1 Senast ändrad av butjo (2008-08-29 14:47:47)

Hur undvika för lågt FG?

Har bryggt ihop ett försök till en belgisk dubbel under dagen. Fick OG 1062 på 20 liter öl. Jag använder Belgian Abbey-jäst och gjorde, min vana trogen, en förkultur på 2 liter (mycket, jag vet, men jag är vidskeplig). Jag har använt denna jäst två gånger tidigare. Ena gången fick jag ett FG på 1000 (OG 1065) och den andra gången 1004 (OG 1045).

Om man håller sig till reglerna ska ju en dubbels FG ligga mellan 1010 och 1016. Men om man går efter de förra två gångerna kommer mitt FG att bli för lågt. Finns det något jag nu kan göra för att FG inte ska bli så brutalt lågt jag tror det kommer att bli? Skulle vara kul om ölet blev lite sötare och inte så starkt. Ville egentligen inte ha så här högt OG =/ (skyller på avdunstningen).

Sv: Hur undvika för lågt FG?

FG 1000 inte illa.

1. Skit i reglerna, dom gör ingen glad
2. Släng i lite konserveringsmedel om du ska tappa ölen på fat och tillsätta kolsyra.
3. Eftersöta ölen
4. Drick den som den är och njut.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det ska vara "omöjligt" att jäsa ut ett öl ner till 1000 eller 1004.
Som jag ser det finns det tre orsaker

1) En vansinnig massa socker
2) Fel på mätaren
3) Infektion av bakterier

Vafför då undrar kanske någon.
Jo, om man brygger en helmatsöl (utan sockertillsats) så finns det så mycket dextriner som vanlig öljäst inte kan jäsa till alkohol och kolsyra.

Om, och jag säger om, man inte tillsätter en massa socker så har man antingen fel på mätinstrumentet eller så är det en infektion. Något annan möjlighet finns inte.

Nu får ni slå på mig om ni inte håller med wink

...eller har räknat fel med temperaturjustering? ;-)

I så fall måste det vara mätningen det är fel på. Har bryggt en hel del öl och alltid fått ett FG på 1008 eller lägre (oftast lägre), dock alltid med samma mätare. Har aldrig tagit hänsyn till temp när jag mäter. Tempen ligger oftast på runt 20 grader.

Den gågen jag bryggde ölet med det extremt låga FG hade jag 1kg strösocker.

Av ren nyfikenhet, hur smakade eg. de fullt attenuerade ölet?
De måste varit som att dricka kattsand?

I övrigt så tror jag att att du i framtiden bör mäska ut vid högre temperatur för att göra alfaamylasen glad
då får du ut mer dextriner i vörten. Precis som Kenneth säger så är dessa icke förjäsbara av den vanliga sockersvampen.
1 kg socker låter mycket i en vanlig 20L batch, belgare brukar hålla sig mellan 10 - 15% i vissa fall mer.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det smakade helt ok. Hade koriander i och det tyckte jag var en riktig hit. Bryggde ett till öl på samma jäst och mäskade då i lite högre temp, och det var faktiskt godare. Får se vad min nuvarande belgare hamnar på: mäskade i 68 grader denna gång.

Mätte precis SG på mitt öl som nu jäst i en vecka. Återigen får jag ett extremt lågt värde. Det är inte 1000, men bra nära. Tempen på grönölet var 24 grader. Passade även på att testa ta SG på vatten och det blev 1000, vilket jag antar att det bör bli. Så kan det verkligen vara fel på mätningen? Ölet var inte infekterat vad jag kunde känna, smakade helt ok.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSCN5124.jpg

Thomas Fransson skrev:

1 kg socker låter mycket i en vanlig 20L batch, belgare brukar hålla sig mellan 10 - 15% i vissa fall mer.

Det var 25 liter och sockret utgjorde bara dryga 13%.

byt mätare

Jag har haft ett flertal öl som gått ner till 5-6FG och ett par som gått ända ner till 3. Med minst två olika mätare och termometrar.

Hej Butjo

Jag fick för ett antal år. i slutet på 90 -talet FG som var väldigt låga.

Det var väl aldrig ner emot 0 men 4-6 låg det ett antal gånger.

Jag var väl rel ny som helmaltare, mycket socker några gånger gjorde nog sitt till.

Jag vet att mina mäsktider på den tiden kunde va väldigt långa, uppemot  180 min som mest. (Ville va säker !)

Efter att mina mäsktider blev mer "normala" så steg FG 7-10 punkter, men innan jag "höll upp med den ädla konsten att brygga" så emot slutet så sjönk FG igen.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Mäskar i 60 min endast. Hade inget socker i denna gång, men väl 3,5dl mörk sirap. Vet inte om jag har så stor lust att köpa en ny mätare. Om min mätare visar fel har den gjort det sedan jag köpte den (på humlegården), och då känns det lite fel att köpa en till.

Egentligen är detta dock lite av ett icke-problem. Jag och de som dricker min öl är hur nöjda som helst med den, men man vill förstås alltid lära sig mer...

Du kan ju mäta på ljummet kranvatten och se vad hydrometern visar då.

Det gjorde jag, den visade 1000 exakt (var dock lite svalare än ljummet).

Kolla vilken tempratur din hydrometer är kallibrerad för. Vissa är avsedda för 20 celcius andra 15. Detta leder naturligtvis till mätskillnader.