Humle Té!

Tjena. Väldigt ny på ölbryggningsområdet och har massa ideer och funderingar.
En av dem är följande:

För att få lite koll på de olika humlesorterna och deras bidrag till bitterhet, smak och arom så undrar jag om man inte kan ta och koka lite té på dem.

Exempelvis låta humlen koka i 1 timme i en liten kastrull med bara vatten. (Givetvis i rätt proportioner)
Och ta en annan kastrull för 20 minuter för smak och så vidare med aromen.

Bör man då inte då kunna när koken e klara smaka lite på téerna och se om man kan få lite uppfattningar om humlens roll. Givetvis göra om proceduren med olika sorters humle.

Vad tror Ni?

/Fredrik

Konsten att flyga är att kasta sig mot marken och samtidigt missa.

Sv: Humle Té!

http://www.humle.se/punbb/images/upload/humlete.jpg

Så här ser första testet ut. Det e ca: 1g / giva på 1 liter vatten.
Färgskillnaden är uppenbar. Och sen hade vi det där med beskan.

Challenger 7% Alfa - Intressant färg. Rejäl beska. Honungsté doft, söt.

Cascade 5% Alfa - Beskan inte genomträngande. Färg "morgonurin" smile. Doft "Lady Grey" (tesort, lätt citrondoft).   

Chinook 14% - Besk som satan! Känns fortfarande! (en haltimme senare) Färg: ljusast. Doft: Besk, bladig doft (?)

Du skulle ju kokat så alla fick samma ibu, klart dom är olika beska när dom har olika AA% smile

Jovisst. Exprimentet kan man ju variera, det e därför jag lade upp tråden för att få feedback. Det jag kan säga nu i efterhand efter en massa uppdruckna öl t.ex. postiljon, pilgrim och imperial stout (dessa dracks igår, midsommar) är att jag fick ett hum om beskans styrka på iallafall postiljonen och pilgrimen. Pilgrimen hade en identisk (eller näst intill) beska som gick att jämföra med chinooktét och även aromen, smaken kunde jag inte fastställa var den kom från. Det vore kul att veta Jämtlands bryggerier släpper receptet på pilgrimen och postiljonen så man får veta deras humlingsschema och kanske t.om. sort.

Nu återstår det test av fuggle, northern brewer och centennial (för det finns hemma), men det bli vid senare tillfälle, för nu ska 2 x 25 L öl bryggas om dagen inte tar slut för snabbt. big_smile

/Fredrik

Det är intressant att göra lite små experiment, humletéer och annat, jag har gjort några humletéer också, men tror att man inte ska dra alltför långtgående slutsatser då man ska vet att pH och övriga faktorer inte är riktigt samma som när man kokar i bara vatten och alltså *kan* påverka i vissa fall.

Men det är nog en bra början! Lite bättre vore kanske att justera pH i téet så att det motsvarar normalt wort pH.

/Fredrik

Jo det stämmer ju att humlen aldrig kan få samma miljö i vatten som i vört, och det där med pH är ju oxå vettigt.
Då gäller det att fixa en vattenanalys och en pH mätare. För för tillfället har vi ingen aning om vad det e för sorts vatten. (Brunn)

Eftersom du gjorde téer själv, har du några intressanta slutsatser eller dylikt att dela med dig med?

/Fredrik

Jag måste säga att humlingen är den del av bryggning som jag ännu har minst koll på och lagt ned minst krut på. Man får ta en sak i taget smile

Jag har iallafall insett att det handlar om mer än bara humleval och koktid utan vattenkemin verkar hänga ihop med det hela på ett ganska signifikant sätt. Jag tror att om man håller på med finlir som att välja olika humlesorter för bitterhumle etc, då är man också på den nivån att man måste ha exakt koll på vattnet även under koket. Det har jag inte lagt ned så extremt mycket jobb på än. Men det får blir till kommande brygder.

Jag har laborerat med några olika humle för beska hittils, och märk skillnad, men nu i efterhand inser jag att då jag inte haft den järnkoll på vattenkemin i varje kok som det tarvar så kan skillnader mycket väl berott på detta!

/Fredrik

Jag försökte mig på för en tid sedan att läsa analystabeller för olika humlen men jag blev inte klok på det för några enkla mönster fanns inte.

Jag grävde runt lite och hitta 35 st allmänt kända föreningar i humlen. Några kunde klassificeras som blommiga, kryddiga eller citrusliknande, men det verkade svårt att hitta någon praktiskt tillämpning på det.

Jag försökte hittat någon användbart med i princip slutade det väl med att man måste testa varje variant.

Det finns en bra pfd på shbf's hemsida som beskriver en massa humlesorter
http://www.shbf.se/Hembryggning/PDFs/Humle.pdf

Sen kan man ju få in på varje smak och leta och se vad man kan göra för att optimera varja smak.

