Att dra igång en avstannad jäsning med ny jäst?

Hejsan,

såg alltför sent tråden om att jäsa på hel jästkaka.  Det var precis det jag gjorde med min Havre-Mjölkstout, och pang så stannade jäsningen efter 4-5 dagar bra många grader för tidigt, precis som Kenneth och andra redan förutsett.  Efter ytterligare 7 dagar i primären gav jag upp och tappade i kväll om till sekundär utan att någon ytterligare jäsning skett.

Kan jag i detta läge blanda i en ny jäst, exempelvis Safbrew S-33 (eller Wyeast American Ale) och hoppas på att denna drar igång ytterligare en jäsning på det jäsbara som finns kvar?  Min jäsning stannade på 1.020 och jag hade hoppats på 1.016.  Eller riskerar jag bara att spoliera hela klabbet om jag nu blandar i en annan jäst?

Tacksam för alla god förslag

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Att dra igång en avstannad jäsning med ny jäst?

Man borde kunna blanda i en väl syresatt jäst på ytan utan problem, så kallad kröjsning. Men se absolut till att inte syresätta ölet.

Samma sak hände mig , gjorde en brown ale på 8L
tänkte att det bara skulle jäsa bättre med mycket jäst
jo det jäste så det kokade i början ,, sedan tvär nit precis som
kenneth beskrev , stannade på 1.025 , hadde kvar lite jäst i kylen
så jag provade sopa i lite och skakade om flaskan men det verkar
inte hända nått , ska prova göra en ny förkultur och se om det funkar

hehe ja nu vet man det inte bättre att ha förmycket jäst

4 Senast ändrad av Kristall-Klas (2008-05-24 11:56:58)

En fråga kring det här ämnet:

Jag jäser en Pale ale just nu, den började jäsa i måndags så nu är den inne på femte dygnet och allt bubblande från jäsröret har slutat. Jag använder Wyeast British Ale 1098 och hade en förkultur på cirka 6 dl till 11 liter vört. Jag använde delmäskning av Carapils (ca 9%) och Munton & Fison DME.

Jag tog och torrhumlade den idag samtidigt som jag kollade av densiteten. Den låg på 1,017-1,018 och OG var på 1,050. Det tycker jag är lite högt. Ölen var rätt grumlig fortfarande, så jag antar att den är i lösning fortfarande, men eftersom det inte bubblar i jäsröret antar jag att jäsningen börjat avta. Temperaturen är 20-21 grader och jäsningsförloppet har varit normalt.

Så nu undrar jag - fortsätter jästen att jobba ner densiteten fast det inte märks (bubblor i jäsröret), eller måste jag försöka väcka jästen (ruska om jäskärlet?).
Jag vet att det är lite tidigt för att börja oroa sig, men jag är lite less på att mina öl inte kryper ner under 1,015... trots att jag syresätter och ger ordentligt med jäst. Det beror väl inte på delmäskningen och ojäsbara sockerarter att FG blir högt?

Först en ordningsfråga: du skall väl inte torrhumla i primären?  Torrhumla bör du väl göra i sekundären, alltså tappa om i annat fat, låt stå i tre dagar eller så, och sedan torrhumla.  Att torrhumla medans det fortfarande finns aktivitet är väl att be om infektioner.

Helt enig i att du får hög FG. I vilken temperatur mäskar du CaraPilsen? Jag har haft liknande problem som dig men jag delmäskar i regel 40-60% av det jäsbara materialet (resten är i regel M&F's extra light DME) och då har sannolikt problement varit att jag inte kunna kontrollera temperaturen under mäskningen tillräckligt väl, utan mäskat runt 71C.  Även om CaraPilsen mest bidrar med kropp bör den mäskas i rätt temperatur.

En annan fråga gäller max och min temperaturer?  Har du kollat om du har stora tempsvängningar under natt och dag?

Till sist till din fråga, visst kan din delmäskning påverka ett högre FG.  CaraPils består ju till största del av dextriner, dessa kommer påverka utjäsningen, eftersom de inte "äts upp" av jästen.  Men 9% är inte särskilt mycket och borde inte ha den effekt du beskriver.  För det du beskriver borde du ligga på kanske 20% CaraPils.  Hur länge kokar du?

Torrhumla i primären går bra så länge du gör det i senare delen av primärfasen.

Egentligen sekundärjäser ju de flesta inte, den fasen är ju mer en klarningsfas iom att det inte blir en ny jäsning.

Humle är ingen bakterievänlig miljö så om du bara ser till att vänta lite så at ölen har fått sänkt pH och lite alkohol och aktiviteten gått ned lite (för att de flyktiga aromerna inte ska bubbla ur fatet) är primären en bra plats för torrhumle.

Iom att det är viss turbulens i primären så tar ölen bättre smak av humlen än om du torrhumlar i sekundären.

Varför inte prova alla tre metoder (humlegiva vid flameout, torrhumla vid primär eller sekundär) och jämför resultatet.

Hmm.  Det visste jag inte.  För mig är primären alltid med jäsningsaktivitet och att man tappa på sekundären relativt omgående efter upphörd jäsning, eller precis innan jäsningen upphör helt.  Att humla under primärjäsning var något nytt för mig.

Att humla vid flame out gör jag relativt ofta och faktum är att jag brukar se det som ett alternativ till torrhumling.  I min senaste öl, en välhumlad amber ale för att fira hur Manchester United vann ligan (och champions league), så gav jag en rejäl dos humle vid flame-out.  Nu känns det överflödigt att torrhumla på något vis.  Blir det så stor skillnad?

Jag har torrhumlat i primären två gånger. båda när jäsningen har börjat dö av. Funkar utmärkt.
Tycker det känns bättre än att flytta runt ölen och riskera oxidation eller infektion från det nya kärlet eller slangarn. Dessutom så rör jästen om lite i ölet eftersom det fortfarande jäser. Så jag TROR att ölen blir humlad lite snabbare. (Har inga belägg alls).

Jag tror att mitt problem kanske beror på att det varit lite temperatursvängningar dag/natt, har försökt motverka med handduk runt kärlet på natten när tempen har gått ner något. Men det känns konstigt att ölen smakar så pass torra som de gör, trots lite för hög FG. Jag får grunna på det lite.
Jag har testat torrhumling både i sekundär och primär, för mig har torrhumling i primär varit bäst. Så länge man är så noggrann som det är möjligt. Men det gör jag först när det helt slutat bubbla. Jag tycker att det är skönt att köra humlegiva vid flameout, men humlearomen försvinner i rätt hög grad under jäsningen - därför föredrar jag torrhumlingen.
Men om jag skulle vilja försöka väcka liv i jästen lite försiktigt, vilken metod ska man då välja? Tillsätta en liten jäsande förkultur till? Eller röra om jästen/ruska lite försiktigt på jäskärlet? Förutom att ha en god temperaturkontroll, givetvis.

Märkligt nog så började det komma några bubblor i jäsröret efter att jag torrhumlat. Inte mer än en bubbla på 1,5 minut, men ändå. Antingen gav det försiktiga ruskandet resultat, eller så blev temperaturen mer stabil...

Hej

vad jag vet så är det så vanligt när man torrhumlar, det skall ej bero på själva humlings prosecen inte att det börjar jäsa igen.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej

Glöm mitt senaste inlägg menade rätt men skrev fel. Det beror på själva humlingen (torr) inte att det börjar jäsa.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20