Cylinderkoniska jästankar i plast!

Bläddrar i senaste numret av "Brew your own" och ser reklam för en cylinderkonisk jästank som ser fin ut och verkar prisvärd, $198. Vore det inte något att saluföra? Länge leve den låga dollarn.

http://www.minibrew.com/index.php?main_ … ducts_id=6

// Mikael

Sv: Cylinderkoniska jästankar i plast!

Visst, plast är billigare än rostfritt, men inte lika bra. Kom också ihåg att priset här hemma blir betydligt högre när frakt, tull och moms lagts på. Det gör också att den relativa prisskillnaden mellan tankar i plast och rostfritt blir mindre här än i USA.

Tack för tipset, men i nuläget planerar vi inte att ta in cylindrokoniska tankar i plast. Om flera skulle efterfråga det kommer förstås saken i ett annat läge.

Vi fick förresten just idag hem en pall med cylindrokoniska tankar i rostfritt och en del andra roliga saker från Blichmann Engineering. Kommer att dyka upp i webbutiken de närmaste dagarna.

Se också artikel i Brew Your Own om cylindrokoniska jästankar.

-- Svante

3 Senast ändrad av Lundholm (2008-05-07 19:09:15)

Tack Svante, det var en bra artikel.

Men det borde vara dyrare att frakta en tung stålmojäng från andra sidan Atlanten än en lättviktare i plast.

"Cylindrokonisk jäs- och lagertank i rostfritt stål från Blichmann Engineering i USA."

Det är faktiskt ingen skillnad på fraktkostnaden mellan jästankar i plast och i rostfritt stål eftersom det går på skrymme (=volym).

-- Svante

http://www.jetcarrier.com/default.asp har lite billigare frakt om du tänker beställa en själv.

Där ser man, tänk att det inte kan gå en dag utan att man måste behöva lära sig något nytt. Trodde det vikten som var grunden till fraktpriser.

Lundholm skrev:

Där ser man, tänk att det inte kan gå en dag utan att man måste behöva lära sig något nytt. Trodde det vikten som var grunden till fraktpriser.

Fraktbolaget räknar ut en volymbaserad vikt ("skrymmevikt") på varje kolli, och sedan baseras fraktpriset på det högsta av verklig vikt och skrymmevikt. (Det är därför som t ex en jäshink i vår webbutik ser ut att väga 20 kg, det är skrymmevikten som gäller där.)

-- Svante

Är än så länge bara precis i början av bryggkarriären, men jag undrar om det är värt att investera i en cylinderkonisk jästank och vad fördelarna är. Den billigaste kostar ju ca 12 ggr mer än en vanlig jäshink i samma storlek. Sen borde det väl vara lättare att blaska rent en vanlig hink med star san innan bryggning jämfört med en 80cm hög tank?

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Svante skrev:

Visst, plast är billigare än rostfritt, men inte lika bra. Kom också ihåg att priset här hemma blir betydligt högre när frakt, tull och moms lagts på. Det gör också att den relativa prisskillnaden mellan tankar i plast och rostfritt blir mindre här än i USA.

Tack för tipset, men i nuläget planerar vi inte att ta in cylindrokoniska tankar i plast. Om flera skulle efterfråga det kommer förstås saken i ett annat läge.

Vi fick förresten just idag hem en pall med cylindrokoniska tankar i rostfritt och en del andra roliga saker från Blichmann Engineering. Kommer att dyka upp i webbutiken de närmaste dagarna.

Se också artikel i Brew Your Own om cylindrokoniska jästankar.

För den vetgirige men google-late.
byo.com har ändrat struktur sen detta inlägg skrevs.
Hittade vad jag tror är samma artikel på denna adress:
http://byo.com/component/k2/item/524-cy … ed-brewing

Stefan

10 Senast ändrad av Andreas Andersson (2013-09-09 22:04:38)

kamelryttarn skrev:

Är än så länge bara precis i början av bryggkarriären, men jag undrar om det är värt att investera i en cylinderkonisk jästank och vad fördelarna är.

Fördelen är att det blir lättare att plocka ut jäst från botten för återanvändning. Man kan också plocka bort jästkakan om man vill lagra länge utan risk för autolys. Detta är viktigt för bryggerier som jäser i väldigt höga jästankar vilket gör att trycket på jästen blir högt och då ökar risken för autolys. Om man jäser 20 liter är det inte ett problem.

Att jäsa i rostfria kärl är bra eftersom det är lätt att rengöra och inte så stor risk att man repar. Men det är billigare att köpa en 24l gryta från biltema och jäsa i...

Jag köpte en More beer 14G, mest för att jag hade pengar som behövde spenderas. Jag vet att jag kommer att använda den resten av mitt liv, men att köpa en i början av sin bryggkariär är rent vansinne. Det fins så mycket annat som ger större vinster än en jästank att investestera pengar i.

Vad är då bra med en sådan:
- Den är rostfri dvs inte porös som plast är, dvs lättare att hålla ren.
- Jag har en massa möjligheter att ansluta saker t.ex. CIP eller trycksätta med CO2
- Jag har en termometer precis mitt i ölen och extern kylning så jag får bra kontroll på temperaturer.
- Extremt lätt att ta prover.
- Lätt att dumpa ut druv, jäst eller torrhumling.
- Går att fylla med hela min bryggning utan att lyfta ut nån slang och splilla en massa vört.
- Den är jädrigt snygg! (utan isoleringen på iaf)

Den enda nackdelen jag kommer på är väl att den kanske är lite otymplig att flytta på om man nu skulle behöva det. Den står dock på hjul så det går ju.