Apa

Hej

Jag har i dag bryggt mej en APA. jästen var "bottensatsen" från 6 st SNPA uppodlad i ett flertal steg.

Jag brukar alltid använda kottar , denna gång blev det till 75 % Pellets. Pellets har ju större "verkningsgrad" än kottar. Vad tror ni om denna Humle komposition, blir det odrickbart? Volymen öl är 25 liter. Räknade som vanligt med 25 % för kottar.

HUMLE

21  G   CHINOOK     ALFA   11, 6 %         240 A      60  MIN         25      BU 

21  G   CHINOOK       ALFA   11, 6 %        240 A      30  MIN        12      BU   

30  G  CENTENIEL     ALFA     8, 2 %        240 A      15  MIN          8      BU

16  G  CENTENIEL     ALFA     8, 2 %        135 A       10  MIN          2     BU

20  G  CASCADE        ALFA      7, 0 %        135 A        10 MIN          2     BU

58  G  CASCADE        ALFA      7, 0 %        410 A          0 MIN          1     BU

______                            ___

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Apa

Jag tror den blir alldeles utmärkt.
Hoppas att beskan blir ren och "hårresande".
Några gånger i mitt liv har jag provat bra riktigt beska öl som ger mig "ståpäls".
Av någon anledning så reser sig håret på armar och ben när jag får avnjuta en riktigt välgjord besk APA.
Detta borde bli något riktigt bra.
Vilken jäst använde du?

Finns det öl som får mer att resa sig?  Recept på en Pilskner kanske? (Jag kunde inte låta bli)

smile

Hej

Jag använde jäst som jag propagerat i flera steg av "bottensatsen" från 6 st flaskor  SNPA. Jag återkommer om det blir någon "uppståndelse"

Bo

Techno skrev:

Hej

Jag använde jäst som jag propagerat i flera steg av "bottensatsen" från 6 st flaskor  SNPA. Jag återkommer om det blir någon "uppståndelse"

Bo

Hej

I dag så var det dags för min APA. Det var spännande när jag öppnade flaskan, spec om det skulle va någon kolsyra. Har haft lite brob tidigare med det, men efter en liten ökning av primen så kommer den.

Kenneth: Håret på dina armar samt ben hade löpt amok *L* Vilken öl det kommer att bli!!!

Min APA ligger uppemot 45-50 i BU samt en alc på ca 6,4 %.

Första ordentliga klunken ger ett tecken: Blir det inte mer?, sedan kommer smak samt arom som små släggor. Jag njöt när jag smakade av dom. Ett litet men dock ordentligt skumlager som hängde på samt slöjgardiner.

Jag är mycket nöjd med min APA, propageringen av SNPA- jästen funkade helt ok

Bo