Jag försökte mig på för en tid sedan att läsa analystabeller för olika humlen men jag blev inte klok på det för några enkla mönster fanns inte.
Jag grävde runt lite och hitta 35 st allmänt kända föreningar i humlen. Några kunde klassificeras som blommiga, kryddiga eller citrusliknande, men det verkade svårt att hitta någon praktiskt tillämpning på det.
Jag försökte hittat någon användbart med i princip slutade det väl med att man måste testa varje variant.
Det finns en bra pfd på shbf's hemsida som beskriver en massa humlesorter
http://www.shbf.se/Hembryggning/PDFs/Humle.pdf
Sen kan man ju få in på varje smak och leta och se vad man kan göra för att optimera varja smak.
Vet inte om du blir klokare av det men här är en lista som jag satt ihop från flera olika källor när jag försöte gräva i det sist
(alfa-syror)
humulone humulone - CH2CH(CH3)CH2, fine/noble bittering
cohumulone cohumulone - CH(CH3)2, harsh bittering
adhumulone adhumulone - CH(CH3)CH2CH3
prehumulone prehumulone - CH2CH2CH(CH3)2
posthumulone posthumulone - CH2CH3
("Bitterämnen")
(beta-syror)
lupulone
colupulone
adlupulone
("humle oljor")
(Kolväten)
humulene herbal and spicy aroma and flavour oxidation products
caraphyllene 5-15%, herbal and spicy aroma and flavour oxidation products
humulene herbal and spicy aroma and flavour oxidation products
caraphyllene 5-15%, herbal and spicy aroma and flavour oxidation products
(syrebärande)
caryolan-1-ol
caryophyllene oxide
humulene epoxide I
humulene epoxide II
humulene epoxide III
humulene diepoxide a
humulene diepoxide b
humulene diepoxide c
humulol
humulenol II
(blommiga,kryddiga, estriga rose, apricot, lily of the valley, lavender, sweet, citrus, green peach)
linalool (3,7-Dimethyl-1,6-octadien-3-ol); M=154.2; bp = 199C, density 0.9, solub in water 0.16%, vapour pressure 21Pa @25C - flowery/fresh, lily of the valley
geranyl acetate (E)-3,7-dimethyl-2,6-octadien-1-yl acetate; M=196.3; bp 245C; insob in water, sol in etOH, density 0.91 - sweet, rose, lavender aroma
geranyl isobutyrate trans-3,7-dimethyl-2,6-octadien-1-yl isobutyrate; M 224.3; density 0.89; bp 245C; sol in etoh; sweet floral green peach, apricot, rose, fruity
geraniol (E)-3,7-dimetyl-2,6-oktadien-1-ol; density 0.88; bp 146C; söt citrus/ros doft med trä nyans, används i citrus och rosparfym
(citrus/barr/terpentin)
limonene 1-Methyl-4-isopropenyl-1-cyclohexene; l-limonene = piney, turpentine smell, d-limonene= orange scent; M 136.3;
delta-cadinene M 204;
gamma-cadinene
alpha-muurolene
alpha-selinene
beta-selinene
limonene-10-ol
citral
nerol
/Fredrik