Danskeren tilbage fra en lang sommer:-)

Hallöjsa alle brygvenner:-)

Håber i alle har haft en god sommer! Nu er jeg tilbage fra Danmark og jeg har naturligvis väret i gang med at trylle i mit kökken. I går var det da jeg bryggede en Trippel efter mit lille forvirrede hoved:-) Havde egentlig ikke planlagt en grov humlebombe da det jo skulle väre en trippel, men da jeg syntes at humlen duftede så kanon så smed jeg altså noget ekstra i:-) Min trippel blev brygget således:

Önsket OG 1080, IBU husker/minns jeg ikke på stående fod men det kan man selv regne ud:

10 liter

2,3 liter vand pr kg malt
3,8 kg Pilsnermalt
25 gr Riwaka (60 minutter)
15 gr Riwaka (15 minutter)
25 gr Riwaka (5 minutter)
25 gr Riwaka (3 minutter)
25 gr Riwaka (1 minut)
Andet: Protafloc (20 minutter)
Belgian Ardennes Gär/Jäst

Vandbehandling: Mälkesyre

Mäskning: 67 grader i 90 minutter, og 78 grader i 15 minutter

Lauterede til 24 liter

Tog 5 liter af urten/vörten og kogte det ned til maltsirup som jeg tilsatte i slutningen af koget

Urten kogte i straks over 4 timer hvor jeg endte på 10 liter med en OG som viste 1092 (önsket var jo 1080)

Riwaka'en duftede simpelthen så vidunderligt/underbart at jeg kunne ikke dy mig for en humlebombe-trippel:-) Tydelig aroma der ligner efter passionsfrugt som der også står skrevet i beskrivelsen. Anbefaler den stärkt:-)

Nu skal jeg skynde mig til bussen og registrere mig til mit sidste år ved komvux (hurra!!!) (samhällkunskap c, tyska steg 1, matematik a, geografi a - mate är kvällskurs, geo är flex og de två sista är distanskurser - lite i skolan men mycket hemarbeta). Bryggar en Kölsch på fredag og nästa bryggning lär bli omkring höstlovet:-)

Hare bra allihop sade mannen efter en blandat dansk/svensk innlägg i debatten wink

-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Danskeren tilbage fra en lang sommer:-)

oj - det var 35 gram bitterhumle - ikke 25

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hej Jan,

hoppas du haft en fin ferie!  Jag har inte kommit igång med bryggningen efter min.  Åkte till nord-Norge och tog del av värmeböljan!!!  Det var varmare där än i Portugal!

Riwaka?  Är det någon ny humle från downunder?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

saxat

New Zealand Riwaka Hops are a wonderful west coast substitute with a strong "grapefruit, citrus" aroma and flavor.

låter smarrigt

Personligt tyckte jag att de duftar mer åt tropisk frukt men nu får vi ju se efter jäsningen hur det blir:-) Tror en välhumlat trippel kan bli hur bra som helst eftersom det förstarkar det mer friska uttryck som dessa öl har i jämförelse med de mörkare belgo-ales (inte att jag inte gillar de - njöt en westvleteren 8 i sommarlovet i dk).

Jo tacl Pål riktigt skönt i dk förutom att min pappa är döende - eller rättare - han liggar inte för döden nu men han har cancer (misstänkt levercancer) men kan inte bekräftas eftersom hans gallar är så sammanpressade att det måste opereras först, och det är han inte tillräckligt stark för att klara av (han skulle bli mycket sjuk). Därför kan de inte ta provar utan bara se till att han får det så bra som möjligt. Han jobbar 2 timmar per dag och är mycket trött ofta men han är på benen trots allt och allt det. Förutom detta var det riktigt skönt i dk. Costa del nord-norge - låter bra det:-) Vi nådde upp på 32 gr i dk och där jag kommer i från finns det rikligt med bra sjöer som man kan simma i så det var skönt det:-)

Många hälsningar
-Jan

ALBA GU BRATH