jäst är bara att gratulera.
Nu kommer det att gå att göra goda pilsner med torrjäst.
Dubbla paket är nog att rekommendera om man vill jäsa kallt.