Dansken som bryggar belgisk

Hej Alla

Som ni vet då även om jag verkligen tycker om vissa belgiska ölsorter då finns det många jag har svårt för. Men de nästa två bryggningar på hemmaplan blir belgiska öl, efter mitt halv-anarkistiska huvudet! Den första blir en mörk belgisk som kommer att kallas "Den Chokerade Nunnan" och den nästa blir en stark gyllen ale som kallas "Den Förolempade Körgossen" - då har jag en hel serie med belgisk inspirerade ales med roliga namn (Den Psykotiska Munken var den första). När jag säger att det blir efter mitt huvud då menas det humlesorten eftersom jag inte använder udda kryddor sedan länge, och vid den ljusa blir det en "multigrain" med både korn,vete, råg och havremalt. Jag är själv mycket nöjd med mina recept som jag tänkte publicera här och nu. Förstås blir det inte humlebomb IPA-liknande men dels annorlunda humlesorter ingår, och jag strävar efter en bra balans i ölet som gör att belgiska estrar och fenoler inte känns alldeles för tunga om ni hajar vad jag menar. Nu till recept:

Den Chokerade Nunnan, OG 1088, FG 1015-20, IBU 101,31 (beror mer på hög alfasyra än mycket humlesmak och ipa-arom)

Malt:
78% Belgisk Ale
6% Aromatic
5% Münchener
5% Caravienne
5% Biscuit
1% Special B
_ _ _ _ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ _
Humle:
1 Timme: 25 gr Pioneer
15 Minuter: 15 gr Vanguard
5 Minuter: 25 gr Vanguard
1 Minut: 25 gr Pioneer
_ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ _
Jäst:
Belgian Abbey Ale
Råfrukt:
2,5 dl Kandisirap
Annat: 3 liter vört avlägsnas och kokas till sirap och hällas tillbaka i koket
Tillsättningar:
1/2 tsk Natriumkarbonat i mäsken
Protafloc
Mjölksyra i lakvatten
Priming:
8 gr råsocker per liter
_ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ _

Mäskning:
90 Minuter vid 68 grader
15 minuter vid 78 grader

Den Förolempade Körgossen OG 1090 FG 10115 IBU 88,95

Malt:
50% Pilsnermalt
35% Vetemalt
10% Rågmalt
5% Havremalt
_ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ __ _ _
Humle:
1 Timme: 25 gr Pioneer
15 Minuter: 15 gr Fuggle
5 Minuter: 25 gr East Kent Goldings
1 Minut: 25 gr Vanguard
Jäst:
Belgian Ardenne
Råfrukt:
Västerbotten honung
Tillsättningar:
Mjölksyra i mäsk och lakvatten
Priming: 8 gr socker per liter
Mäskning:
55 grader: 30 minuter
68 grader: 90 minuter
78 grader: 15 minuter

Se - det kommer bli bra tror jag:-)

Hare bra allihop smile

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Dansken som bryggar belgisk

Den första ölen ser riktigt intressant ut, Jan!  Pioneer och Vanguard låter som en härlig kombo, även om du saftar på med mängderna som bara du brukar lol

Recept nummer två undrar jag vad den kommer att smaka som.  Det ser nästan ut som en Pale Ale av något slag.  Fast med belgian ardennes får du utan tvekan en belgisk "ton" över ölen.  Kanske har du "hittat" en ny klassiker.  Kalla den "Garcon de choire insulté" eller nått sånt. 

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Ja men det är ju min trippel - vill fullända hela min abbey serie:

1) Den Chokerede Nonne (Quadrappel)
2) Den Forulempede Kordreng (Trippel)
3) Den Psykotiske Munk (Quadrappel till jul med större andel råg och generelt lite annan malt och humlekomposition samt jäst - recept inte klart men ska bli det innan jag läggar mig)

Vet ej varför men jag har fått en besättelse av att brygga belgisk nu - liksom helt sanslös. Kanske för att det inte är såååå himla många jag gillar förutom lambicer, sura rödölen och en hyfsat del trippel och blonde. Klart att rpchefort, westvleteren osv är underbara men många är alldeles för tunga, söta och estriga. Vad betyder det där franska där förövrigt??????

Vänliga Hälsningar:-)
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

jan_johansen skrev:

Vad betyder det där franska där förövrigt??????

Det var mitt försök att översätta "Den Forulempede Kordreng".  Min franska är inget vidare men jag tror det blev rätt den här gången.  Efter totalt 4 och ett halvt år i Bryssel och 6 år franska på högstadium och gymnasium borde jag kunna lite mer än bara beställa öl och blodig biff.  Je suis le fetard, et j'ai sauf.  Det blev ett och annat ord på flamländska också: "jonge forlempede korsanger".  Ingen aning om det blev rätt, men det lät jävligt flamländskt.  Donder op, klootzaak.  Ik ben de noorse sinterklaas.

Lycka till med ölen, Jan!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

hehehehehehehe tack så mycket Pål:-) Har ändrat lite i brygplanarna. Jag bryggar ju genomsnitligt varannan månad en bärs och jag vill liksom ha en treenighet av Belgisk Abbey Ale bryggat efter mit galna huvud. Så jag kommer skjuta upp bryggningen av den starka mörka och bryggar väl närmare en ambrée så fort terminen avslutas som sista brygningen innan lovet. Jag har inte recept klart men det blir i allafall på belgisk ale, caravienne, biscuit och aromatic malt samt demarara socker (rårörsocker). Vill att triplen ska ha honung, ambrée:en rårörsocker och den starka mörka (Donker) mörk kandis. Olika jäststammar till de också och den delen har jag klar:
Ambreé: Belgian Abbey Ale (Den Chokerede Nonne)
Trippel: Belgian Ardennes (Den Forulempede Kordreng)
Donker/Bruin: Belgian Abbey Ale II (Den Psykotiske Munk)

Andra öl jag bryggar:
Steambeer (John Waynes Personlige)
Barley Wine (Humlenørd)
Doppelsticke (Den Hemmelighedsfulde Tysker) ...sticke är lokal düsseldorfdialekt för hemligt.

Jag återkommer när jag har recepterna helt klara. Idag ska jag buteljera min Pöltorak - 2 enheter honung för varje enhet vatten. OG 1178 FG 1075 (ska vara en söt mjöd). Den hade jag varit hemlighetsfull om för om jag som egentlig gillar torra mjöd och vin ska väl inte erkänna att man medveten har skapat något sött om det visar sig inte bli gott smile
Nu ska jag fixa recept, sedan lunch och ut att promenera (nu - 20 kg) och strax därpå  blir det mellis och buteljeringsdags innan middagen. Jag återkommer ikväll.

>Hare bra så länge smile

Vänliga Hälsningar
-Jan

ALBA GU BRATH