1 Senast ändrad av Robban (2008-05-10 16:08:13)

Liberty Ale?

Hej! Jag är ny här på forumet och en "gröning" på ölbryggning också.
Har bara gjort en coopers draught ölsats tidigare som jag helst talar tyst om...

Nu vill jag göra ett mer seriöst försök, dock fortfarande med extrakt. Efter en del
läsning vill jag inrikta mig på en Ale.
Jag var inom systemet inför helgen och köpte följande:
Liberty Ale(US)
Nils Oscar india ale(SWE)
Red Seal Ale(US)
Bishops Finger(GB)
Hobgoblin(GB)
Sierra nevada pale ale(US)

Min klara favorit var Liberty Ale! följt av red seal ale. Alla var ju i och för sig goda, men blommigheten och
citrus karaktären i kombination med liten beska och låg kolsyra blev lite för mycket efter ett tag.(har inte hunnit
prova bishops finger ännu, dom är ju rätt så starka dom där..)

Så, jag vill alltså brygga en 10-12L sats till att börja med. Torkat maltextrakt hade jag tänkt mig och
helst safeale torrjäst. Men när det kommer till humle har jag inte en susning om vad jag ska välja..

Nåon som har några tips eller rent av ett litet recept på en Liberty Ale liknande sort??

Ok, jag kände mig tvungen att öppna o smutta på bishops finger med...synd att jag inte började med den
för att den petar red seal ale från 2:a platsen! Riktigt god!

2 Senast ändrad av Thorim (2008-05-10 18:40:32)

Sv: Liberty Ale?

Liberty ale är humlad med cascade. Vet inte om det bara är cascade, men jag tror det. Jag vet att den är torrhumlad också. Jag tror det är lite karamellmalt i den, så du borde ta med lite medelmörkt extrakt, eftersom den innehåller karamellmalt.

Jag har bryggt en ale som liknade Liberty, den var inte en exakt klon, men det var samma stuk på den.

Om jag skulle brygga den igen så skulle bitterhumla med 20 gram amarillo och även byta hälften av aromgivan mot amarillo.

20 liter APA ( American Pale Ale )

Malt:
5 kg Pale ale malt
2 hg Karamellmalt - 100 ECB

Humle:
Cascade kottar 6.8% alpha
25 gram  - 60 min kokning ( bitterhumle)
12 gram  - 15 min kokning ( smakhumle)
25 gram  - 5 min kokning ( aromhumle )
12 gram  - Torrhumling ( Humlepåse i jäshinken  )

Jäst:
Safale US-05

Du kan byta malten mot:
2 kg ljust sprayextrakt
1 kg medelmörkt sprayextrakt

Det finns en guide till extraktbryggning här:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=10537

Hej

Hej igen Robban, kul att du vill brygga öl, du har en mycket trevlig resa framför dej.

Det Thorim skriver så är det, han däremot beskriver antagligen AG=helmaltsbryggning på svenska "brygga med malt" eller något liknande.

Varför tror du jag vet/anar det?  Jo med 5kg maltextrakt och 20 liter så skulle du få ett öl som kommer uppemot 9 abv (abv = alcohol by volymepercent)

Du vill alltså brygga omkring 12 liter. Eftersom det är en APA så är ju alc rel. hög uppemot 6 %.

Jo jag undrar vad du menade med ? : Citrus karaktären  i sammanband med låg kolsyra samt låg beska?.

Kolsyra bestämmer du med mängden prime socker.  Beskan anses ju vara hög både i APA samt IPA, där hänger jag inte med?

Till ett extrakt(torr) rescept: 10liter:

Länge sedan med maltextrakt

1,75 kg torr ljus malt extrakt (TJME)

120 g av någon mörk sak, gör hellre en s.k. amerikan. alltså steeping

Humle

8     g      chinook       alfa   1 1,6 %        60 min

8     g     chinook        alfa   11,6 %         30 min

15   g     centenniel     alfa    8.2 %         15 min

8   g     centernniel    alfa    8,2 %         10 min

10  g     cascade        alfa    7,0 %         10 min

25  g    cascade         alfa   7,0 %           0 min

Du kommer att få ett öl med en mycket kraftig beska samt smak samt arom, antagligen ett bra tag över Red Seal Ale angående beska eneheter, RSA har en beska på 43.

