1 Senast ändrad av Old Gowrie (2008-04-15 19:45:04)

Kwak till brollan

Jag har en brorsa som är helt såld på Kwak och tänkte därför överraska honom på hans födelsedag i augusti med några backar.
Jag har sökt runt och egentligen bara hittat ett recept som verkar vettigt. Det ser ut så här med metriska mått:

“Pauwel Kwak clone” — Belgian Strong Dark Ale
19 liter

5 kg.      Belgian 2-row Pilsner
1,15 kg. German Munich
140 gr.   Special B
680 gr.   Belgian Clear Candi Sugar

Add the candi sugar before the boil, then use

21 gr. Challenger hops for 90 minutes,
28 gr. Styrian Goldings for 45minutes,
7 gr. Challenger for 20 minutes, and
14 gr. Saaz for 3 minutes.

Use Wyeast 1388 or White Labs Trappist ale
yeast. OG around 1.083.

Jag har gjort en effektberäkning på receptet och den verkar ligga på 74%. Min anläggning ligger på 79%, så jag får väl göra vissa justeringar.

Nu till frågorna:
Hur stor skillnad blir det om man använder PA malt istället? Kanske kompensera med lite mindre munich?

Den eviga frågan om Belgian Candi Sugar: Skulle det funka med rå(rör)socker, eller har någon en bättre idé? Vit sirap?

Om man börjar jiddra med humlen också så kommer man väl alldeles för långt ifrån originalet, men ändå: Perle istället för Challenger?

Min käre bror är ju ingen expert, så det räcker nog med att den blir snarlik, det viktigaste är ändå att den blir njutbar tongue

Come to the Dark Side, we have cookies.

2 Senast ändrad av Thorim (2008-04-15 22:01:52)

Sv: Kwak till brollan

Det finns ett bra avsnitt på basic brewing, där de diskuterar och provar olika siraper. Där kom de fram till att vanligt socker inte var bra, riktig karamellsirap ska det vara. Som tur är det enkelt att karamellisera socker hemma på spisen, det är ju så man gör julgodis. Jag har t.o.m karamelliserat honung med mycket gott resultat.

http://cdn3.libsyn.com/basicbrewing/bbr12-28-06.mp3
Länken tar lång tid att starta, men funkar.

När det gäller malten...  Om du kör med PA så kan det vara bra att byta ut lite av munchermalten också, för att få samma färgvärde.

Hejsan,

har två recept på Kwak till dig.  Jag, som din brorsa, gillar Kwak och har mången gång druckit Chevalier Kwak på Le Corbeau i Bryssel.  Chevalier är som det klassiska Kwak-glaset, en testtubs liknande sak med rund botten som gör att glaset måste stå i en träställning. Skillnaden är bara att en Chevalier är på en liter och det ryms tre Kwak i ett glas.  Tumregeln var att man fick dricka en, man fick dricka två, men man fick aldrig, aldrig under några omständigheter, dricka tre!  Jag gjorde det en gång, och jag minns inte hur jag kome hem.  Men jag lär visst ha tänt eld på en kypares bak den kvällen!  Normalt drack vi bara två och så kom man hemtassande till sin flickvän.  -Har du druckit?  -Nej, barah tvåh öhl ählschkling!.  Vi är gifta nu...

Det ena ölet är från Deltabrouwers och det andra från Hobbybrouwers, två holländska (och belgiska) hembryggarföreningar. 

Deltabrouvers Kwak:
1.1 kg Pilsmalt
1.1 kg Munchener malt
0.45 kg Vit kandisocker                               
0.20 kg Vetemjöl
0.12 kg Cara-aroma 300
10 gram Challenger hop 6.25 % FWH
6 gram Cascade hop 5 % 90 minuter
8 gram Cascade hop 5 % 30 minuter

10 liter mäskvatten
  7 liter lakvatten

Mäskningsschema :
15 min  60 °C
45 min  70 °C
1  min  78 °C

Tyvärr ingen info om jäst.

Hobbybrouwers Kwak av BuBS
Anticipated OG:  1.081  Plato:  19.57 
Anticipated EBC:  22.4           
Anticipated IBU:  13.7         
Brewhouse Efficiency:  73   %     
Wort Boil Time:  90   Minutes     

2.20 kg.   Pilsner malt
0.50 kg.   Brun kandisocker     
0.35 kg.   Vetemalt     
0.30 kg.   Cara-cristal 120 (100)  (Portugisen: motsvarar dark crystal malt från Fawcett)

5.00 g.   Cascade  Whole  6.20  7.9  First WH 
6.00 g.   Styians Goldings  Whole  3.50  5.8  80 min 

45 min vid 60 °C
10 min vid 70 °C
1 min op 75 °C

White laps WLP007 Dry English Ale (Portugisen: motsvarar Wyeast 1098 British Ale)

I länken nedan hittar du Hobbybrouwers tråd om Kwak-kloning.  Lycka till med holländskan.  Hälsa brorsan!

