förkulturen smakar syrligt

Snabbt svar snälla
Jag har satt en förkultur på Wyeast Scottish activator. Jag var lite misstänksam eftersom påsen var lite svullen när jag fick den. Men kulan var hel och den svällde snällt upp när jag smackade den. Gjorde en rejäl förkultur på 1,5 liter vatten och 1 1/2 dl DME. Bubblar fint i flaskan, men doften är lite syrlig och när jag smakade på den var det en frisk syrlig smak som dominerade. Eftersom jag inte använt den jästen förut så har jag ingen aning om hur den ska smaka och lukta.
Nu har jag börjat mäska men är orolig för att det ska skita sig. Vad göra?

Come to the Dark Side, we have cookies.

Sv: förkulturen smakar syrligt

Jag fegade ur och använde en påse Safale US05 istället. Hellre få något drickbart än hälla ut 20 liter vört. Blir ett nytt försök nästa helg.

Hej

Exakt detsamma råkade jag ut för förra våren, jag var oxså ny med den jästen. Efter en förökning av kulturen, kände jag en syrlig smak samt lukt. Gjorde detsamma tog en US 05 och hällde ut förkulturen.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Där ser man, hur blev resultatet?

För att liva upp tråden lite så ställer jag en fråga.

Jag håller liv i en Wyeast British Ale 1098 genom att ha den i en förkultur i kylen. Det har gått bra, även om jäsningen gått långsammare än i rumstemperatur. Idag hällde jag av ful-ölet och hällde i ny förkulturs-vört för att öka antalet jästceller lite långsamt. När jag smakade på ful-ölet så smakade det mycket starkt av diacetyl (smörkola). Om jag använder den här jästen (senare) till en förkultur i rumstemperatur - kommer då diacetylsmaken att försvinna? Någon som har erfarenheter att dela med sig?

Som jag har fattat det så fungerar det att spara jäst genom att ha den i en fräsch och (långsamt) jäsande vört. Men det kanske inte är så smart att försöka föröka den kylskåpstemperatur?

Hej

Detta hjälper inte dej. Men jag har bryggt helmalts öl i 12 år och skäms som en hund, jag kan, eller rättare sagt vet inte hur smörkola öl samt gröna äpple öl smakar, jag kanske brygger dom och har blivit van med dom?

Samtidigt så är väl smörkolan en sorts kännetecken för en tjeckisk lager?

Har inte Bud kört med slogan, smakar "krispigt"?

Jag har bryggt själv i 12 år utan att egentligen fått ett resultat av en erfaren öldommare. Man kan ju bli hemma blind, nu tycker ju jag att jag för det mesta brygger öl som är oftast bättre än dom jag köper, men inte alltid.

Mina vänner som tycker att en Mariestad är bland det bästa man kan brygga tycker om mina öl.

SHBF har ju en tjänst att kunna skicka in öl och få bedömda, är väl lite osäker, men det är ju en väldigt bra tjänst egentligen, det har bara aldrig blivit av.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20