Lycka till samt hör gärna av dej under turen, kan inte jag svara så finns det mängda trevliga personer som kommer att svara dej på dina frågor.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej Robban

Till mitt rescept: Ta det för vad det är. Som rescept för en god öl så funkar det absolut.

Det var ett tag sedan jag bryggde med maltextrakt, skall du fortsätta med extrakt så håll dej till den ljusa torra saken. Jag har genom åren bryggt med extrakt både torra samt flytande.

Slutresultatet har alltid, säger alltid, hitils blivit en fördel för den ljusa torra maltextrakten, den blir inte så "klibbig" som den flytande kan bli.

För att gå tvärtemot så har jag faktiskt för 6 veckor sedan bryggt mej en syd tysk veteöl, av ett flytande maltextrakt från Weyerman med den s.k. riktiga vete jästen, BC 3068

Jag hör av mej angående hur den blir. Test smakning 080518.

Just nu brygger jag mej en delmäskad wit. 3 kg Pale Malt som mäskades in som vanligt. När koket kom i gång så tillsatte jag 2 kg Torr ljus vete malt extrakt.

Just nu så jäser det på sin 12:dag och inga större teckem på minskning. Jag har jäst tidigare med BC 3944 ett flertal gånger och den har alltid varit "sen"

Bo

Tack för era svar! Det ska bli spännande att sätta igång brygden snart. Följande ska beställas från Humlegården:

ljust torkat maltextrakt (Munton & Fison), pulver, 2 kg
mellanmörkt torkat maltextrakt (Munton & Fison), pulver, 2 kg
Cascade humlekottar, 100 g, 2007, 6.8% alfasyra, USA
Safale US-05 (Fermentis torrjäst) 11.5 g
humlekokpåse i bomull

Efter lite funderingar är jag nu mer inne på att brygga 20L. Mina jäskärl är ju trots allt på 30 och 25L och för
mycket luft i hinken är inte så bra har jag läst. Är inte så sugen på en dunk med pytte hål heller.
Men är 3kg spraymalt tillräckligt för 20L?  Jag kommer bara använda en humlesort denna gång, får ta
ett litet steg i taget. Verkar spännande att blanda olika humlesorter men det får vänta till jag blir mer
varm i skorna.

Det där med citruskaraktären i kombination med liten beska o lite kolsyra...jo, en av sorterna jag provade var(som  dom flesta Ales) smakrik med citrus toner. Det är mycket smaker och aromer men just denna öl var i det närmaste ..avslagen typ och inte så besk. Det blev liksom en liten besvikelse då. Ska det vara smakrikt vill jag ha viss beska men framförallt rikligt med kolsyra. Hoppas du blev lite klokare med den förklaringen.

Det jag är mest osäker på är sockergivan vid primning.. Sist jag primade min "cooper" sats med 0,75tsk socker
per 33cl flaska blev resultatet en besvikelse! Inte mycket till kolsyra. Nu är ju Ale annorlunda vad jag förstått?
Torrhumling är främmande för mig likaså, men det är i sekundären humlen ska i va? Jo, ett huvudbry till har jag.
Hur räknar man ut mängden spraymalt till en viss bryggdvolym om man vill hålla sig mellan 5-6% alc.

Robert

Hej

1 kg spraymalt ger ett Ö på 375. Ex 3 kg ger 375*3 = 1125 ö. Du delar den volym du tänker brygg med total ö alltså på 3kg =1125. Dy vill brygga säj 15 liter. 1125/15= 75 . Det blir din OG= Orginal Gravity eller specifika vikten, Efter jäsningens slut så mäter du specifika vikten i gen, den kallas då för FG = Final gravity.

Säj att din FG stoppade på 15, då har du jäst ut 60 delar. Mltiplicera då 60 med 0,132 så får du ungefärlig alc halt., i detta fall ca 7,9% , ett myvket starkt öl.

Jag använder mellan 6-7 g socker/liter, kokar hela mängden med 5 dl vatten, kyler ner det lite, sedan så häller jg det i botten på min jäshink och tappar av ölet ovanpå primen som jag dom första 5 literna rör om mycket försiktigt.

Bo

För beräkningar av beska och alkoholhalt (och mycket annat nyttigt) kan jag varm rekommendera programmet beersmith, http://www.beersmith.com/. Går att testa gratis i ungefär 30 dagar.

