Era recept på mölska?

jag ville bara höra vilka utav er som provat att göra mölska, hur ni tycker att resultatet blivit samt era recept och tillvägagångssätt i framställningen.

Håller för närvarande på att spana lite på engelska och amerikanska sidor angående denna dryck, men det skulle ju vara roligt att höra era erfarenheter.

Om ni INTE testat att göra mölska men har recept så är ju det såklart också intressant smile

Detta är saxat från mjödhamnens hemsida för er som inte vet vad jag pratar om big_smile

Mölska:
Det svenska ordet för en blandning mellan öl och mjöd (engelskans braggot). Det kan endera vara en direkt blandning där man blandat dryckerna efter det att de jästs, eller en dryck där man jäst honung och malt tillsammans.

Sv: Era recept på mölska?

Jag har gjort honungsöl, dvs ca 20% honung. I en mölska tror jag det brukar vara ca 50% honung och 50% malt. Det jag kan säga är att det kräver lång lagring för att den skarpa smaken ska lägga sig.

Jag kan ge recept, men då vill jag veta vilken nevå du vill lägga dig på; Helmäskning, delmäskning eller maltextrakt. Skulle också vara bra om jag visste hur mycket "krångel" då är beredd att acceptera. D.v.s, om då vill testa för kul skull och är nöjd med ett hyfsat resultat, eller om du vill få en så bra bra mölska som möjligt går.

Hmm, hur lång tid till lagring bör man uppskatta då tro?

Mja, jag vill väl mest testa för skojs skull, så jag antar att då är extrakt det simplaste. Jag är mest sugen på att testa detta eftersom jag antagligen tagit fel på mjöd och mölska....

För något år sedan var jag i sthlm på sjätte tunnan, Var helt säker på att det var mjöd jag köpte där. Tyckte iaf att detta var supergott. Så halkade jag in på runristares mjödforum för en tid sedan, då bestämde jag mig att sätta igång två större satser mjöd. Detta gjorde jag mest för att jag ville framställa något i stil med det jag druckit på sjätte tunnan. Ingen utav satserna är klara ännu, men en av dem blir klar nu i dagarna smile

hursomhaver så har jag efter det att jag satt dessa två satser, hört från flera personer på forumet att det måste vart mölska jag druckit. Så det är väl egentligen därför jag är intresserad av att prova svänga ihop en sats om det inte blir allltför invecklat smile

Har förövrigt läst massor med inlägg av dig Thorim, på mjödforumet. Du verkar vara väldigt bevandrad i dessa äldre "udda" rusdrycker smile

4 Senast ändrad av Thorim (2008-03-31 23:21:38)

Mölska har, precis som mjöd och vin, en ganska skarp smak innan det är lagrat. Det blir bättre ju längre det lagras, men efter 6 månader har smaken mognat riktigt. Detta betyder inte att du måste vänta 6 månader med att dricka det, snarare att det är värt att lagra halva satsen. Redan efter en månad så har det skarpa mildras betydligt.

Jag har inte druckit "mjödet" på sjätte tunnan, så jag vet inte hur det är kryddat. Humle funkar bra i öl men dåligt i mjöd, så låg bitterhet är nog att föredra. Helst så skulle jag krydda med någon av de gamla mjöd/öl kryddorna. Mjödört (ölgräs, älggräs) är riktigt bra, men kan vara svår att få tag på. Pors är ett annat alternativ, men det är inte heller så lätt att få tag på så här års. Tyvärr så har jag använt ( och givit bort) all min pors, så jag kan inte bistå med det. Pors ska gå att beställa på nätet eftersom den används som brännvinskrydda. Engelska namnet är "Sweet gale" eller "Myrica gale".

Det finns flera örter som har används t.ex svattram, rölleka, malört, tallbarskott, hjärtansfröjd(citronmeliss), åbrodd, gråbo, svartvinbärsblad, blåbärsblad m.m. Ibland även bär som t.ex enbär eller lingon. Kolla på hälsokostbutiker, det brukar finnas örter där. Om du får tag på några örter var noga med att kolla upp om det är kryddor eller läkeväxter, det är illa om man tar för mycket av vissa örter. Koka ett te på örterna, så du känner hur mycket du ska använda av varje krydda.

Instruktioner:
*. Tag en 10 literskastrull med 5 liter vatten, lägg i extraktet och honungen.
*. Koka och skumma av tills det inte bildas mer skum.
*. Lägg i kryddorna och koka dem så länge de ska kokas.
*. Sila sedan ner vörten i jäskärlet, fyll på med iskallt vatten till 20 liter och vänta tills tempraturen är ca 20c.
*. Lägg sedan i jäst och kryddor. Används gärna en stor tekula till kryddorna, så slipper du sila.
*. Låt jäsa ut, ställ sedan jäshinken svalt/kallt och låt klarna i en vecka eller så.
*. Tappa på flaska, tillsätt då ca 8 gram honung per liter för att kolsyra ska kunna bildas. Fyll inte flaskorna till mer än 4/5 delar.
*. korka igen och vänta 4 veckor. ( alternativt 6 mån)
*. Avnjut

Recept för 20 liter mölska
------------------------------
Bas:
2,0 kg torkat mellanmörkt maltextrakt
1,7 kg honung

Jäst:
Ringwood Ale jäst (Brewer's Choice 1187 Activator)

Humle:
10 gram Saaz kottar, kokas 15 min
10 gram East Kent Golding kottar, kokas 5 min
10 gram East Kent Golding kottar, i jäskärlet (använd en stor tekula)

Recept för 20 liter Egtved mölska klon
--------------------------------------------
Bas:
2,0 kg torkat vetemaltextrakt
1,7 kg honung

Jäst:
Weihenstephan Wheat veteöljäst (Brewer's Choice 3068 Activator)

Kryddor:
20 gram pors, kokas 10 min, följer sedan med i jäskärlet.
500 gram lingon, i jäskärlet.

