Robban,
de önksemål du har på programvaran är basnivån i alla bryggprogramvaror. Att räkna ut OG, alkoholhalt, beska, färg osv utgör definitionen av en bryggprogramvara - har de inte stöd för det är det en värdelös produkt.
Utvärderade Beersmith parallellt med Promash, så jag använde inte den produkten särskilt länge, men minns att skillnaderna var små mellan programvarorna. Det som fick mig att välja Promash var som sagt att nästan alla värden var konfigurerbara, och det var det på ett väldigt enkelt och intiutivt sätt. Exempelvis har jag noterat att med Extra Light DME får jag mindre extrakt än vad programvaran har som utgångspunkt. I Promash var det bara att ändra och spara. Nu missar jag ytterst sällan mål-OG när jag brygger. Likaså kan man lätt lägga till egna humlesorter (om nya kommer på marknaden), ändra en humlesorts alfasyra så att den stämmer med den humke du har hemma, lägga till en ny maltsort, eller ändra extrakt och färg på en befintlig. Det är så mycket.
Färgskalorna Lovibond (förkortning L) och SRM är amerikanska enheter, i de flesta programvaror kan man ändra till EBC, som är standard i Europa. Likaså måttenheterna måste kunna ändras från amerikanska/engelska till metric-system. Igen, allt detta måste du kunna ändra i programvaran och om de inte har sådana funktioner är det i mina ögon inget att ha.
Recipitator var den första programvaran jag använded vid bryggning, och den är helt OK. Den har inte flexibiliteten med att kunna ändra värden på det sättet som jag beskriver Promash ovan, och den saknar helt hjälp med utspädning, blandingar av olika ölbatchar, kolsyresättning, etc, men just för själva mäskningsförfarandet är den bra. Och den är gratis!
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.