Hej igen!
Oj, nu blev det lite komplicerat här tongue  Jag borde kanske köpa hem en hydrometer då. Är inte jättefixerad över att
veta exakt alkoholhalt. Bara på ett ungefär sådär. Men rimligtvis så borde ju en 20L  APA brygd med 3kg spraymalt hamna runt 5,5% då verkar det som. Utjäsningsgrad på jästen verkar spela en stor roll. Det står ingen spec om det på torrjästerna.

När du tillsätter 6-7g socker/liter, gör du det grundat på hela brygden inklusive bottensats? Eller på mängden som du faktiskt tappar över till ny jäshink? Det blir ju altid kvar en bra skvätt och tappar man över till en hink utan mätskala kan det ju vara svårt att veta vilken mängd man har.

Jag kan också rekomendera BeerSmith, mycket skönt att ha som nybörjare eftersom det tar bort stor del av risken för felkalkyler.

Så, nu har jag satt min ale på jäsning smile Gjorde koket på fredags förmiddagen och på kvällen bubblade det på friskt. Idag har det ökat ännu lite grann!

Jag hade 2 "hinder" under koket;
1- En 10L gryta var i minsta laget, det kokade över direkt när jag tillsatte malten(4L vatten som grund). Det lugnade sig efter ett tag men jag fick bara ut 3-4L vört från koket... Så en större gryta ska inhandlas!

2- Jag saknade didital våg att väga humle med, och jag hade inte räknat med att 100g kottar innebar en..smulig kaka av torkade växtdelar ^^ Men jag skar kakan i fyra ungefär lika stora delar vilket borde bli 25g, sedan skar jag en del på mitten igen för att få ungefär 12g. Får väl se hur slutresultatet blir.

Det som blev över att frysa in var ganska smuligt, ville liksom inte stanna i 1/4dels form som jag haft sån möda med att skära upp hmm Nåväl, inför torrhumlingen blir jag nog tvungen att skaffa en riktig våg för att reda ut hur mycket jag fick ner i koket och hur mycket jag ska tillsätta för torrhumling.

När det gäller humlingen så räcker det med att vara hyffsat nära, jag brukar inte mäta så noga själv. Det blir bra ändå smile.

Det jag tyckte var jobbigaste med min APA var att det tog lång tid att klarna ölet, trots att det stod kallt ( kring +3 ). US05 är jobbig när det gäller klarningen. Nu när det är sommar och varmt så blir det svårare att klarna det. På sommrarna så brukar jag minska på satserna, så jag kan klarna i en 10 liters dunk i kylskåpet. Du kanske kan köpa två st 10 liter dunkar med tappkran på clas olhsson och ställa dem i kylskåpet? Jag använder en sådan, om jag ska klarna i kylskåpet. Man ska inte behöva klarna i så kallt, men jag tycker det blir bäst så.

Kylskåpet är nog ingen bra ide, då får man väl på fan för att man ockuperar hela huset med sin ölbryggning.
Jag tror jag gör som sist och blandar ner lite gelatin i sekundären, det funkade väldigt bra. Fast det blev i princip
ingen kolsyra jäsning i flaskorna då. Men jag tror inte det berodde på gelatinet.

Jag är dock lite bekymrad nu..jäsningen verkar ha avstannat!? Det har bara jäst i cirka 2,5 dagar. Jag öppnade upp
och vädrade lite i rummet för att sänka temperaturen. Det är möjligt att det varit lite för varmt för bryggden. Säkert
runt 24-25 grader.

I och med att jag fick ut så lite vört från 10L kastrullen så fick jag spä med mycket vatten upp till 19,5L.
Temperaturen blev låg i hinken så jag fräste igång elementet i det rum där jäsningen skulle ske. Det kom
också igång friskt, men har avstannat nu sad Jag trodde att 5 dagar var ungefär den tid det behöver jäsa.

24-25 grader ska inte vara  för varmt för jästen. Dock kan det ge lite bismaker som du kanske inte vill ha, åt det belgiska hållet. Det kan mycket väl vara så att ölet jäst ut helt eller nästan helt på de 2,5 dagarna. Är du osäker så ta ett hydrometerprov.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Jäsningen ville inte fortsätta så jag tappade över till sekundär igår. Det var relativt fin yta i jäshinken med lite små fläckar här och där. Det luktade fräsht, tydligt av humle. Bottensatsen var närmare en centimeter hög och låg fint kvar när jag öppnade min tappkran smile

Ölet var något ljusare än jag väntat mig, lite åt ljust orange typ. Det var väldigt grumligt så gelatin lär nog behövas mot slutet. Något skum var det inte direkt heller.

