Mölska har, precis som mjöd och vin, en ganska skarp smak innan det är lagrat. Det blir bättre ju längre det lagras, men efter 6 månader har smaken mognat riktigt. Detta betyder inte att du måste vänta 6 månader med att dricka det, snarare att det är värt att lagra halva satsen. Redan efter en månad så har det skarpa mildras betydligt.
Jag har inte druckit "mjödet" på sjätte tunnan, så jag vet inte hur det är kryddat. Humle funkar bra i öl men dåligt i mjöd, så låg bitterhet är nog att föredra. Helst så skulle jag krydda med någon av de gamla mjöd/öl kryddorna. Mjödört (ölgräs, älggräs) är riktigt bra, men kan vara svår att få tag på. Pors är ett annat alternativ, men det är inte heller så lätt att få tag på så här års. Tyvärr så har jag använt ( och givit bort) all min pors, så jag kan inte bistå med det. Pors ska gå att beställa på nätet eftersom den används som brännvinskrydda. Engelska namnet är "Sweet gale" eller "Myrica gale".
Det finns flera örter som har används t.ex svattram, rölleka, malört, tallbarskott, hjärtansfröjd(citronmeliss), åbrodd, gråbo, svartvinbärsblad, blåbärsblad m.m. Ibland även bär som t.ex enbär eller lingon. Kolla på hälsokostbutiker, det brukar finnas örter där. Om du får tag på några örter var noga med att kolla upp om det är kryddor eller läkeväxter, det är illa om man tar för mycket av vissa örter. Koka ett te på örterna, så du känner hur mycket du ska använda av varje krydda.
Instruktioner:
*. Tag en 10 literskastrull med 5 liter vatten, lägg i extraktet och honungen.
*. Koka och skumma av tills det inte bildas mer skum.
*. Lägg i kryddorna och koka dem så länge de ska kokas.
*. Sila sedan ner vörten i jäskärlet, fyll på med iskallt vatten till 20 liter och vänta tills tempraturen är ca 20c.
*. Lägg sedan i jäst och kryddor. Används gärna en stor tekula till kryddorna, så slipper du sila.
*. Låt jäsa ut, ställ sedan jäshinken svalt/kallt och låt klarna i en vecka eller så.
*. Tappa på flaska, tillsätt då ca 8 gram honung per liter för att kolsyra ska kunna bildas. Fyll inte flaskorna till mer än 4/5 delar.
*. korka igen och vänta 4 veckor. ( alternativt 6 mån)
*. Avnjut
Recept för 20 liter mölska
------------------------------
Bas:
2,0 kg torkat mellanmörkt maltextrakt
1,7 kg honung
Jäst:
Ringwood Ale jäst (Brewer's Choice 1187 Activator)
Humle:
10 gram Saaz kottar, kokas 15 min
10 gram East Kent Golding kottar, kokas 5 min
10 gram East Kent Golding kottar, i jäskärlet (använd en stor tekula)
Recept för 20 liter Egtved mölska klon
--------------------------------------------
Bas:
2,0 kg torkat vetemaltextrakt
1,7 kg honung
Jäst:
Weihenstephan Wheat veteöljäst (Brewer's Choice 3068 Activator)
Kryddor:
20 gram pors, kokas 10 min, följer sedan med i jäskärlet.
500 gram lingon, i jäskärlet.
EDIT:
Honungen kan även läggas i jäskärlet direkt, det ger en kraftigare honungssmak. I de gamla recepten kokar man oftast honungen, men då får man tänka på att den honungen oftast var full av vaxrester, så kokning krävdes. Men om du har tillgång till riktigt fin honung, så tycker jag inte att du ska koka den.