Vattnigt öl

Hejsan!

Blev inget hemapulat recept utan jag bryggde enligt Humlegårdens recept "Bergssnö" som första öl. Följde i stort sett receptet enligt konstens alla regler förutom att jästen var American Ale II och delmäskade och kokade vörten den 26/4 totalt 16 liter som späddes med kallt vatten till 25 liter och fick ett OG på 1057 satte i min aktiva förkultur och det började jäsa utav bara sjuttsingen efter en halv dag. Den 1/4 (6 dagar senare) hade jäsningen i stort sett avstannat och jag hade ett FG 1014 tappade över på sekundärjäsning och det har fått stå och klarna till igår 7/4 då jag tappade upp det på Corneliusfat och kolsyresatte ölet och "rullade" in kolsyran med 1,2 bar vid 10 c, så äntligen dax för provsmakning i kväll,  till min stora besvikelse var det inte det minsta vad jag hade hoppats på. Ölet smakar tunt och vattnigt och är grumsigt som nyponsoppa. Kan förstå att jästen inte har hunnit lägga sig till rätta än men att få ett så vattnigt smaklöst öl känns inte kul. Finns det något att göra åt detta eller är det porslinsexpressen som gäller?

/Anders

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

2 Senast ändrad av Thorim (2008-04-09 17:33:59)

Sv: Vattnigt öl

När du silade bort humlen, pressade du då ut det som fanns kvar i den? Väldigt mycket smak finns kvar i smak och aromhumlen, så det gäller att pressa ut all smak annars kan man få ett smaklöst öl. Jag brukar pressa ut allt jag kan och bland låter jag t.o.m humlen dra i lite hett vatten i några minuter efter pressningen, för att få ut all humlesmak. I ditt fall så skulle jag testat att ta lite vatten och 15 gram cascadehumle, koka 15 minuter och sedan sila ner i ölet.

När det gäller klarningen, så kan det bli bättre om du lägger i lite palemalt med i delmäskningen (72c). På så sätt så slipper du grumlande stärkelse. Ett annat råd jag kan ge dig är att klarna kallt, så nära noll du kan. Man kan även lägga i Protafloc vid koket och/eller gelantin i sekundären. Personligen har jag aldrig behövt detta, men det rekomenderas av väldigt många.

Om du vill få ett fylligare öl nästa gång så kan jag ge några tips.
1. Dextrinmalt! Extraktöl behöver ofta lite ljus karamellmalt för att få fyllighet. 250 gram borde funka bra till 25 liter. Vissa har i upp till 500 gram.
2. Byt till en jäst som ger mer smaker och lägre utjäsning t.ex Ringwood Ale (BC 1187)
3. Mer crystalmalt! 167 gram känns lite, 250-350 gram tycker jag blir bra till 25 liter.
4. Chokladmalt! Chokladmalt ger en härlig kaffeton, som i små mängder fyller ut bra. 50-100 gram blir bra till 25 liter.

OK tackar så mycket för tipsen ska prova att humla mer i denna sats, Är nog rätt bortskämd vad det gäller öl och gillar fylliga "smakrika" öl typ Rochefort 10 , Lion, Tripel Karmeliet, Black Chocolate Stout mfl så det kanske var helt fel med Bergssnö för min smak.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Stort TACK Thorim!

Kokade och silade i 15g cascadehumle igår, och du vilken skillnad på smaken, det är nog så att jag inte pressade ut från humlen och att en stor del av smakämnena blev kvar där. Det verkar som att ölet börjar klarna mer också troligen har det sjunkit lite jäst till botten som kommer ut när jag tappar från corneliusfatet men det verkar som det mesta grumset kommit ut med de tre första glasen så nu är det faktiskt helt drickbart, tur att jag i ren frustration inte spolade ner allt i toaletten.

Än en gång tackar för råden / Anders