Kolsyrejäsning
För oss som inte har knarkvågar, hur mycket är egentligen 6-7 gram socker?
Om man t.ex har 10 liter öl, hur många teskedar eller liknande behöver man för kolsyran?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Kolsyrejäsning
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Om man t.ex har 10 liter öl, hur många teskedar eller liknande behöver man för kolsyran?
Brukar inte det stå på sockerpåsen?
Jo, på sockerpåsen står det att 1 dl är 88 gram. Lite enklare att räkna då.
Använd sockerbitar. Väg tio bitar, eller hundra. Sen räknar du lätt ut vad en sockerbit väger.
1dl = 20 tsk -> 20tsk = 88gr socker -> 1tsk = 4,4g socker
6-7g socker/liter -> 60-70g för 10 liter.
60/4,4 = 13,6 tsk. 70/4,4 = 15,9 tsk
Alltså: 6-7g socker per liter för 10 liter blir 13,6-15,9 teskedar. Har jag räknat rätt nu?
Hej
Jasså det finns knarkvågar? jaha! Så här gör jag utan våg överhuvudtaget. Först så räknar jag vilken co vol jag vill ha, det beror lite på vilken sorts öl jag brygger.
En Bitter "skall" ju ha lägre kolsyra än en syd tysk vete öl. Men själv så är jag inte så ortodox. Jag vill att i mina engelska/amerikanska ales skall ha en hyfsad co vol.
Jag vill ha ca 2.5 co vol i både Lager samt Ale, eftersom en lager jäser i lägre temp så får den samma covol vid lägre prime, säj ca 5,5 g socker/liter även ner emot 5 g kan fungera.. Till mina ales, alltså ca 2,5 covol så betyder det ca 6,5 g socker/liter.
En syd tysk Vete öl kan ju ha en covol på mellan 3-4 %, alltså uppemot 8-9 g socker/liter.
Jag köper ett paket snabbitsocker (Dansukker) varje bit väger ca 3,6 g.
En hyfsad Bitter på 25 liter som är ordentligt utjäst i primen samt 1 vecka på sekundär skulle jag ge 45 st sockerbitar a 3,6 g/st kokad i 7 dl vatten i 10 min.
Hoppas att länken funkar
Bo
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/brew
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Kolsyrejäsning