1 Senast ändrad av Portugisen (2007-09-10 08:53:36)

Några frågor kring jästslurry

Hej bryggarvänner,

behöver lite hjälp kring användningen av jästslurry.  Har precis tappat om en belgisköl från primär till sekundär och sparade då undan cirka 1 liter av geggamojjan i botten av fatet.  Eftersom jästen var av typen Belgian Abbey II och det är en beställningsvara på Humlegården ville jag vara lite ekonomisk och använda jästen igen.  Nu till frågorna hur jag kan använda jästslurryn - det är första gången nämligen.

1. Att den föregående ölen fick stå 14 dagar i primärjäsning betyder det att ett större antal av de jästceller som finns i jästslurryn nu är döda - i.e. är det lönlöst att försöka?
2. Är 1 liter jästslurry för lite för att dra igång nästa 10-liters batch med vört?
3. Bör jag oavsett alltid göra förjästkultur på jästslurry innan användning så att antalet jästceller regenereras (eller vad det nu heter)?
4. Jag lagrar jästslurryn just nu i kylskåp á 3 grader - är det OK?
5. Hur lång tid har jag på mig innan jästslurry är (börjar bli) obrukbar?

Mycket tacksam för alla svar!

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Några frågor kring jästslurry

1: Nej, det går utmärkt att brygfga på slurryn.
2: 1 liter slurry räcker bra till både 10, 20 och 30 liter.
3: Man kan tvätta slurryn för att bli av med gammal död jäst. Se http://www.howtobrew.com
4: Helt OK med 3 grader, jästen kan dock bli lite trött med tiden.
5: En månad inga problem, kan dock vara bra att tvätta den nu.

Att göra en förkultur för att kolla skicket på jästen är alltid en bra idé.

Undrar lite kring det här med de döda jästcellerna.
Vad är skälet till att man tvättar jästen?
Blir den pigga jästen slöare av de döda cellerna? Eller ger de andra bieffekter?

smaken kan bli sämre i döda poeters sällskap

Hej Portugisen

Som K. säjer det funkar utmärkt jag har gjort det ett antal gånger, perfekt om man fått tag i en jäst som kanske är i beställnings sortimentet. Sedan så finns det väl lite olika skolor som menar att primären är absolut bäst/sämst samt att sekundär jästen är bäst/sämst. Jag är inte den att veta vilken sorts jäst som är bäst, jag har använt både prim samt sek jäst, och dom har sparkat i gång som en turbo utan förkultur, har man en ordentlig slurry så nog drar det i gång, men en förkultur är ju alltid ett gott tips. Jag tror nog att vi kanske mera skall återanvända jästen, kanske inte så mycket för det ekonomiska men jag tror vi kan lära oss lite om att det alltid är viktigt att använda mycket jäst när vi startar en ny vört, ju snabbare start desså bättre öl.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Problemet är ju att man som hembryggare inte kan brygga öl på samma jäst jämt, man måste ju hela tide prova nått nytt  wink

Drar fram en gammal tråd igen för en kommentar.

Använde en gammal slurry i helgen, Londen Ale 3. Hade kanske 1-2 liter gammal jäst och vört i en jäshink som stått så sedan minst den 25e december då jag hade flasktappning, måste ju använda julen till något produktivt ^^
Det är alltså i stort sett 2 månader den stackars jästen har haft svältkur.

Var lite fundersam över det hela men bestämde mig för att använda den som den var och se var som händer. Släppte in ny syre ett litet tag innan blandning och skakade om den rejält, men antar syresättning av jästen borde göras minst ett par timmar innan. syresatte vörten som jag normalt gör och rörde om och ställde den på jäsning (Lördag kväll). Morgonen efter syndes ingenting i jäsröret så jag blev lite orolig (en pigg alejäst brukar bubbla redan samma kväll för mig). Öppnade på locket och såg svag skumbildning på ytan (Söndag FM). Idag när jag kom hem från jobbet (Måndag EM) så bubblade det bra i röret och det syns att jästen har haft party. Skumbildning i min stora jäshink har gått från 18 liter upp till 25 liters strecket och det luktar normalt fruktigt i hela rummet.

Slutsatsen jag drar är att denna stackars svältande jäst tog rejäl tid på sig att plocka åt sig syre och näring eftersom den låg på miniminivåer och antagligen har ätit av sig själv. Men när den var klar med det så verkar den frisk och kry.

Återkommer med kommentarer efter jäsning senare.

Min erfarenhet är alltför ofta förtidig avstanning av jäsning, runt 1.020.  Skall bli intressant att höra hur det gick, Jörgen.

Jag råkade ut för det som Portugisen nämner och som Kenneth varnade om i en annan tråd.
Jag sparade en dryg liter av slurryn efter en dry stout OG 1040 (Irish Ale) och använde den till en strong brown ale OG 1072. Det jäste som tusan dom första dagarna och sedan stendog den vid 1030. Har försökt skrämma igång den med Safale men inget händer, bara några enstaka skumöar på ytan och ett plopp varje minut ungefär.
Jag vet att man inte ska agitera (fotojargong) eftersom syret sabbar ölet, men eftersom jag har den på damejeanne kanske det inte gör så mycket, eller? Finns det något mer jag kan göra, eller ska det bli en äckelsöt julöl av alltihop?
Jag har kollat shbf:s receptdatabas och där finns exempel på brygder gjorda på Irish ale och så hög OG.

