Lager bekymmer
Hej.
Länge sen jag postade nåt nytt här, men jag brygger på så smått ![]()
Jag har nu gjort min första riktiga helmalt lageröl och jag är inte nöjd med resultatet.
Receptet såg ut ungefär så här.
3Kg pilsnermalt
0.75Kg vienermalt
0.1Kg Carapils
0.1Kg Vetemalt
24g Perle (8%) 60min
33g Saaz (2%) 60min
20g Saaz (2%) 15min
20g Saaz (2%) 1min
kokade i 60min och tillsatte en 1l förkultur på "Czech pilsner lager", när jag hade kylt ner det hela till 19ºC
Allt det här var beräknat för en sats på ~17l
Tillsatte även lite protafloc och jästnäring när en kvart återstod.
Jag mäskade vid ~ 55ºC i 15min, 65ºC i 75min och 10min i ~72ºC
OG vart 1.048 och volymen 17.5 l
Jag jäste i ~13ºC. (tyvärr, trodde det var kyligare)
Tappade om till sekundär efter en vecka och då hade jag ~1.015
Lät det hela stå en vecka och sen plockade jag ut jäshinken i källartemp ~19ºC i 2 dagar.
Sen slangade jag över det hela på fat och lät det stå i tre veckor i ~5 ºC, det hade vid omtappningen en densitet på ~1.012.
Nog om historien om detta öl... I dag tog jag i alla fall en första riktig provsmak av detta öl och det är inte riktigt som jag vill att det ska smaka. Till att börja med känns det alldelens för "Fruktigt". (Det här har blivit bättre sen jag smakade det vid omtappningen , men inte alls bra). Sen har jag väldigt lite arom och smak av Saaz humlen i brygden.
Det känns ju som att "Fruktigheten" måste komma från för hög jästemp, eller?
Jag är inte helt hundra på tempen, jag jäste i en vinkyl jag testat tidigare vid denna temp, men jag hade inte 100% koll denna gång tyvärr.
Saazen var inte purfärsk drekt, men den var i alla fall sparad i frys, med dubbla fryspåsar och "bara" 7 mån gammal sen öppning (Pellets).
Resultatet är i varje fall en öl som inte alls är bra. Den är för "fruktig" och har ingen saaz arom eller smak. Faktiskt en av det sämre ölen jag bryggt.
Vad tror ni? Själv tror jag att jag jäst lite för varmt (framförallt tillsatt jästen för varmt), och sen haft i humle som inte varit helt färsk.
Tips mottages tacksamt.
/Anders