Dansken som bryggar belgisk
Hej Alla
Som ni vet då även om jag verkligen tycker om vissa belgiska ölsorter då finns det många jag har svårt för. Men de nästa två bryggningar på hemmaplan blir belgiska öl, efter mitt halv-anarkistiska huvudet! Den första blir en mörk belgisk som kommer att kallas "Den Chokerade Nunnan" och den nästa blir en stark gyllen ale som kallas "Den Förolempade Körgossen" - då har jag en hel serie med belgisk inspirerade ales med roliga namn (Den Psykotiska Munken var den första). När jag säger att det blir efter mitt huvud då menas det humlesorten eftersom jag inte använder udda kryddor sedan länge, och vid den ljusa blir det en "multigrain" med både korn,vete, råg och havremalt. Jag är själv mycket nöjd med mina recept som jag tänkte publicera här och nu. Förstås blir det inte humlebomb IPA-liknande men dels annorlunda humlesorter ingår, och jag strävar efter en bra balans i ölet som gör att belgiska estrar och fenoler inte känns alldeles för tunga om ni hajar vad jag menar. Nu till recept:
Den Chokerade Nunnan, OG 1088, FG 1015-20, IBU 101,31 (beror mer på hög alfasyra än mycket humlesmak och ipa-arom)
Malt:
78% Belgisk Ale
6% Aromatic
5% Münchener
5% Caravienne
5% Biscuit
1% Special B
_ _ _ _ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ _
Humle:
1 Timme: 25 gr Pioneer
15 Minuter: 15 gr Vanguard
5 Minuter: 25 gr Vanguard
1 Minut: 25 gr Pioneer
_ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ _
Jäst:
Belgian Abbey Ale
Råfrukt:
2,5 dl Kandisirap
Annat: 3 liter vört avlägsnas och kokas till sirap och hällas tillbaka i koket
Tillsättningar:
1/2 tsk Natriumkarbonat i mäsken
Protafloc
Mjölksyra i lakvatten
Priming:
8 gr råsocker per liter
_ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ _
Mäskning:
90 Minuter vid 68 grader
15 minuter vid 78 grader
35% Vetemalt
10% Rågmalt
5% Havremalt
_ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ _
Humle:
1 Timme: 25 gr Pioneer
15 Minuter: 15 gr Fuggle
5 Minuter: 25 gr East Kent Goldings
1 Minut: 25 gr Vanguard
Jäst:
Belgian Ardenne
Råfrukt:
Västerbotten honung
Tillsättningar:
Mjölksyra i mäsk och lakvatten
Priming: 8 gr socker per liter
Mäskning:
55 grader: 30 minuter
68 grader: 90 minuter
78 grader: 15 minuter
Se - det kommer bli bra tror jag:-)
Hare bra allihop ![]()
/Jan
ALBA GU BRATH