Vattnigt öl
Hejsan!
Blev inget hemapulat recept utan jag bryggde enligt Humlegårdens recept "Bergssnö" som första öl. Följde i stort sett receptet enligt konstens alla regler förutom att jästen var American Ale II och delmäskade och kokade vörten den 26/4 totalt 16 liter som späddes med kallt vatten till 25 liter och fick ett OG på 1057 satte i min aktiva förkultur och det började jäsa utav bara sjuttsingen efter en halv dag. Den 1/4 (6 dagar senare) hade jäsningen i stort sett avstannat och jag hade ett FG 1014 tappade över på sekundärjäsning och det har fått stå och klarna till igår 7/4 då jag tappade upp det på Corneliusfat och kolsyresatte ölet och "rullade" in kolsyran med 1,2 bar vid 10 c, så äntligen dax för provsmakning i kväll, till min stora besvikelse var det inte det minsta vad jag hade hoppats på. Ölet smakar tunt och vattnigt och är grumsigt som nyponsoppa. Kan förstå att jästen inte har hunnit lägga sig till rätta än men att få ett så vattnigt smaklöst öl känns inte kul. Finns det något att göra åt detta eller är det porslinsexpressen som gäller?
/Anders