Apa

Hej

Jag har det senaste året lyckats rel. ok med att brygga mej några APA. Den sista ölen var som jag antagligen har tjatat i hjäl er om i olika inlägg en uppodling från 6 st SNPA.Jag häll på i minst 3 veckor med att öka den i olika steg, det sista blev rena kärnreakt effekt, min 1,5 liters Pepsi light blev så hård att jag är väldigt glad att det är plast i dom flaskorna nuförtiden.

Jag började uppodlingen i min 1_liters E-kolv, som är ett alldeles utmärkt sak att använda, koka i den sen direkt kyla den .

När jag ändå har plågat er så här länge, den sista överföreningen var ifrån min E-kolv till Pet flaskan sedan så av misstag så skruvade jag åt korken. Efter 1 vecka så var det för sent att öppna den, kolla mina nya byxor

När jästen skulle i vörten så var den enda schanscen att öppna flaskan under ytan.

Sagt och gjort, det blev som en underjordisk vulkan, ytan på vörten bara bubblade, det var häftigt. Det blev ingen infektion samt ett mycket  gott öl

Bara en liten betraktelse, jäst kan öka sej ordentligt med rätt substitut.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Apa

Hmm, det här låter intressant! Exakt hur går en uppodling till? Och när vi ändå är inne på det, hur sparar och förvarar man en bottensats?

Här är en länk som förklarar uppodling av jäst från kommersiellt öl:

http://www.howtobrew.com/section1/chapter6-7.html

How to brew är för övrigt husbibeln hemma...

Robban skrev:

Hmm, det här låter intressant! Exakt hur går en uppodling till? Och när vi ändå är inne på det, hur sparar och förvarar man en bottensats?

Hej

Som Karlbergs länk sa så funkar det.

Jag gjorde så här, jobbar 3-skift på min första av 5 lediga dagar så köpte jag mej en 6 pack SNPA. Jag använder en E-kolv till mina förkulturer, jag förutsetter att du vet vad den är?

Inann så gjorde jag en förkultur på 1 dl spraymalt samt 8 dl vatten, kokakade i hop det i min E-kolv, kylde den sen satte en kappa av alufolie ovan den.

Efter en trevlig kväll med lite koll på NB-forumet samt att dom uppdruckna flaskorna så sparade jag dom sista cl och efter skakande samt rullande av dom så kom abottensatsen på flaskorna i min E-kolv.

Sedan så när bottensatsen av alla 6 st SNPA flaskorna var mixade mde innehållet i E-kolven så tog det några dagar så började det bubbla i E-kolven, då var det jäsning.

Jag lät det jäsa ut och ökade på E-kiolöven 3 ggr innan det kom i min vört.

Resultatet blev en myclet välsmakande APA.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20