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index. … 82.40.html

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Toppen, obrigado P!
Ska bli intressant. Glasen känner jag till eftersom brorsan har såna (så torsk är han).
När det gäller jästen så tänkte jag använda Abbey Ale II (för jag har den redan i kylskåpet).

Att jag frågade om man kunde använda PA malt beror på samma sak; en 25 kilos i garderoben, men det blir kanske att beställa en pilsnerdito, den går säkert åt...

Intressant med cascade i recepten, funkar det verkligen? Enligt systembolaget prodbeskrivning så: "Tre olika sorters malt, vitt kandisocker samt saaz-, styria- och engelsk humle."

Det verkar som jag får åka till Bryssel...

Har du sett den här länken förresten?
http://www.bestbelgianspecialbeers.be/main_eng.html

Pale ale malt kan kanske bli lite mastigt - Kwak är trots den höga alkoholhalt lätt i kroppen på nått sätt.  Men det kanske man kan lyckas med med PA också.  Cascade verkar man vara ganska eniga om att den ingår i Kwak, jag blev förvånad själv.  Abbey Ale II går säkert bra.  Rapportera av sen vad brorsan tyckte!

Cascade i belgisk öl?
Det måste vara något fel?

Kenneth skrev:

Cascade i belgisk öl?
Det måste vara något fel?

Jag är också tveksam. hmm
Utdrag ur Brew like a monk:
"Avoid distinctive American hops, and don't make the beer too hoppy"

Jag har räknat lite på ebc värdet på ölet om jag använder PA istället för pils.
Om jag drar ner på münichen med 0,2 kg och kompenserar detta med PA så får jag ett EBC på ca 45.

Om jag håller mig till originalreceptet (mitt alltså), så hamnar jag på ca 40.
Den skillnaden kan jag leva med..., även om den inte blir typriktig.

Jag använde Kenneths mall:
http://www.shbf.se/Tidningen/Online/Bes … _pa_ol.php

Tack för det, Kenneth wink

Tror att det kan bli riktigt bra även med PA malt, på ett så relativt mörkt och alkoholstarkt öl som Kwak så tror jag inte någon vid ett blindtest skulle kunna säga att du använt PA malt istället för pilsnermalt.

Belgiska bryggare är lite kärringen mot strömmen, som belgare gement. Inte några dussin-svenskar där inte. Chimay lär ju (enligt BLAM) bitterhumlas med Cluster, Galena och Nugget - senast jag läste är ju det amerikanska humlesorter.  Think out of the box boys, det är ju det belgarna gör!   wink  Dessutóm är ju IBU bara på 22.

Det är en sak att bitterhumla med am humle, en annan att skicka i en massa Cascade i slutet av koket.
Jag litar mer på min näsa och mina smaklökar än något annat.
Det finns INTE Cascade i Kwak, det säger mina sinnen, sen  struntar jag i vad som sägs i någon bok, eller på nätet.

Kenneth, jag tror att du finner om du studerar de båda recepten att Cascade just fungerar som bitterhumle i Kwak-konerna.  Det är ingen som pratat om Cascade i slutet av koket. 

Ärligt talat tror jag inte det finns något "inte finns" i belgisk öl.

Drar igång den här tråden igen.
Jag svängde ihop den här brygden i helgen, med några små modifieringar. Tyvärr så lakade jag ut lite för mycket så OG:n hamnade på 1072 i stället för önskade 1083. Men jäsningen kom igång ruskigt snabbt, bara några timmar efter att jag tillsatt förkulturen bubblade det friskt ur jäsröret. Rumstemperaturen ligger på 19 grader, men jag har virat in hinken i en tjock filt, så termometern som ligger på locket visar 22 grader. Tänkte även flytta på jäskärlet till ett varmare rum efter en vecka.

Men nu skulle jag vilja veta vilket FG jag bör hamna på för att det ska bli så snarlikt som möjligt? Det var ett tag sedan jag smakade en Kwak, men som jag minns var den relativt torr.

Köpte några Kwak när jag var i Malmö (finns inte hos mitt lokala SB), och kollade då FG:n. Den var högre än vad jag hade trott: ca 1016.
Tappade samtidigt om min klon till sekundären och den låg lite lägre ca 1012, men min kändes faktiskt mer fyllig. Men det är svårt att avgöra i det skedet. Återkommer. smile