Hur många ö-grader ger socker?

Jag ska försöka mig på ett belgisk öl. Hur räknar man med socker? Hur mycket OG ger ett kilogram strösocker, muskovadsocker, kandisocker o.s.v. Och var köper ni dessa olika sockerarter. Vilka olika effekter på min öl förutom färg har de olika sockertyperna? Jag vet att dom "torkar ut" min öl så att den jäser ut bättre.

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Sv: Hur många ö-grader ger socker?

Hej

Ett kg socker skall ge 375 ö.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Kan man räkna med ett 100%-igt utbyte? Eller tappar man Öchelgrader på vägen?

I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

100%
Var man hittar det kan vara lite svårare i en liten ort.
Fråga på någon vanlig livsmedelsbutik om de kan ta hem åt dig.
Det brukar kunna gå att beställa lite mer udda sockertyper än vad butiken normalt har i sitt sortiment.
Annars får du nog åka till den stora staden Göteborg.

Och ni Göteborgare, var har dom bäst sockersortiment? Finns det någon litteratur någon kan rekomendera som behandlar skillnaden mellan olika socker. Både i form och i smakbidrag.

Brew like a monk har ett recept på Belgiskt "Candisocker", har det inte framför mig, men det är busenkelt att göra själv. Den boken går även grundligt genom olika socker-sorter..  I grund och botten säger dom väl "använd det du har"... :-)

Killen bakom http://madfermentationist.blogspot.com gjorde ett "Belgian Sugar" experiment, rekommenderad läsning.

Jag har för mig att ICA Focus har ett bra sockersortiment. Annars vet jag inte några riktigt bra ställen för udda sockertyper, men det kan alltid vara värt att kika i saluhallen.