Så smaken då- Det första som dök upp i skallen var; fräsht, och jag tyckte mig inte kunna känna en tillstymmelse till jästsmak! Det var en överraskning. Direkt när det kom på tungan kändes en antydan till sött, men det försvann snabbt. Efter ett par klunkar var jag inte så säker längre på om jag kunde känna någon söt smak. Ölet saknade dock lite kropp tyckte jag hmm Får hoppas det kryper fram under sekundären. Humle arom och smak var väldigt bra tycker jag, dock hade jag önskat mera beska. Det är nog inget man kan få genom lagring.

Jag har tittat på jäsröret ett antal gånger, och det ligger helt plant hmm Hade nog önskat lite mer aktivitet än så..
Det är nästan så jag blir lite orolig att det har varit för lite sockerarter till jästen i min bryggd. Kan det vara därför
det smakar lite tunnt? Isåfall hoppas jag det finns en lösning på problemet.

US05 jäser ut rätt bra. Du kanske ska köra med 100% mellanmörkt extrakt nästa gång eller byta till en annan jäst. t.ex Ringwood Ale. Du kan alltid koka lite mer humle och hälla i om du vill öka bitterheten. Ett vanligt fel är att man inte pressar ut humlen tillräckligt, blir lätt ett tunt och tråkigt öl då.

Jag är chockad!
Det är ett helt annat öl efter sekundärjäsningen och torrhumlingen! Från att ha varit ett grumligt morots orange öl som var lite tunnt i smaken har det blivit; Klart, mörkare åt bärnstenshållet, mycket fylligare och smakrikare smile Jag hade förberett ett humle avkok inför tappningen, men jag hällde det i vasken igen. Jag var mycket nöjd med smaken. Det verkar kolsyras bra på flaskorna nu, fyllde en liten pet-flaska ock tryckte ihop innan jag förslöt den. Den är helt utryckt nu efter 3 dagar, men ej helt hård.

För experimentlustans skull gjorde jag en "speciell" sockerlag till primningen... ska bli spännande att smaka sen. Jag kokade lag med 50% srtösocker, 40% råsocker samt 10% mellanmörkt sprayextrakt.

När jag kikade genom min ljusa flaska idag hade färgen på ölet blivit något mörkare där var även en liten bottensats. Kan knappt bärga mig att korka upp en flaska vid midsommar smile

Flytande honung är min favorit till primning, funkar mycket bra till fruktiga ale. Hoppas att ditt öl blir fin och klart. Jag använder numer bara Ringwood Ale. Mycket bra smak, låg utjäsningsgrad och extremt lätt att klarna är svårt att slå. Den är också lätt att väcka upp igen efter att man sparat den i kylskåp en längre tid.

18 Senast ändrad av Robban (2008-06-14 18:38:35)

På vilket sätt smaksätter honung? Blir lite nyfiken att prova det med. Jag fick verkligen blodad tand av denna bryggningen! Skulle helst genast vilja sätta en ny bryggd, men jag måste vänta till jag har provsmakat min senaste. Annars vet jag ju inte vad jag ska göra annorlunda nästa gång.

Jag blev förvånad över att det blev så klart trots att jag inte tillsatte gelatin eller annat klarningsmedel. Kanske beror det på att jag var noga med filtreringen av vörtkoket(durkslag med silduk i) elller att jag tog bort 2 bottensatser. Att det sedan blir köldgrumligt är väl inte hela världen, jag hällde upp en väl kyld Liberty Ale idag; grumlig.

Det är väl ganska troligt att jag köper en Activator färskjäst nästa gång. Såvida inte jag blir såld på min nuvarande bryggd, då är det ju synd att ändra på något.

Jag måste medge att jag är lite sugen på det där med "steeping". Som jag har förstått det behöver jag i princip bara hälla typ krossad crystal malt eller dyl. i en humlekokpåse? Samt doppa ner i vattenbad som håller Xgrader i Xminuter. Sedan använda det vattnet till vörtkoket och tillsätta ljus spraymalt som vanligt.

Jag kollade Ringwood ale i webshopen men blev lite förbryllad av följande; "Grundlig diacetylrast rekommenderas efter avslutad jäsning".  Vad innebär detta?