EDIT:
Honungen kan även läggas i jäskärlet direkt, det ger en kraftigare honungssmak. I de gamla recepten kokar man oftast honungen, men då får man tänka på att den honungen oftast var full av vaxrester, så kokning krävdes. Men om du har tillgång till riktigt fin honung, så tycker jag inte att du ska koka den.

När det gäller kryddningen, så kan du skicka ett mezz till dansken (jan_johansen) på detta forum, han bor också i Umeå och kanske vet vart man kan få tag på någon trevlig kryddning i närheten.

http://borgebykryddgard.jetshop.se/default.aspx

De har Pors

Man får tacka så hemskt mycket smile
detta ska provas på inom kort big_smile

Thorim är du från Sundsvallstrakten månne?

Sundsvall? Inte så långt ifrån i alla fall.

Granbarr är något jag starkt rekomendera som kryddning. Det går ju få tag i var som helst, fast ännu bättre med skottet när de kommer fram om ca. 2-2,5 månad. Ljungblommor (till hösten) är också starkt att rekomendera. Om man vet var det finns älgört eller pors då är det den mest traditionella kryddningen till mjöd. Annars bra sakar att krydda med som man kan köpa:
Nyponskal (hälsokräft)
Apelsinskal
Pommerans
Korianderfrön
Svart Peppar
Kanel är ju också en fin krydda, eller ingefära. Bara fantasin sättar gränsar men de jag har nämnd är ett hit. Var i Umeå bor du? Jag bor på umedalen.
Förövrigt - humle kan vara bra i mjöd om man inte kokar det eller använder för mycket. Jag gjorde så att jag tog 25 gram cascade till 20 liter björr, lade det i en kastrull och hällde på 1 liter kokt vatten. Eftersom det inte kokar och jag endast lät det stå 5 minuter undvikar man beskan och får en ren fräsch arom. Jag kan rekomendera det.
Bryggar du öl också? Kanske vi ska brygga lite grann tillsammans ibland? 19 bryggar jag med en kompis men den 26 april hhar jag planerat en rökt steambeer (bockstyrka) och i maj har jag tänkt någon stark belgisk ale. Skulle det vara något?

Mvh
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Thorim: Ah, ok. Har fjällan i Sundsvall så jag är där rätt ofta smile hade lite krångel dock att hitta någon hembryggningsbutik, men hittade efter ett tag "grottan" eller vad den nu hette. Helt schysst affär smile

jan_johansen: Jag bor inte riktigt i Umeå, jag bor mitt mellan Umeå och Örnsköldsvik. Men jag jobbar I Umeå. Jag har inte bryggt öl någongång förut, utan förr har jag bara bryggt något snabbvin nångång. Men nu i januari, februari så fick jag för mig att jag ville testa på att brygga mjöd. Och nu är det väl mest mjöd, mölska osv som är det mest intressanta för mig. Och så att jag lär mig hur jag ska kunna framställa det godaste mjödet i min mening smile

men jag är helt klart intresserad av hur ölbryggningen går till och sådär smile  vem vet, jag kanske blir sugen på att brygga öl istället big_smile

Bra att veta att det finns kunnigt folk i närheten smile

Meeeen vad sägs om en liten ölbryggning? Du kan maila mig - 26. april och n-n gång i maj blir det av med rökbok och en stark belgisk mörk ale. Helsvin@yahoo.dk eller jan_bryggeriet_hel@yahoo.dk

Mvh
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jag mailar smile
om inte annat kan vi kanske ha någon hembrygdsafton
eller så där vi kan jämföra lite brygder eller nåt? big_smile

MrJaxon, menar du att det finns en bryggbutik i Sundsvall som heter grottan?
Vart ligger den i sådan fall?

Vad gäller udda kryddor har jag två tips, dels Aeter & Essencefabriken i Stockholm, els Örtagubben i samma stad. Då jag kryddar starkvaror på hobbybasis så har jag haft anledning att leta efter en del udda kryddor, och bägge de butikerna har varit väldigt bra. (Men tala tyst om vad kryddorna ska användas till hos örtagubben, det är förfärligt många naturkostfreaks i faggorna där... och man blir definitivt inte poppis om man säger "krydda brännvin" i lokalen. Essencefabriken är lite mer på min linje om man säger så... smile

Aeter & Essence: http://www.essencefabriken.se/
Örtagubben: http://ortagubben.jetshop.se/default.aspx

Om någon dessutom har ett bra recept på enbärsdricka (ej alkoholfri) så lyssnar jag gärna, har skaffat enbärsolja och sockerkulör från Eter&essence som bör fungera fint som bas. Tar det i en egen tråd, dock.

XenapZ: Jag är inte hundra, men jag TROR att den hette något på grottan eller sådär. Eller om det kan ha hetat godisgrottan eller så. Jag har för mig att den låg nära LIDL. Jag kan inte Sundsvall sådär jättebra direkt så jag kan inte säga mer exakt förrän jag vart där igen big_smile Men om du knallar runt där och tänker på det jag sagt så hittar du det säkert.