El gryta på lidel
Hej Lidel har just nu en emaljerad elgryta på 1800w 27l för bara 599:-
jag har köpt en skall test brygga snart
det var billigt
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → El gryta på lidel
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej Lidel har just nu en emaljerad elgryta på 1800w 27l för bara 599:-
jag har köpt en skall test brygga snart
det var billigt
Hej
Välkommen till forumet, och kolla gärna tråden på SHBF:s forum, verkar vara en bra gryta, kollade den i affären för nån vecka sen och började prata med en annan kille som oxå studerade den ingående, han skulle ha den till att smälta vaxkakor till sina bin sa han när jag frågade om han bryggde öl.
Salle
Hur gick det med elgrytan som Humlegården sålde? Jag läste att den hade problem att få tillräckligt rullande kok och att de skulle försöka hitta en bättre ersättare. Har det inte lyckats?
Jag skulle kunna tänka mig en ändå eftersom det mest är för att mäska i och bara koka då jag gör mindre testbatcher. I vanliga fall kokar jag ute på altanen. Provade att koka på spisen idag i två grytor och upptäckte en annan nackdel med det, det droppade massor av kondens från fläkten, och fastän jag gjort ren filtren bara för ett par dar sen följde det säkert med en del fett. Ajöss till skumkronan... :-(
/Fredrik
Handlade en sådan gryta på Lidl igår och testade den med vatten på kvällen.
Man kan nog få en att fungera som kokgryta men man får nog modifiera termostaten något. Även när man ställer den på max så slår termostaten av när koket kommit igång och sedan tar det några minuter för den att dra igång igen. Detta måste man fixa på något sätt innan ett riktigt vörtkok eftersom den då antagligen inte kommer upp i kok på grund av kokpunktförhöjningen i vörten. Själv ska jag ta tag i modifieringen när tillfälle ges, lägger ut bilder när jag har en lösning, är dock tacksam för förslag på modifieringar från andra.
Jag upprepade frågan om Humlegårdens gryta under kategorin Humlegården, de trådarna borde bevakas mer regelbundet av Svante.
/Fredrik
Jag upprepade frågan om Humlegårdens gryta under kategorin Humlegården, de trådarna borde bevakas mer regelbundet av Svante.
/Fredrik
Hej Fredrik!
Jag svarade på ditt inlägg under kategorin Humlegården.
Har inhandlat två av ovan beskrivna grytor på Lidl. Testade och kokade upp ca 20 liter vatten. Båda går upp till 101 grader för att sedan slå av varvid koket avtar. Vid ca 96 grader går kokaren åter till och så småningom så går koket igång. Trist.
För att testa så kopplade jag loss den befintliga kabeln och drog in en ny 3-ledare i maskinen. Anslöt den nya kabeln direkt på värmeelementet och så klart skyddsjord. De befintliga trådarna kopplades loss och isolerades under testet.
I med nytt vatten, ca 20 liter, och anslöt kabeln direkt i vägguttaget. Efter ca en timma visade termometern på 101 grader och det blev ett fint kok. Denna temperatur hölls konstant under de kanske 20 minuter jag orkade stå och titta ner i en gryta med vatten.
I morgon kommer det kopplas om lite så att jag får med indikeringslampan i kretsen också. Sedan låter jag humlegårdens universaltermostat styra grytan i stället för den inbyggda.
Hej
Jag plockade också isär min gryta igår och konstaterade att man får hitta på något liknande. Skulle man inte kunna koppla förbi den ledaren går över termostaten från ingång till utgång med en strömbrytare som man använder när man vill koka med grytan.
Tror du att man kommer att behöva någon form av effektreglering under kokningen för att lättare förhindra överkokning?
Jag funderar även på om man skall modifiera utloppet på grytan (kranen) för att får lite bättre flöde, kan tänkte att det kanske går att borra inutloppen som Humlegården säljer.
Finns de där grytorna fortfarande på Lidl? Jag har varit inne i två Lidl-butiker nu utan att hitta någon.
Bow
Borde väl funka att shunta termostaten med en brytare så man kan tvångsköra värmeelementet. Personligen kommer jag köra med Universaltermostaten istället då det blir lite exaktare att ställa in önskad temperatur. Men visst, den skala på vredet som fanns var ju rätt hygglig ändå!
tio Pepe
Verkar som vissa låter den stå framme trots att det var kanske tre veckor sedan som den lanserades som något erbjudande eller vad det var. Fanns en kvar på Lidl i Mariestad vid 18-tiden i går! Så tanka bilen och dra iväg! :-)
Jag rör mig mellan Stockholm och Strängnäs, så om någon ser den i trakterna däremellan så får ni gärna tipsa.
Borde väl funka att shunta termostaten med en brytare så man kan tvångsköra värmeelementet. Personligen kommer jag köra med Universaltermostaten istället då det blir lite exaktare att ställa in önskad temperatur. Men visst, den skala på vredet som fanns var ju rätt hygglig ändå!
Jag tänkte det, jag ska i första hand använda min som kokkärl eftersom jag av tidsskäl extraktbrygger men jag kommer kanske i framtiden att använda kärlet som mäskkärl också, får ju fixa en falskbotten bara.
Om man vill reglera effekten (med shuntat termostat) för att det inte ska koka för mycket så kan man väl använda en vridtransformator, om man kan hitta en till vettigt pris (alltså inte på Elfa), som klarar effekten.
Hittade kanske en lösning på problemet med att grytan slår av då den börjat koka.... Problemet verkade inte vara att termostaten slog ifrån koket utan överhettningsskyddet som sitter precis brevid termostaten under grytan.
