Höggravitationsjäst

Jag har ofta problem med utjäsningen när jag brygger starka saker och undrar om ni har några bra tips på icke-belgiska jäster som jäser ut bra och klarar höga OG.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

2 Senast ändrad av Thorim (2008-04-20 00:47:34)

Sv: Höggravitationsjäst

American ale(BC 1056) klarar åtminstånde 10% alc och har relativt hög utjäsningsgrad. Den använder jag när jag ska brygga starka saker. Den klarnar inte speciellt bra jmf med t.ex Ringwood men jäser ut betydligt bättre.

BC 1728 Scottish Ale är min favorit för att jäsa starka ales, stouts.
Har aldrig blivit besviken på den när det gäller att jäsa ut ordentligt.
Dessutom behöver man inte "gulla" med den som med många andra jäster.
En vanlig förkultur på en halvliter fungerar utmärkt till 20-25 liter med OG > 1080 utan problem.

Hur är Scottish och American jämfört med varandra, med avseende på smak?

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Tagit från Humlegårdens Webshop

Scottish Ale jäst (Brewer's Choice 1728 Activator)
Jästemperatur:       13-21°C
Förjäsningsgrad:       69-73%
Beskrivning:              Idealisk för ales i skotsk stil, och för ales med hög vörtstyrka av alla typer.

American Ale jäst (Brewer's Choice 1056 Activator)
Jästemperatur:       16-22°C
Förjäsningsgrad:       73-77%
Beskrivning:              Används kommersiellt för flera klassiska amerikanska ales. Denna stam jäser torrt och ger ett öl som har en mjuk, len och ren avslutning, och som är mycket välbalanserat.

Enligt egen erfarenhet har jag märktatt Scottish jäser ut minst lika bra som Am.
även om dessa siffror visar på ett annat resultat.

6 Senast ändrad av Thorim (2008-04-20 19:21:43)

Hittade mer info på wyeast hemsidan

1728 - Scottish Ale
Ideally suited for Scottish-style ales, and high-gravity ales of all types. Can be estery with warm fermentation temperatures.
Flocculation: high
Attenuation: 69-73%
Temperature Range: 55-75° F (13-24° C)
Alcohol Tolerance: approximately 12% ABV

1056 - American Ale
Very clean, crisp flavor characteristics. Low fruitiness and mild ester production. Slightly citrus like with cool (60-66F, 15-19C) fermentation temperatures. Versatile yeast, which produces many beer styles allowing malt and hop character to dominate the beer profile. Flocculation improves with dark malts in grain bill. Normally requires filtration for bright beers. DE or pad filtration recommended.
Flocculation: Medium-Low
Attenuation: 73-77%
Temperature Range: 60-72F, 15-22C
Alcohol Tolerance: 10% ABV

Hej
Det var intressant.
Vad i mörk malt gör att det flockar bättre?
Kan det vara så att det är det lägre Ph som kommer med mer mörk malt?
Eller vad kan det bero på?

/Kjell

Rapax skrev:

Jag har ofta problem med utjäsningen när jag brygger starka saker och undrar om ni har några bra tips på icke-belgiska jäster som jäser ut bra och klarar höga OG.

Hej Rapax.

Med dom "nya" billion cells jästen och en som K säjer en förkultur på 0,5 liter så skall alla dom utan prob kunna jäsa ut en vört ordentligt med ett högt OG. Har du provat dom nya torrjästerna från Fermentis?

Jag använder dom lika mycket som jästen från Wyeast. Jag själv tycker kanske att dom ännu, jag tror att dom kommer att bli ännu bättre, kanske ligger snäppet under Wyeast som har mycket större sortiment.

I höstas så gjorde jag en julöl, en mycket mörk med en stor mängd choklad malt, jag kommer att mera skriva om den senare.

OG på min "julöl var 1072 samt FG 1012. Nu har jag 5 flaskor kvar. Till den ölen använde jag 2 st Fermentis Us_05 paket som jag bara sprayade försiktigt över ytan på ölet. Jag väntade  i 15 minuter sedan 5 minuters skakande av hinken.

Ölet kan som du se, det jäste ut från 1072-1012, kanske även lite för mycket.

Jag har använt samma torrjäst förra hösten till en alldeles utmärkt APA, en av dom absolut bästa jag gjort.

Om du aldrig provat Fermentis torrjäst så ge dom jästerna ett försök, det är dom absolut värda.

det går på inga sätt att jämföra dom med dom elendiga sakerna på cooper liknande sakerna, nej det här är riktiga saker

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Mina erfarenheter av US56 är att det blir grumligt(Men det blev gott, inget fel på smaken.). Jag har bara bryggd med den en gång så den kan vara någon annan miss, men jag tror faktiskt att Scottish Ale ger ett öl som är behagligare för ögat.

Det är ju bara att spara 2,5 av bottensatsen i , av kokande vatten steriliserade, matlådor och stoppa in i kylskåpet. Då har man ju jäst för 5 satser till. Detta kan ju upprepas för varje sats, så man kan ju har jäst för åtminstånde 50 bryggnigar utan att återanvända någon jäst mer än 5 ggr. Så 69 kronor är inget att hänga upp sig på.