Old Empire

Dags för en IPA. Jag tänkte följa receptet som finns i Zamils Brewing Classic Styles, den verkar rätt mumsig. Någon som provat det receptet?
Annars gillar jag Marston Old Empire. Problemet är att jag hittar inget recept på den någonstans. Någon som kan hjälpa mig med det? Eller något snarlikt som ni är nöjda med.

Come to the Dark Side, we have cookies.

Sv: Old Empire

Hej

Marston, är känt som det 3. största bryggeriet i Burton. Kännt samtidigt att i början på 1990 talet började bygga ut sitt union system. Det är det som är så häftigt med brittisk öl. På 90 talet finns det brittiska bryggerier som Marston som sätter igång med ett egentligen ett allt för krångligt system, ett system som egentligen övergavs i slutet på 1890-talet.  Ett enormt fruktigt öl som rinner och skummar i en mycket konstigt slutet system av rör.

Det säjer sej själv att tyskarna under kriget inte kunde slå ut RAF. En fruktig Ale mot en i så fall väldigt god Lager. Kan man krångla till ett sådant system bara med att göra öl, då kan ingen fiendwe i världen slå ut dom

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Old Empire

Eftersom jag vill att den ska jäsa ut ganska torrt, behöver jag väl använda en jäst med hög utjäsningsgrad. När jag kollar sortimentet här på Humlegården verkar det som London Ale är den som borde funkar bäst. Den har jag nu inte hemma, utan har Scottish. Vad bör man tänka på för att få hög utjäsning? Låg mäsktemp? Jästemp?

Come to the Dark Side, we have cookies.