Come to the Dark Side, we have cookies.

Du ska inte syresätta ölen igen på något villkor. Det är mycket bättre att skapa en ny kultur på vanligt sätt och precis när den ska börja jäsa, det vill säga efter det att jästen tagit upp det syre den kan/vill ha, så blandar du i den i den avstannade satsen via t.ex kröjsning.

Min öl jäste på rejält där i början och gick sedan gick bubbelfrekvensen ner på vad jag tycker normalt sätt så jag är inte orolig än i alla fall. Den står fortfarande på primärjäsning.

Så, tappade om ölen till sekundärjäsning igår och det verkar ha gått både bra och dåligt.

Den har jäst ut fint, ner till 10Ö. Den luktar gott och smaken är helt ok, kunde kanske haft lite mer humle men det är knappast jästens fel smile

Däremot är den väldigt, väldigt, väldigt grumlig. Den grumligaste öl jag sett, tror siktdjupet i hinken låg på 2-3cm eller så. Jag har dessutom något i bakhuvudet att det finnits ett liknande problem med ett tidigare öl jag bryggt som även där använde en slurry som fått vila länge.
Men jag antar att det går att få bort rejält med en lite längre sekundär(jäsning).

Nu är då frågan om en lång vila/svält kan få en jäst att tappa sin förmåga till flockulering? Jag har alltid trott att flockulering är mer en fysiskt fenomen än ett biologiskt men det kanske är så att en jäst som inte mår så bra hellre svävar omkring fritt i sitt medium under förhoppning om att hitta något den behöver medan en jäst som mår bra lägger sig tillsammans med annan jäst (som mår bra) och gosar till det lite. Kanske för att låta jäst som inte mår bra ha större chans?

Härligt Jörgen!  Minns du på ett ungefär hur många milliliter slurry du använde?  Jag håller precis på med min årliga Märzen och tänkte använda slurry från det wieneröl jag gjorde för några veckor sedan.  Använder MrMalty's beräkningar och hoppas på en bra utjäsning.  Jamil (MrMalty alltså) verkar veta vad han sysslar med.

När jag tar jäst från en gammal sats pratas det inte milliliter, jag skulle tro det är mellan en halv till en liter ganska lös jäst (dvs blandad med lite gammal vört) som brukar vara kvar i hinken.
Har aldrig varit speciellt noggrann vad gäller mängden jäst när det gäller ales, lager kommer jag däremot alltid göra en förkultur till säsongens första. Sedan använder jag den på samma sätt som ale-jäst. Jag brukar iofs försöka använda jäst som varit på sekundärjäsning, den är mycket renare än efter enbart primären.

Efter viss försening blev det flasktappning idag. När jag öppnade hinken blev jag lite fundersam, det var små skumöar på ytan så först trodde jag det var någon typ av infektion men varken smak eller lukt tyder på det. Ölet har även jäst ner ytterligare och var nu på låga 1004, mina öl brukar väldigt ofta jäsa ut väldigt mycket. Skumöarna tyder ju dessutom på att jästprocessen fortfarande var igång och det skulle innebära att min stackars plågade jäst har varit otroligt trög.
Smaken var lagom besk så ölet blir nog helt ok. Men det var fortfarande grumligt, nog det grumligaste öl jag satt på flaska hittills.

Min Märzen stannade i förra veckan vid 1.022 efter att jag använde (kanske lite för mycket) jästslurry.  Det här var nog sista försöket med återanvändning av jästslurry för mig.  Jag tappade om till nytt fat och tillsatte ett smack pack bavarian lager och hoppas nu på det bästa, men det sker inte mycket kan jag säga. Men det verkar som min Märzen 2008 blev spolierad.

Jag skördade jäst från slurry igår. Det rörde sig om en London ESB som hade primärjäst i två veckor och någon dag. Gjorde som John Palmer rekommenderar, med skillnaden att jag bara tillsatte vatten en gång. Fick väl runt 1 liter jäst. Funderar på att ta en del av denna jäst (hälften eller mindre) och göra en förkultur på. För väl se hur det går. London ESB är väl lite ökänd för att vara seg, men den sats jag gjorde senast och som jag tog jästen från jäste på utav bara attan. När jag senast kollade SG låg det på 1004 (med ett OG på 1050). Hoppas jästen jag skördade är lika pigg.

butjo skulle du vilja beskriva hur man tvättar jästen? Jag kan faktiskt inte hitta det på How To Brew.

Leta bättre smile

http://www.howtobrew.com/section1/chapter6-8.html

Tack!

Ölet som jag bryggde genom att använda den tvättade slurryn har nu jäst i 10 dagar och från ett Og på 1040 är nu SG 1004. Ölet är klart och inte infekterat, så det har gått alldeles finfint att brygga på slurryn. Måste dessutom säga att London ESB har ett oförtjänt dåligt rykte: denna gång gjorde jag inget extra alls och fick ändå en hög utjäsningsgrad.