The Homebrew Channel

Hej alla glada bryggare

Nu är det semesterdags och man har lite extra fritid så idag har jag tänkt att passa på och brygga lite när jag är ledig .

För ett tag sedan var det en kille (jag minns inte vem, tyvärr) som skulle brygga och samtidigt skicka upp lite bilder från bryggningen till en webbplats. Det tyckte jag var en kul idé. Så när jag bestämde mig för att brygga tänkte jag göra samma sak. Jag har skapat en webbsida där man kan se hur bryggningen går via min webbkamera samt chatta med mig (och alla andra som är inloggade) om man vill. Vill du kolla hur det går kan du surfa till

http://sentell.se/homebrew/thehomebrewchannel

Jag hoppas att allt funkar som det var tänkt och bryggudarna är med mig.

-= Ken =-

Sv: The Homebrew Channel

När hade du tänkt att brygga då, (inte nu antar jag smile ) ?

Jag drar igång nu på morgonen. Klockan är nu 8.30 ungefär

Förresten, jag glömde skriva att man måste ha Java installerad på datorn för att det ska fungera.

-= Ken =-

Kul!

Jag la in en blänkare på förstasidan om det, så kanske fler får syn på det nu när det händer.

Tyvärr sitter jag på en smalbandig lina, så videon funkar inte så bra för mig (annars är det skönt att vara här på landet och vara ledig...).

-- Svante

Det gick bra ända tills du började koka, då tappade man anslutningen titt som tätt.

Stort tack till alla som var med idag. Det var verkligen kul! Hoppas att ni tyckte att det var lika roligt!

-= Ken =-

Tack ska du ha som fixade detta! Det var verkligen bra, och det borde få bli fler gånger! Om man annonserar ut det lite bredare så borde det kunna intressera ganska många att vara med över nätet.

Fredrik kom också med idén på chatten att man skulle kunna ordna en online-kurs i ölbryggning med den här tekniken. Jag håller med!

-- Svante

8 Senast ändrad av viiktor (2005-07-06 21:24:08)

Ni kan ju spela in en instruktionsvideo och sälja smile , skulle nog hjälpa många som är osäkra.

Det var kul och tekniken inspirerade! Det fungerade väldigt bra tycker jag.

/Fredrik

Kul och bra idé.
Tyvärr så kunde inte jag se bryggningen pga att rautern här på
jobbet blockade den.
Hoppas jag är hemma nästa gång du sänder.
MVH Erik

Svante skrev:

Om man annonserar ut det lite bredare så borde det kunna intressera ganska många att vara med över nätet.

Det var en kul grej som fungerade ungefär som jag hade tänkt. Första gången ville jag inte annonsera allför mycket då jag var lite osäker på att tekniken skulle hålla om det var många uppkopplade. Att vi inte var så många funkade bra och alla kunde se videon. När jag gör det nästa gång ska jag tänka på följande saker

1. Testa videokoppling lite mer med olika personer och olika inställningar. Videon sändes med 15 bilder/sek. Det verkar att de flesta med bredband upplevde en hyfsat bra bild men även Svante som körde med modem kunde se vad som hände (en ny bild var 5:e-10:e sek). Vad säger ni som tittade på video, hur var det?

2. Vara 2 personer. Det hade varit lättare om någon annan kunde sköta chattdelen och ställa frågor till mig när jag bryggde. Det skulle underlätta om en annan person kunde gå runt med kameran och ta lite närbilder då och då. När jag höll på med lakningen var det någon som kommenterade att det var svårt att se vad jag gjorde. Då kunde person nr 2 ta kameran i handen och visa en närbild.

Vad säger ni som var med och tittade på? Har ni förslag till förbättringar?

-= Ken =-

Hej Ken och ni andra
Var bara inne en kort stund , tyckte det var en positiv upplevelse med mersmak.
Ev kunde du ju köra med chatten öppen vissa dagar om t ex ett antal bryggare bestämmer att på lördag så brygger vi , då kunde man ju sitta och chatta och ta en pilsner gemensamt.   

Salle i Växjö

Jädrans att man missade detta! Hade varit skoj å kika på.
Kul idé!

/U

Jag har en bra uppkoppling med 10 Mbps i båda riktingarna fast uppkoppling men även för mig var videon lite ryckig. Några 15 bilder per sekund fick jag inte, utom möjligen stötvis. Kanske någon eller några per sekund, men lite ryckigt. Dock tyckte jag det var helt ok! Får man någon bild per sekund tycker jag det är helt acceptabelt och tillräckligt så länge rörelserna inte är alltför häftiga.

/Fredrik

Salle skrev:

Ev kunde du ju köra med chatten öppen vissa dagar om t ex ett antal bryggare bestämmer att på lördag så brygger vi , då kunde man ju sitta och chatta och ta en pilsner gemensamt.

Det låter som en bra idé. Kanske någonting för nästa års SHBF:s "Stora hembryggardagen" när man bjuder in en kompis till en bryggning. Då kunde man brygga och chatta med varandra runt om i landet.

-= Ken =-