Programvara för bryggning.

Hej!
Jag har provat BeerSmith en tid och är väl ganska nöjd, men nu är provperioden slut. Vilka program använder
ni när ni brygger? Har kollat runt lite och hittat fyra olika som har fångat mitt intresse:

BeerSmith
Homebrew Calculator
ProMash
Beer Tools Pro

Det kostar ju en slant att köpa programen så lite tips vore fint. Jag vill gärna att "steeping" ska finnas
med som metod i programet. BeerSmith tycktes sakna det. Kan inte säga att jag till fullo förstod beersmith heller.

2 Senast ändrad av Portugisen (2008-06-28 11:40:36)

Sv: Programvara för bryggning.

Jag använder Promash och är mycket nöjd. Allt är väldigt konfigurerbart och det gör att jag kan sätta/ändra de parametrar som gäller för min bryggning.  Jättebra hjälp vid mätning, utspädning, primning osv.

Fast någon steeping metod finns inte.  Vad är det du vill att programvaran ska hjälpa dig med?  Jag har bryggt mängder med partial mash bryggder och har inte haft något problem i Promash när bara en liten mängd specialmalter ingår.  Färgen brukar räknas rätt, men därimot brukar man få räkna fram effektiviteten i efterhand vilket kan leda till överraskningar när man brygger. Men efter några bryggningar brukar man veta vilken effektivitet man har när man steepar och sen ställer du bara in effektiviteten enligt din erfarenhet.  I mittfall lärde jag mig att effektiviteten när jag steepade var ca 15%. När det väl var gjort funkade Promash utmärkt.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Robban skrev:

"steeping"?

Hej,
upplys en okunnig om detta.
Hls
/Jürgen

steeping handlar om att man inte mäskar/lakar specialmalten utan bara låter den ligga i vattnet(i en påse) under tiden som vattnet värms upp, typ. Lite som att göra te.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag är ledsen för mitt svengelska inlägg, men jag vet faktiskt inte vad steeping heter på svenska.  Det är ju en form av delmäskning men eftersom man inte är ute efter färg och smak snarare än extrakt så "mäskar" man inte. Snarare är det en form av infusion, precis som Flasktömmaren säger i sitt inlägg.

Det finns dock flera sätt att steepa.  Jag brukar krossa malten och låta den dra i 67-70 gradigt vatten, cirka proportion 3:1 vatten - malt, i en timme. Mao en "vanlig" enkel infusionsmäskning.  Detta gör att jag trots allt brukar få ett visst extrakt när jag har steepat.  Därefter filtreras malten från vörten och man häller ytterligare ett par liter hett vatten (76C) för att laka ur det sista.  Sedan tillsättar jag den infusionerade vörten till det stora koket.

Problemet brukar vara att det kan vara svårt att i förväg räkna rätt på färg och hur mycket extrakt man kommer få ut.  Att koka upp i påse som Flasktömmaren beskriver är lite säkrare kanske, för man kan då visuellt avgöra nör det är dags att ta bort specialmalten från vörten.  Risken är i stället att man kan få för mycket bittra smaker från specialmalten.

Hallo,
vilka utmärkta svar, tack ska ni ha.
Hls
/Jürgen

Jag använder Beer Tools Pro och är väldigt nöjd. Fast den egentliga anledningen var väl att det var det enda programmet för Mac. I vilket fall som helst så tycker jag det funkar alldeles utmärkt.
Skulle vara kul vad andra tycker om det programmet

Come to the Dark Side, we have cookies.

Om jag ska "steepa" kommer jag nog köra på metoden att lägga krossad malt i humlekokpåse, lägga ner i vattenbad som håller 67-70 grader i 30min. Kommer att använda crystalmalt, resten light eller X-light DME.

Det jag egentligen vill att programmet ska hjälpa mig med är att hålla koll på OG typ. Samt humlegivor. På min förra bryggd (som jag fick underbar hjälp med från forummedlemmar) använde jag 2kg ljus DME samt 1kg mellanmörk DME. Då är det enklare att räkna.

Jag vill nu utveckla min bryggning genom att byta ut, mer eller mindre, den mellanmörka DME:n mot crystal malt samt eventuellt en pytte mängd pilsnermalt genom att steepa. Jag är ännu extrem novis vad gäller uträkningar på såväl OG som beska genom humlegivor. Steeping måste väl ändå bidra med en del på OG?

Det som förbryllar mig mest är det faktum att om jag kokar vört på Xgram humle och späder med vatten i jäshinken så får jag mindre beska än om jag kokar allt i en större gryta utan att späda!!?

Enligt Beersmith behövde jag ner i löjligt låg batchvolym för att få "stilriktig beska" med det recept jag använde sist. Då hade ju ALC blivit alldeles för hög.  Nu har jag kanske inte förstått programmet till fullo, men jag får en känsla av att det är lätt att överhumla om man ska lita blint på det. Hade jag kört mitt recept genom programmet och ökat humlegivorna hade jag säkert fått ett alldeles för beskt öl. Jag hade bara en 10L gryta till en 19L bryggd så jag fick ju späda vilket programmet verkar sakna funktion för.