Överhettningsskyddet ligger i serie med värmeslingan och finns under en värmebeständigt skyddsslang. Tog helt sonika och klippte loss de buntband överhettningsskyddet var fastsatt med brevid termostaten och flyttade den till botten av apparaten.
I och med att avståndet till överhettningsskyddet ökades så påverkade det inte koket och efter att ha testat ett nytt vattenkok så rullade det fint i typ 20 minuter.
Med denna lösning fungerar allt precis som det borde, dvs med en termostat som reglerar temperaturen och ställer man den på max kokar den hur fint som helst!
Men givetvis får man se upp då man har gjort en förändring i konstruktionen och jag skulle inte lämna grytan kokande några längre stunder utan tillsyn. Men visst går det att använda Universaltermostaten som ett extra skydd i detta fall.
Hittade kanske en lösning på problemet med att grytan slår av då den börjat koka.... Problemet verkade inte vara att termostaten slog ifrån koket utan överhettningsskyddet som sitter precis brevid termostaten under grytan.
Överhettningsskyddet ligger i serie med värmeslingan och finns under en värmebeständigt skyddsslang. Tog helt sonika och klippte loss de buntband överhettningsskyddet var fastsatt med brevid termostaten och flyttade den till botten av apparaten.
I och med att avståndet till överhettningsskyddet ökades så påverkade det inte koket och efter att ha testat ett nytt vattenkok så rullade det fint i typ 20 minuter.
Med denna lösning fungerar allt precis som det borde, dvs med en termostat som reglerar temperaturen och ställer man den på max kokar den hur fint som helst!
Men givetvis får man se upp då man har gjort en förändring i konstruktionen och jag skulle inte lämna grytan kokande några längre stunder utan tillsyn. Men visst går det att använda Universaltermostaten som ett extra skydd i detta fall.
Det var ju finfint, ska kolla det på min gryta också när jag får tid att skruva ihop den igen. Ska dock se om jag inte kan få tag på en transformator också för att reglera effekten när det väl kokar.
Jag förstår dock inte hur du skulle använda universaltermostaten som säkerhetsfunktion, det blir ju inte mycket varmare än 100°C och när det kokat torrt så blir det problem med värmeöverföringen till givaren.
Vet hur överhettningsskyddet fungerar och om det är möjligt att löda dit ett som bryter lite senare, kan ju vara skönt att ha den funktionen trots allt, dock vid lite högre temperatur.
OK. Kanske fyller inte universaltermostaten den riktiga uppgiften....
Elfa borde väl ha överhettningsskydd på en något högre temperatur kanske. En annan lösning kanske vore att flytta överhettningsskyddet bara en liten bit från plattan och inte sätta den i botten av apparaten som jag gjorde.
Håller på att brygga i skrivande stund så om ett antal timmar får man se om det funkar med koket.....
Låter bra, håll oss/mig uppdaterad, pass på så att du inte smälter plastbotten på grytan med för hög effekttillförsel (det är därför jag har tjatat om en transformator) för till slut kan det inte tillföras mer värme uppåt till vörten, och då måste den värmen ta vägen någon annanstans. Nu verkar det vara ganska lagom med just 1800W för att hålla det kokande med denna storlek på gryta. Hur stor volym kokar du föresten.
Japp det blir spännande att se om den skrympnar ihop eller hur det går.... Det skall väl bli ett kok på strax över 20 liter.
Fråga, vad har du fixat för kylare?
Modifierat bottenkranen något och hur tänkte du skilja av humlen?
Själv tänkte jag böja till lite kopparrör som kylare och byta ut bottenkranen mot en weld-be-gone eller liknande hemmasnickrat så att flödet blir lite bättre.
Har en kylspiral av kopparrör som brukar funka. Bottenkranen är det inte mixtrat något alls med ännu... Humlen vette skråen än hur jag löser..... Får komma på nåt å det börjar bli hög tid.... :-)
Funka fint med kokningen idag!
Låter bra, jag håller på att planera höstens bryggningar/beställningar och sedan skall det testas här också
Jag rör mig mellan Stockholm och Strängnäs, så om någon ser den i trakterna däremellan så får ni gärna tipsa.
Jag hittade en idag på Lidl i Skärholmen.
Man borde kunna laka i Lidl-grytan om man fixar ett bättre galler i botten än det som följer med. En stor burk med små hål i. Eller ännu bättre, kan man inte fixa något i stil med humlepåse och lägga all malten i?
Jag har bryggt öl förr, satser på 80-talet. Nu har jag börjat igen med maltextrakt, humle och ordentlig jäst. Men jag är nybörjare nu när jag tänker ge mig på mäskning. Tacksam för goda råd.
Kan man gå direkt från mäskning till lakning om man använder ett stort durkslag (tex http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90011829) istället för falskbotten. Blir mäskningen sämre då?
Med ett durkslag lär du iaf inte få en så klar vört som när du låter lakvattnet långsamt filtreras genom maltbädden. Sen gissar jag att du lämnar kvar mer socker i malten också.
Vad en väldigt grumlig vört gör för skillnad för slutresultatet vet jag dock inte, nåt negativt borde det väl vara eftersom den lakningsprocess vi idag använder vuxit fram under årens lopp...
Själv går jag alltid direkt från mäskning till lakning, jag gör allt i min 30-literskastrull på en vanlig spis (gas iofs, men jag har även provat på elplatta). När jag stegmäskat färdigt i kastrullen som jag isolerar med ett liggunderlag, så sänker jag helt enkelt ner ett hemmagjort filter och lakar med hjälp av hävertprincipen.
Se bilder
http://www.flickr.com/search/?ss=2& … amp;m=text
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → El gryta på lidel