Ringwood ale jästen har nog fler som hatar den än som älskar den.  Den är känd som krånglig.  Min allra första bryggd var med Ringwood och då fick jag använda Nottingham ale jäst för att få igång jäsningen.  Att diacetyl rast rekommenderas är att jästen producerar stora mängder smörkola smaker, något som i många ölsorter anses vara fel.  Det man gör i praktiken är att man när det återstår ett par dagar av primärjäsning flyttar det primärjäsande fatet/dunken/tunnan till ett varmare ställe och låter den stå där några dagar (2-5).  Man höjer temperaturen för att få bort dessa smaker.  Längre lagring tar också bort diacetyl. 

Mitt förslag är att undvika Ringwood tills du känner dig mogen för en kinkig jäst.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Diacetylrast betyder bara att man låter ölet stå ett dygn extra i rumstempratur efter avslutad jäsning, för att diacetylhalten ska minska.

Personligen har jag aldrig fått problem med att starta Ringwood Ale, den startar så bra att även om jag hoppar över förkultiveringen, så är det full fart inom ett dygn. Portugisen kanske bara hade otur med en ovanligt trött påse. Jag gillar det faktum att man slipper hålla på med omtappningar och klarningsmedel och ändå få en klar och fin öl. Jag låter ölet jäsa ut, väntar ett dygn extra och sen ställer jag dunken kallt att klarna några dagar. Enkelt och smidigt.

En fråga till Thorim

När det har jäst klart + en dag i rumstemperatur + klarning tappar du direkt på fat eller till flaska?

Låter i sådanafall smidigt och bra vad har du för temperatur om du klarnar en ALE?

Har i förrgår satt på en jäsning med Ringwood enligt recept förslag jag fick av dej när jag bryggt min första öl som blev vattnig i smaken.(http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1718 ) .

Tänkte tappa över till sekundär när det bubblat klart men skulle vara skönt att hoppa det steget och lägga direkt på fat men funderar hur det fungerar eftersom ölen tappas från botten och det är väl där resterna av jästen hamnar blir det inte mycket grums och skum i biran?

Mvh / Anders

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Jag klarnar i kallförråd på vinterhalvåret och i kylskåp på sommaren. Jag brygger mest på vintern eftersom det finns så mycket annat att pyssla med sommaren, så det funkar bra för mig. Det borde gå att klarna Ringwood i 15 grader utan omtappning, men det kan ta några dagar extra då.

Jag tappar på flaska och har aldrig tappat på fat. Jag får ingen som helst bottensats i mina flaskor om jag klarnat riktigt, inte ens i mina 5 liters flaskor. Undantaget kan vara precis på slutet om jag råkar grumsa upp lite bottensats med häverten. Då tappar jag det sista i en 1,5 L PET.  Den absolut sista halvlitern sparar jag som jäst till nästa sats.

Ok jag kunde inte hålla mig till midsommar, utan korkade upp redan idag.. Rent spontant är jag ganska nöjd med bryggden, färgen är jag jättenöjd med. Men framförallt är det 3 saker jag vill ha annorlunda nästa gång;

1. Mer skum! Nu har jag bara en ynklig liten skumkrona som lägger sig inom en minut hmm
2. Mer maltsmak! Det saknas helt enkelt den där lite maltiga/brödiga smaken som jag vill åt.
3. Något mer beska, gärna som dröjer kvar lite längre. En lite rejälare boost av smakhumle samt något mer aromhumle. Helt enkelt lite mer spännande humling.

Mer skum har jag inte en aning om hur jag ska få... men jag har för mig att det har med proteiner att göra?

Maltsmak då... jag är lite inne på att pröva ringwood jästen. Detta kankse inte räcker, utan en mindre mängd specialmalt kanske är på sin plats?

Så till humlen, kanske Amarillo som bittergiva. EKG och Cascade som smakhumle och Amarillo och Cascade som aromgiva.  Jag vill gärna fortsätta torrhumla med Cascade, tyckte det blev himla bra. EKG dök upp i huvudet mest för att jag även gillar engelska ales.

Är på gång att skaffa en 24L gryta så jag kan koka hela vörten utan att behöva hälla i kallvatten i jäshinken som jag gjorde denna gången. Det känns rätt lagom att brygga runt 18-20L per gång.

Jag hade inget klarningsmedel denna gång, ville väl se hur det blev på "naturlig väg". Det blev hyffsat klart, något disigt. Nästa gång provar jag kanske med en skvätt gelatin mot slutet av sekundären.

