Att brygga imperial stout/porter

Jag funderar på att brygga en imperial porter med ett OG kring 1.095-1.105. Just nu har jag en Pale Ale med OG 1.051 på jäsning. Jag undrar om det är en lyckad idé att brygga en Imperial genom att slå vörten över jästkakan (från min Pale Ale), på samma sätt som man gör med ett barley wine?

Jästen jag använt till Pale Alen är Wyeast british ale 1098. Den ska ha en alkoholtolerans på 10%.

Jag överväger att boosta imperial portern med muscovado-socker, men eventuellt bara så att sockret står för 1-2 % av OG. Är det lagom tro?

Sv: Att brygga imperial stout/porter

Hej

Vad jag läst av tidigare bryggare så verkar ju det inte fungera nu på 2000+ talet av någon anledning. I början av min helmaltsbryggning i mitten på 90 -talet så var det ju nästan det ända man skulle göra om man ville ha i gång en "superstark" sak?

Ja vet faktiskt inte vad som är skillnaden på +10 år med jäsning på kaka"?

I mitten på 90 talet så gjorde jag ofta det, sparade jäst, var ensamstående med dotter då, så all hjälp med att spara pengar var viktig, samt att det var legio att göra det.

Kenneth som oftast skrev intressanta artiklar samt tyckte jag lite som var off topic vbad som var gällande då, kanske kan utveckla för samt nackdelar med jäst kaka.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

3 Senast ändrad av Old Gowrie (2008-05-28 13:06:23)

Jag har bara gjort det en gång på en strong ale OG 1072 och det sket sig rejält, tvärstannade på 1030. Tror nog att det är säkrare att ta tillvara slurryn och göra en ny förkultur samt att inte tillsätta mer än nödvändigt. Men därom tvista di lärde... roll

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1534

Come to the Dark Side, we have cookies.

Hmm, det verkar som om en stor förkultur är det som gäller med andra ord. Jag får fundera vidare lite grann. Det är ju lite vågat att ge sig på anarkistisk bryggning, även om det skulle vara roligt, med tanke på ingredienskostnaderna.
En 2-liters förkultur på en 10-litersvört med OG 1,095 - låter det rimligt?

Jag och fler med mig har upplevt att om man tar för mycket jäst till en bryggning så riskerar man att jäsningen avstannar för tidigt.
Fredrik som skrev mycket förr här på forumet hade en teori som skulle kunna förklara fenomenet.
Det finns i någonstans i arkivet.

Troligen har det också att göra med i vilket skick jästen är och inte bara volymen jäst man tillsätter.
Därför så har jag tidigare rekommenderat att man istället odlar upp en förkultur som ger jästen bättre förutsättningar att orka jäsa ut starkare öl.

De senaste starka öl jag gjort så har jag gjort på det sättet, snarare än att skicka i hela jästkakan från en tidigare bryggd.

6 Senast ändrad av Old Gowrie (2008-05-28 20:20:56)

Kan det inte vara att slurryn skriker efter syre? En tanke bara...

Här har du en länk till:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1396

Come to the Dark Side, we have cookies.

7 Senast ändrad av Blåkulla (2008-05-28 20:53:22)

nej nej nej stopp och belägg en 2 liters förkultur på 10 liter skulle jag inte drömma om att använda (det är ju 20% av smaken)
det är ju antalet jästceller som är viktigt inte volymen på förkulturen

det är mycket bättre att använda 2 jästpåsar än att vräka upp en stor förkultur (om vi pratar om smaken på det färdiga ölet)

ska du brygga 10 liter så kan odla fram en 0.9L kultur i 2 steg så blir inte förkulturen så smakmässigt stor

läs mer på deras hemsida
http://www.wyeastlab.com/hb_pitchrate.cfm

Roligt att tråden engagerar!

He he, ja det har du så rätt i Blåkulla. Jag tänkte faktiskt göra så, men jag var för lat för att skriva det. Den flaskan som jag har för förkulturer rymmer bara 1,2 liter, så jag gör alltid 1-liters förkulturer (eller mindre).

För övrigt så har jag bestämt mig för att låta bli British Ale-jästen (1098) för imperial porter. Jästen har ingen rolig smakprofil har jag kommit fram till efter att ha bryggt två Pale Ales på den, de blir lite märkligt platta i smaken.
Jag bryggde en porter på Ringwood-jäst och den blev kanon, men jag gissar att den är för flockulerande för att funka i en Imperial Porter.
Scottish Ale-jäst brukar framhållas som bra för starka brygder (Kenneth, håller du med?) så det kanske får bli en sån - alternativt en American Ale (1056). Om inte någon annan har något skojigt tips?