Lager bekymmer

Hej.

Länge sen jag postade nåt nytt här, men jag brygger på så smått smile
Jag har nu gjort min första riktiga helmalt lageröl och jag är inte nöjd med resultatet.

Receptet såg ut ungefär så här.

3Kg pilsnermalt
0.75Kg vienermalt
0.1Kg Carapils
0.1Kg Vetemalt

24g Perle (8%) 60min
33g Saaz (2%) 60min
20g Saaz (2%) 15min
20g Saaz (2%) 1min

kokade i 60min och tillsatte en 1l förkultur på "Czech pilsner lager", när jag hade kylt ner det hela till 19ºC
Allt det här var beräknat för en sats på ~17l
Tillsatte även lite protafloc och jästnäring när en kvart återstod.

Jag mäskade vid ~ 55ºC i 15min, 65ºC i 75min och 10min i ~72ºC

OG vart 1.048 och volymen 17.5 l

Jag jäste i ~13ºC. (tyvärr, trodde det var kyligare)

Tappade om till sekundär efter en vecka och då hade jag ~1.015

Lät det hela stå en vecka och sen plockade jag ut jäshinken i källartemp ~19ºC i 2 dagar.

Sen slangade jag över det hela på fat och lät det stå i tre veckor i ~5 ºC, det hade vid omtappningen en densitet på ~1.012.

Nog om historien om detta öl... I dag tog jag i alla fall en första riktig provsmak av detta öl och det är inte riktigt som jag vill att det ska smaka. Till att börja med känns det alldelens för "Fruktigt". (Det här har blivit bättre sen jag smakade det vid omtappningen , men inte alls bra). Sen har jag väldigt lite arom och smak av Saaz humlen i brygden. 

Det känns ju som att "Fruktigheten" måste komma från för hög jästemp, eller?
Jag är inte helt hundra på tempen, jag jäste i en vinkyl jag testat tidigare vid denna temp, men jag hade inte 100% koll denna gång tyvärr.

Saazen var inte purfärsk drekt, men den var i alla fall sparad i frys, med dubbla fryspåsar och "bara" 7 mån gammal sen öppning (Pellets).

Resultatet är i varje fall en öl som inte alls är bra. Den är för "fruktig" och har ingen saaz arom eller smak. Faktiskt en av det sämre ölen jag bryggt.

Vad tror ni? Själv tror jag att jag jäst lite för varmt (framförallt tillsatt jästen för varmt), och sen haft i humle som inte varit helt färsk.

Tips mottages tacksamt.

/Anders

2 Senast ändrad av Portugisen (2008-08-17 17:51:53)

Sv: Lager bekymmer

Tråkigt att du är missnöjd med resultatet.  Det är så trist, speciellt när man jäser lager som kräver så mycket arbete och tid, att resultatet blir dåligt. 

Tror också att du har jäst vid för hög temperatur.  Estrar ger ju fruktsmak och det är just estrar som bildas när man jäser lagerjäst vid för hög temperatur.  Men nu säger du ju inte nått om hur länge du lagrat ölen.

Efter primärjäsning skall sekundärjäsningen gärna ske stegvis ner mot nollgradigt.  Därefter (säg två-tre veckor) tappas ölen om på fat eller flaska och kallagras vid noll till tre grader gärna upp till 3 månader.  Själv sitter jag och munnar på en Pils som lagrats vid noll grader i olika former sedan slutet av april.  Smaken förbättras hela tiden.

Varför du inte tycker du får smak av Saaz-humlen kan jag därimot inte svara på.  Tycker generellt inte att Saaz-humlen varit något särskild det senaste året (dålig skörd/leverantör?) men om det har något med smaken (eller bristen på smak) i din öl vet jag inte.  Jag är jättesugen på att prova Stirling humlen, som är en amerikansk blandning av Saaz och någon tysk humle, just för att den Saaz jag fått tag på här hemma varit så blaskig.

Tillägg: måste medge att jag fortfarande inte gjort någon helt perfekt ljus lager ännu, så jag tror inte det är så lätt heller.  Men varför har du vete i en lager?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Enligt dina anteckningar ser det rätt OK ut.
Fruktigheten kommer sig nog av jästemperaturen som kanske blev något för hög.
Men en rejäl kallagring brukar hjälpa.

Nu skriver du att du lagrat i tre veckor, vilket jag tycker är i kortaste laget för en pilsner.
Om du lagrar ytterligare en månad så tror jag att fruktigheten lägger sig så att den inte stör.

Angående humlet så är det nog så att den blivit för gammal och tappat sin fräschör. Även om man fryser påsen när den har öppnats så är hållbarheten inte så bra att den håller i 7 månader.

Jag skulle dock inte rekommendera en torrhumling i det här skedet utan snarare ta det som en lärdom att ha så färsk humle som möjligt.

Om du vill ha en torrare karaktär så kanske du ska ta en tysk pilnserjäst istället för en tjeckisk. Ölet brukar upplevas som lite maltigare/fruktigare med en tjeckisk jäst.

Slutligen är det ju så att man är ganska kritisk till sina egna öl. Försök få någon/några att prova ditt öl och ge en så objektiv bedömning som möjligt från dem.

Tack för tipsen.

Jag ska absolut lagra ölen längre, och se hur den utvecklas. Tyvärr har jag inte möjlighet att göra det vid mycket kallare temp än 5ºC.
Vetet hade jag nog bara i för att få ett bra skum(vilket jag i och för sig absolut inte har på detta öl)

Jag har noterat att skum också förbättras med tiden. Så du behöver nog inte ge upp helt på det heller. Sen är det superviktigt att glasen är kliniskt rena om man vill att skumkronan ska hålla längre än på en cola.

Ölet är faktiskt liiite bättre redan nu. Den där fruktigheten kommer nog sakta att minska med tiden verkar det som, men avsaknaden av humle smak/arom gör ändå det hela till en stor besvikelse.
Jag har en oöppnad tettnagnerpåse här hemma(och magnum samt centennial), kan det vara värt att göra lite "humlete" och försöka rädda det som är kvar? Är det någon som har bra erfarenheter av detta?

Ang skummet. Jag har inte haft några större problem med det här tidigare, men efter ~6veckor borde man väl ändå ha ett ok skum. Det beror garanterat inte på glasen (köpesöl funkar i samma glas).  Jag har haft det här problemet dom senaste två batcherna. Kan det vara så att den lilla mängd fett som kondenserar ner från köksfläkten kan förstöra det hela? Den enda riktiga skillnaden mot mina tidigare öl ör att jag nu kokat halvvägs under köksfäkten och fått en del  kondens som droppat ner i vörten och jag har inte tänkt så mycket om det hela, "det blir ju i alla fall kokat och steriliserat".

Glömde skriva det...

Det här är i varje fall det överlägset blankaste ölet jag någonsin bryggt. I och för sig är det ett mycket ljusare öl än vad jag vanligtvis försöker mig på, men ändå. Det finns ju inte nåt ont som inte har nåt gott med sig smile

Du har gjort en Helles, låter det som.  Nästan ingen humlesmak och väldigt ljus. 

Mitt problem är det motsatta när jag försöker brygga Helles.  Hur jag än försöker snåla på humlen får jag för mycket humlesmak och ölen blir (tack vare att delmäskar med DME) mer gyllene i färgen.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.