Vet inte om du blir klokare av det men här är en lista som jag satt ihop från flera olika källor när jag försöte gräva i det sist

(alfa-syror)
humulone    humulone - CH2CH(CH3)CH2, fine/noble bittering
cohumulone    cohumulone - CH(CH3)2, harsh bittering
adhumulone    adhumulone - CH(CH3)CH2CH3
prehumulone    prehumulone - CH2CH2CH(CH3)2
posthumulone    posthumulone - CH2CH3

("Bitterämnen")
(beta-syror)
lupulone   
colupulone   
adlupulone   

("humle oljor")
(Kolväten)
humulene    herbal and spicy aroma and flavour oxidation products
caraphyllene    5-15%, herbal and spicy aroma and flavour oxidation products
humulene    herbal and spicy aroma and flavour oxidation products
caraphyllene    5-15%, herbal and spicy aroma and flavour oxidation products

(syrebärande)
caryolan-1-ol
caryophyllene oxide
humulene epoxide I
humulene epoxide II
humulene epoxide III
humulene diepoxide a
humulene diepoxide b
humulene diepoxide c
humulol
humulenol II

(blommiga,kryddiga, estriga rose, apricot, lily of the valley, lavender, sweet, citrus, green peach)
linalool    (3,7-Dimethyl-1,6-octadien-3-ol); M=154.2; bp = 199C, density 0.9, solub in water 0.16%, vapour pressure 21Pa @25C  - flowery/fresh, lily of the valley
geranyl acetate    (E)-3,7-dimethyl-2,6-octadien-1-yl acetate; M=196.3; bp 245C; insob in water, sol in etOH, density 0.91  - sweet, rose, lavender aroma
geranyl isobutyrate    trans-3,7-dimethyl-2,6-octadien-1-yl isobutyrate; M 224.3; density 0.89; bp 245C;  sol in etoh; sweet floral green peach, apricot, rose, fruity
geraniol    (E)-3,7-dimetyl-2,6-oktadien-1-ol; density 0.88; bp 146C; söt citrus/ros doft med trä nyans, används i citrus och rosparfym

(citrus/barr/terpentin)

limonene    1-Methyl-4-isopropenyl-1-cyclohexene; l-limonene = piney, turpentine smell, d-limonene= orange scent; M 136.3;
delta-cadinene    M 204;
gamma-cadinene   
alpha-muurolene   
alpha-selinene   
beta-selinene   
limonene-10-ol   
citral   
nerol   

/Fredrik

9 Senast ändrad av Kissekrask (2005-06-26 02:05:03)

Oj, en massa läsning. Nja, där tappade jag nog tråden rejält.
Får väl bläddra i kemiböckerna. Men får hälsa att min svärfar (co bryggare) är rörd till tårar. (kemister smile)

/Fredrik

Länken var för övrigt värdefull! Tackar!

Nu e det snart dags att tippa i jästen i den "nästan nedkylda vörten". Notera tiden. Lite väl optimistiskt att köra 2 bryggder på samma dag.

Ohoj!

Får man blanda sig in i kemi-lektionen? smile
Jag är varken kemist, proffsbryggare eller liknande, bara en enkel simpel hembryggare med konstiga idéer... smile Jag har dock märkt genom många (nåja) års bryggande att mina bryggder har en tendens till att bli jädrans beska. Därför har jag från och med i år lovat mig själv att bara dricka Fosters...närå, jag har lovat mig själv att dra ner på/ta bort (!) beska-givan och koncentrera mig på smak- och arom-givan istället.

Detta har dock inte resulterar mer än i att min ESB (Extra Strong Bitter, vol7.0%) hamnade i Amerika-facket av ett gäng välmeriterade Uppsala-bryggare. Kanske var lite "too heavy" på Cascaden, vet inte riktig, vad tror ni? Se humle-schema nedan. Det gällde 40 liter btw.
East Kent Goldings: 5.3% 60 gr/60 min
Fuggle alpha:4.7% 60 gr/20 min
Cascade alpha:4.7% 60 gr/10 min
IBU = 26,5

Glömde en sak, den (ESB'n tillika Amerikanen) gick åt ruskigt snabbt....det är väl det bäskaste, f'låt, bästa betyget? smile

När jag räknar på IBU så får jag c:a  34.
Jag har dock räknat med pellets.
Mesigt för att vara en ESB. Vet inte heller om jag vill kalla det för en APA inte heller IPA.
Visst smakar den troligen mycket Cascade men utan "rätt" beska så platsar den inte i någon av öltyperna.

Men visst blir det mer lättdrucket med lägre beska. Många ovana öldrickare pallar inte en rejäl beska.

Jag hade 100 gram Cascade  i slutet (sista 10 min) på min 22 liters APA, tycker inte det är överdrivet.