PS* Laddade ner en testversion av Homebrew Calculator idag...vad ska man säga.. Ja- hade man varit uppfödd med amerikanska oz och gallons och allt vad det heter så kanske, men min spontana tanke var; vilket skitprogram! Jag vill ha gram, liter och kilo!

Jag kan rekommendera en gratis programvara som jag tror funkar bra. Men jag ar valdigt nytt till allt deta ocksa. //www.hbd.org/recipator/ kolla upp det

Rando skrev:

Jag kan rekommendera en gratis programvara som jag tror funkar bra. Men jag ar valdigt nytt till allt deta ocksa. //www.hbd.org/recipator/ kolla upp det

grattis grabben du har vunnit en lättöl för din uttömmande recention av ett bra bryggprogram

Jag använder BeerSmith, fungerar alldeles utmärkt!

Rando skrev:

Man tackar! Har provat webformuläret ett tag nu och det verkar jädrar i att som att det jag behöver för tillfället  finns med där!
En liten fråga bara; Färg anges i graderL, medans humlegårdens malt anges i graderEBC. Hur omvandlar man?
Effektiviteten av steeping i det programmet säger att 40% är standard, det låter ju lite mycket.

Blåkulla skrev:
Rando skrev:

grattis grabben du har vunnit en lättöl för din uttömmande recention av ett bra bryggprogram

Ironi? I så fall ett väldigt bra sätt att skrämma bort folk från forumet. Förresten så heter det recension

Come to the Dark Side, we have cookies.

Robban,

de önksemål du har på programvaran är basnivån i alla bryggprogramvaror.  Att räkna ut OG, alkoholhalt, beska, färg osv utgör definitionen av en bryggprogramvara - har de inte stöd för det är det en värdelös produkt.

Utvärderade Beersmith parallellt med Promash, så jag använde inte den produkten särskilt länge, men minns att skillnaderna var små mellan programvarorna.  Det som fick mig att välja Promash var som sagt att nästan alla värden var konfigurerbara, och det var det på ett väldigt enkelt och intiutivt sätt.  Exempelvis har jag noterat att med Extra Light DME får jag mindre extrakt än vad programvaran har som utgångspunkt.  I Promash var det bara att ändra och spara.  Nu missar jag ytterst sällan mål-OG när jag brygger.  Likaså kan man lätt lägga till egna humlesorter (om nya kommer på marknaden), ändra en humlesorts alfasyra så att den stämmer med den humke du har hemma, lägga till en ny maltsort, eller ändra extrakt och färg på en befintlig.  Det är så mycket.

Färgskalorna Lovibond (förkortning L) och SRM är amerikanska enheter, i de flesta programvaror kan man ändra till EBC, som är standard i Europa.  Likaså måttenheterna måste kunna ändras från amerikanska/engelska till metric-system.  Igen, allt detta måste du kunna ändra i programvaran och om de inte har sådana funktioner är det i mina ögon inget att ha.

Recipitator var den första programvaran jag använded vid bryggning, och den är helt OK.  Den har inte flexibiliteten med att kunna ändra värden på det sättet som jag beskriver Promash ovan, och den saknar helt hjälp med utspädning, blandingar av olika ölbatchar, kolsyresättning, etc, men just för själva mäskningsförfarandet är den bra.  Och den är gratis!

sorry

Ska ladda ner testversionen av Promash och se om jag gillar den. Det verkar som flest använder beersmith, och det talar ju helt klart för programmet. Men, men..jag ska se vad jag tycker om promash.

Jag föredrar beersmith, gränssnittet i promash är lite för mycket för mig.

Jag använder och gillar BeerSmith. Håller med Leinad om att gränssnittet i Promash lämnar mycket att önska.

Sen finns det en del "översättningar" som jag inte gillar i Beersmith, tex att gram förkortas till gm.

Kostnaden på $22 får ju nästan räknas som gratis, eller ivartfall väldigt billigt.

Håller med, det är ju väldigt billigt. Men även om gränssnittet är något mer återhållsamt i beersmith så är det ju långtifrån bra, det är lite pyttigt och minst sagt rörigt (dessutom finns det ju inte native för oss med Mac). Håller dock med om att "gm" är lite märkligt.

Men det är ju ruggigt bra för oss som är nybörjare att hålla reda på allt.

Bryggprogramvara för Mac:

BeerAlchemy
BeerTools   (också Windows)
QBrew   (också *BSD, GNU/Linux, Windows)

QBrew är gratis och fri programvara och täcker mina enkla behov — i synnerhet nu när de värsta buggarna äntligen tycks ha försvunnit. Stöd för amerikanska och internationella enheter (färg anges dock bara i SRM). Ingredienser kan anges som "steep", "mash" eller "extract".

Jag använder också BeerCalc, ett webbaserat formulär där alla värden uppdateras löpande m h a JavaScript. Det gör det lätt och smidigt att använda samtidigt som det dock är ganska begränsat.