Jo, en sak till! Åter igen är jag inte helt nöjd med kolsyra halten hmm  Hade 6.5g sockerarter per liter, men tji fick jag...detta räckte inte. Nästa gång blir det 7.5g per liter!!

Ju mer jag läser om helmaltsbryggning, ju mer sugen blir jag att prova! Helt klart blir der något åt "steeping" hållet nästa gång. Men jag har en bra ursäkt att brygga extrakt även nästa gång; jag har ett kilo mellanmörkt extrakt kvar hemma som måste förbrukas *nickar*.

Sen blir det väl till att slakta kylväskan i garaget för att göra om till mäsk/lak kärl. Maltkross kan jag nog göra på jobbet eftersom jag har fri tillgång till svarv/fräs/borr/svets/valsmaskin/skrotmaterial etc.

Men detta får bli ett framtids projekt! Min sambo tycker min hobby har börjat likna lite mani smile.

1. Du kan använda maltextraktet till att odla jäst med i stället för att brygga.
2. Du behöver inte slakta kylväskan, det går bra att ha ett kopparrör i botten och sen med hjälp av en
    slang kopplad till detta skapa en hävert.
3. ????
4. Profit

Jag tycker hela den här tråden har varit intressant, och tänkte komma med några förslag på hur man kan förbättra processen med att brygga på extrakt. Det största problemet med extraktbryggning brukar vara att man inte har en tillräckligt stor kastrull eller gryta för att koka hela volymen av vört på en gång. Detta medför flera problem.

Det första är att man oftast späder med kallvatten direkt från kranen. Har man egen brunn är detta ett garanterat recept på katastrof vilket jag själv erfar under mina första sju brygder. Brunnsvatten innehåller alla möjliga sorters bakterier som tillsätts direkt i jäskärlet. Du vill under alla omständigheter använda steriliserat vatten vid ölbryggning, vilket var själva poängen förr i tiden när kyrkan rekommenderade alla att dricka öl istället för vatten för att slippa få pest, kolera, dysenteri eller något annat.

Har man kommunalt vatten brukar det visserligen inte finnas så mycket bakterier, men då har man ju klor i ölet istället. Så det första man skall göra är att koka hela volymen av öl i minst 15 minuter.

Vilket leder till nästa punkt; humlebeska. Humle har en löslighet i vatten (öl) på runt 100 IBU. Om man sedan späder med vatten så späder man ner beskan i samma proportion. I ditt fall har du spätt 4 liter vört i pannan till 20 liter vört i jäskaret. Vilket skulle ge en teoretisk maxbeska på 100/20*4=20 IBU.

Och då kommer vi till den tredje punkten. Utbytet av humle i vörtkoket. När man gör en HGB - High Gravity Brewing, eller koncentrerad bryggning, så utvinns mindre av humlens bitterämnen i vörten. När densiteten är högre än 1.050 Öchsle måste man tillsätta mer humle för att få ut samma mängd beska ur humlen. Om det stämmer att du bryggde med tre kg torkat maltextrakt till fyra liter vatten blir vörtstyrkan (densiteten) 1.288 och det utvinns nästan ingen beska ur humlen.

Detta kan också vara anledningen till att ölet känns tunt. Om det kokade över så har du förmodligen tappat en del extrakt och startvärdet ligger kanske runt 1.045, eller som en mellanöl.

Ett enkelt sätt att förbättra extraktbryggningen är genom den s.k. Texas 2-step metoden. Det går ut på att man gör två brygder efter varandra. På många bryggerier brygger man in flera brygder i samma jästank. Genom att dela upp brygden på två delar så kan du koka hela mängden vört på 10 liter vardera och försäkra dig om att vörten är riktigt steriliserad. Dessutom minskar koncentrationen av extrakt och man får ett bättre utbyte av humlen.

För att ytterligare försäkra sig om att man utnyttjar humlen på bästa sätt kan man dela upp tillsatsen av extrakt under koket. Tillsätt hälften av extraktet och koka med bitterhumlen i 45 minuter. Tillsätt sedan resten av maltextraktet tillsammans med smakhumlen och koka ytterligare 15 minuter. På så vis är du säker på att all vört är steriliserad, och du får ut rätt mängd beska ur humlen.

Och slutligen, om din sambo tycker din hobby liknar mani, så kan du ju skicka henne till någon av oss andra så hon får lite perspektiv. :-P Det är lätt att hembryggning övergår till ett livstidsprojekt för att konstruera det ultimata brygghuset!

Porter Porter!