1

Info om användandet av Isinglass och kandisocker

Hej.

1)
Jag köpte ett paket av humlegårdens Isinglass och får det inte att fungera.
Fatet står kallt (11C) och när jag blandar i Isinglassvätskan så vill det inte lösa sig med ölen.
Isinglassvätskan bildar "droppar" i ölet och det jästdisiga ölet klarnar inte.

Är det någon som vet hur humlegårdens isinglass ska användas, kanske finns ett produktblad?

2)
Jag köpte också en flaska mörk kandisocker och jag skulle vilja veta hur mycket man ska använda i en dubbel tex.

Kandisocktet ska ju ge färg och smak, så ska man behandla det som ett färgmedel (alltså vara väldigt försiktig), eller som en flaska socker (häll bara i det).

Vad jag förstår ska ju vanligt bordsocker stå för OG-höjningen medan kandisockret är ett komplement.

Är det någon som har provat eller kanske har lite data om produkten.

Mvh,
Magnus.

Sv: Info om användandet av Isinglass och kandisocker

Hej Mw,

jag har använt isinglass ett par gånger nu.  Jag har kokat upp en mindre mängdvatten som jag löser upp isinglass'et med. Efter kylning har jag rört ner blandningen i ölen, mycket nogrannt och försiktigt.  Ölen har alltid varit kall, mellan 0-5 grader.  I båda fallen gick det bra och klarningen blev kanon.

Jag har brygt en dubbel med humlegårdens flytande kandisocker.  Det var en 10-liters brygd där jag använde hela flaska (325gr) och inget annat socker.  Det utgjorde 12% av innehållet i ölet.  Det är en god dubbel.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

3 Senast ändrad av cmbellman (2008-05-09 09:41:40)

Det kanske finns nån anledning att du vill använda fiskblåsa istället för grisklövar. Men om det inte finns det, så rekommenderar jag verkligen gelatin. De gånger jag haft disig - grumlig öl efter sekundären har jag kokat upp lite vatten, som jag löser några blad gelatin i (3-4 för 12-18 liter har funkat utmärkt för mig). Häller utan att kyla i sekundären och rör försiktigt i ytan. Efter 1-2 dagar är det kristallklart.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Jag har läst att gelatin är ännu mer beroende av en kall öl för att funka bra.  Detta stämmer alltså inte med Bellmans erfarenheter.

Hej alla Fiskar

Jag har köpt mej en liten flaska Issinglass. Nu till något, tar Issinglaset bort köldgrumling? Jag tror knappast det. Skulle den göra det så skulle ju den alltså Issingen vara det absoluta verknings ämnet med att ta bort chillhaze. Varför krånglar vi med olika ämnen allt i från tång till fisk blåsor till ,Allt detta är väl lite från det vid en gång började brygga. Att göra ett öl som våra anfäder en gång gjorde, från början, med riktigt odlad humle, som du slänger in i din bryggd enligt ett recept som du har eller efter önskan/kanske.

I slutet av 1800-talet/början av 1900-talet inte använde dom fiskblåsor för att få ett öl hyfsat klart. Nej dom lät ölet stå kallt i flera månader.

Mina öl har alltid varit superblanka i rumstemp utan fisk blåsor. Sedan när jag har kylt dom så köldgrumlar dom oftast.

Min bryggarfilosofi/blanka öl, det är att alltid ha minst 2 gärna 3 öl på gång. När den sista börjar bli hyfsat ok då har den första varit till räckligt länge i kylskåpet och har släppt köldgrumlingen hyfsat. Ölet är ok utan gelatin samt fisk blåsor

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej Bo.  Jag är absolut inte säker på min sak, men jag tror Isinglass har använts länge.  Hur länge vet jag inte men det kan vara över 100 år.  T.o.m. tyska renhetslagen accepterar Isinglass.

Men visst, vi är tokiga i klar öl.  Jag har märkt att (troligtvis för att jag använder en del maltextrakt i mina brygder) grumlig öl smakar betydligt mer än mina klara öl, oftast lite godare,  Men det är något visst med ett klart öl, eller hur?  Med en tjusig skumkrona ovanpå?  Jag hälde i Isinglass i min Helles igår kväll, helt utan dåligt samvete.  wink

Hej Pål

Jag håller absolut med dej att ett blankt öl är "trevligare" att konsumera. Det jag egentligen menade som kanske inte kom fram, det är att om jag använder Issinglass eller gelatin eller äggvita eller...... blir ölet då efter säj ca 4 veckor i rumstemp/jag får nästan alltid öl som är kristall klara i rumstemp/klarare? Ok om jag med Isinglass eller resten får ett kristall klart öl i rumtemp, det är inte viktigt för mej. Det viktigaste det är att när jag tar ut flaskan från kylskåpet efter 5 timmar då är det nästan till 100 % köldgrumling i den.

Om jag använder Isinglass samt gelatin eller polyclar eller Gud vad som finns, är då "chillhazen" borta? Annars så kvittar det ju hur blankt/klart ett öl är i rumstemp om inte ölet är hyfsat blankt i ett kallt tillstånd?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej Pål

Jag håller absolut med dej att ett blankt öl är "trevligare" att konsumera. Det jag egentligen menade som kanske inte kom fram, det är att om jag använder Issinglass eller gelatin eller äggvita eller...... blir ölet då efter säj ca 4 veckor i rumstemp/jag får nästan alltid öl som är kristall klara i rumstemp/klarare? Ok om jag med Isinglass eller resten får ett kristall klart öl i rumtemp, det är inte viktigt för mej. Det viktigaste det är att när jag tar ut flaskan från kylskåpet efter 5 timmar då är det nästan till 100 % köldgrumling i den.

Om jag använder Isinglass samt gelatin eller polyclar eller Gud vad som finns, är då "chillhazen" borta? Annars så kvittar det ju hur blankt/klart ett öl är i rumstemp om inte ölet är hyfsat blankt i ett kallt tillstånd?

Bo

Vill du bli av med köldgrumling bör du kyla ned ölen till den temperatur där ölen grumlar och sedan tillsätta klarningsmedel.

Det jag läst om klarningsmedel, tex isinglass, är att de är framtagna för specifika områden och dess miljö.
Tyskarna lagrade sina öl i grottor där temperaturen var låg. Detta medgav klar öl utan tillsats.

Engelsmännen saknade grottor varför de klarnande sin öl i källartemperatur ~13C med tillsats av isinglass.
Eftersom bittern tjänar på att bli konsumerad ung så krävs alltså någonting för att få ölen kristallklar om du ska jäsa fatet källarsvalt.

9 Senast ändrad av cmbellman (2008-05-12 08:57:14)

Portugisen skrev:

Jag har läst att gelatin är ännu mer beroende av en kall öl för att funka bra.  Detta stämmer alltså inte med Bellmans erfarenheter.

Nix. Jag har åtskilliga gånger använt upplösta gelatinblad direkt i rumsvarm sekundär och det har funkat varje gång.

Edit: Köldgrumling är jag mer osäker på, har inte tänkt så mycket på det. Känslan är att även den har minskat, men jag ska hålla ögonen på det framöver. Jag har aldrig tyckt att en lätt köldgrumling är nåt störande dock. Då har man förmodligen kylt sin öl för mycket ändå smile

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]