Sommaresa.

Hej

Jag är nyss hemkommen från en bussresa från Spanien, en sol och badresa. Det tog ca 30 timar från där jag bor till utanför Barcelona. Det blir lite skillnad med att åka buss samt flyga. Ibland så gillar jag att åka långresor med buss, en åkomma från unga dagar, samt att det är bra för själen att ibland åka långsamt.

Autobahn genom Tyskland är ju ingen höjdare, köer, köer samt dåligt underlägg angående vägbanan. Enda intressanta var att då och då se en Porche eller en Audi komma i ytterfilen, då gick det undan.

Vi åkte ju av för att äta då och då, hyfsad mat. Det som var inressant det var ölutbudet i affären, klart det mesta var halvtaskig lager, men det fanns oftast Jever, Bitburger och warstein. I restaurangen,  Gaffel, Schneider Weisse.

Motorvägen genom Frankrike är mycket smidigare samt bättre än den tyska, tycker jag. Maten riktigt hyfsad. En god middag med 25 cl vin 10 Euro.

Det som jag tyckte var mest häftigt det var på hemresan, på ett rastställe i Luxemburg, billig bensin, men inte det, utan i affären så köpte jag 2 st Kriek på burk, kommer inte i håg namnet tyvär, men den var ok.

Annars så var det ok att åka i genom Frankrike med en Wisky samt en öl och bara kolla landskapet samt namnen, Bourgone, Rohne samt Lyon m.m.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Sommaresa.

Välkommen hem, Bo! 

Att resa längs europas motorvägar och sondera ölterrängen på bensinmackar och långtradarfik är väl lite som att "go slumming" i Europas ölträsk?  Jo, jag är en riktig snobb!  Och jag medger att även jag faller till föga och faller för en ljus Bitburger, Warsteiner, Pelforth eller Jupiler om nu törsten blir för stor.  Men i det stora hela är det pinsamt illa ställt med utbudet på många ställen.

Autobahn och fri hastighet är en myt.  Vägarbeten, strassenschäden och stau gör att det går fortare att bila de 100 milen mellan Töre och Tromsö än det går att ila de 80 milen mellan Puttgarten och Stutgart under sommaren.  Jag föredrar en miljard myggor på vägen än en miljon långtradare.

Motorvägarna i Frankrike är mycket bättre.  Visserligen tar de rejält betalt och snuten passar på och klockar turister som speedar så fort du är 1 mil från en Payage, men det är betydligt mindre trafik och motorvägarna är bra.  Bara på ett par ställen blir köerna under sommaren horribla, där Paris motorvägen skiljer mot Spanien och Marseille, tex.  Vet man bara om det kan man välja andra vägar.  Bästa vägen nord-syd genom Frankrike är den nya motorvägen genom centrala Frankrike - då kommer man till Toulouse och får sedan välja mot Biarritz eller Narbonne.  Vackert landskap och betydligt mindre trafik.

I Spanien är det verkligen fri fart.  90% av landet är öken/savann/stäpp och tvåfiligt med en långtradare var 200 meter.  Det är bara att sätta pellen i botten.  Det blir bara jobbigt när tradarna skall köra om varandra, eller om kylaren ryker mitt i cul de mondo. 

Men de bästa motorvägarna har du i Portugal.  Varje vägkrog serverar riktigt god kaffe och kommer du av motorvägen hittar du snabbt till bra små restauranter som serverar regionens specialiteter.  Härligt.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.