Bröllopsöl

En vän till mig förlovade sig nyligen och har bett mig att brygga öl till deras bröllop i augusti. Nu undrar jag om ni ölrävar har något bra förslag på en lämplig bröllopsöl? Har egentligen inga kriterier att gå efter nu så alla förslag uppskattas.

Sen undrade han också om jag kunde brygga vin till bröllopet. Jag är dåligt insatt i detta, har fått för mig att man brygger eget vin mer för att det ska bli billigt än gott. Någon som känner för att motbevisa mig? Går det att göra ett gott vin på några månader med vanlig hembryggarutrustning?

2 Senast ändrad av Old Gowrie (2008-03-05 13:12:18)

Sv: Bröllopsöl

När det gäller öl så får någon mer erfaren bryggarräv svara, men grundkriteriet bör väl ändå vara ett öl som faller så många som möjligt på läppen, kanske en ljus ale som inte har allt för hög beska.

När det gäller vinet skulle jag rekommendera vitt eftersom det av samma orsak tilltalar fler människor, samt att det är ingen katastrof om det inte är helt utjäst. Rött däremot med restsötma är riktigt äckligt. Vitt passar ju bra på sommaren också.
Jag har gjort mycket vin på vinsatser som blivit riktigt lyckade. Grejen är den att, precis som med ölsatser, byta ut torrjästen mot en levande, typ Saturnus eller Edelman. Den sistnämnda har två sorter som heter Bernkastler och Steinberger som har funkat mycket bra för mig, längre jästid men det är det värt och du har ju hela våren och sommaren på dig. Jag har till och med fått Vinjetts Slottskällarvin (169:- på PGW.se) att bli riktigt bra. Tappa sedan upp det på snygga/typiska flaskor med en snajsig etikett så är du i box.
Skulle det trots allt skita sig får du väl göra bål på det...

Come to the Dark Side, we have cookies.

En belgisk wit skulle jag brygga.
En öl med karaktär och ändå mycket tilltalande för de allra flesta, pga låg beska och lätt kropp.
En iskall wit en varm augustidag är bland det härligaste jag vet på sommaren tongue

Fördelen är att man jäser den vid "rums-temp" och den blir ändå så lätt och frisk.
Kräver inte heller några långa lagringstider.

Jag vet inte Kenneth.  Det råder många delade meningar om veteöl.  En bröllopsfest där hälften drar ner till Statoil och köper folköl är inte mycket till fest?  Själv skulle jag föreslagit en belgisk blond, men ratar den av samma anledning.  Om den skall uppskattas av de flesta får det nästan bli något snällt, "vanligt", mainstream.  Är det vågat att föreslå en Brown Ale?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Om man bara ska brygga ett öl skulle jag nog föreslå en kölsch. Bör kunna falla de flesta i smaken.

Bättre är förstås, om man har möjlighet, att brygga fler olika öltyper. På Evas och mitt bröllop för 10 år sedan hade vi väl en 5-6 olika öl på fat.

-- Svante

Portugisen skrev:

Jag vet inte Kenneth.  Det råder många delade meningar om veteöl.  En bröllopsfest där hälften drar ner till Statoil och köper folköl är inte mycket till fest?  Själv skulle jag föreslagit en belgisk blond, men ratar den av samma anledning.  Om den skall uppskattas av de flesta får det nästan bli något snällt, "vanligt", mainstream.  Är det vågat att föreslå en Brown Ale?

Jag vet, jag har bjudit mängder med folk på wit-bier.
En belgisk wit smakar inte alls lika syrligt och fenoliskt som en tysk veteöl.
Den går hem i alla läger. Till och med de som säger sig inte gilla öl!

Är det något som många har svårt för så är det ales och mörka öl.
Om man inte är säker på att gästerna gillar ale så skulle jag aldrig bjuda på det.

Men egentligen så ska man brygga en "mes-lager" med mycket majs och endast en liten bittergiva och ingen smak och aromhumle.
Då känner folk igen sig och slipper gå till Statoil för att få det de vill ha.

Det jobbigaste just nu är att min utrustning är rätt begränsad, kan just nu bara göra 10-liters satser och tappa på flaska. Tänkte köpa kylbag och modda jäskärl till kokkärl med slaktat vattenkokare för att kunna brygga 30-liters satser istället. Kan dock inte brygga annat än ale-jäst och weiss-jäst eftersom jag inte har tillgång till något svalt utrymme.

Min plan just nu är nog att brygga mestadels någon lättdrucken pale ale, och sedan göra några "roligare" satser, typ imperial stout, porter, brown ale och en veteöl. Själv har jag dock stora problem med att dricka alla sorters vete-öl jag testat så här långt i mitt liv, vet inte riktigt varför. Tycker det smakar kaviar av någon konstig anledning

mangster skrev:

Det jobbigaste just nu är att min utrustning är rätt begränsad, kan just nu bara göra 10-liters satser och tappa på flaska. Tänkte köpa kylbag och modda jäskärl till kokkärl med slaktat vattenkokare för att kunna brygga 30-liters satser istället. Kan dock inte brygga annat än ale-jäst och weiss-jäst eftersom jag inte har tillgång till något svalt utrymme.

Min plan just nu är nog att brygga mestadels någon lättdrucken pale ale, och sedan göra några "roligare" satser, typ imperial stout, porter, brown ale och en veteöl. Själv har jag dock stora problem med att dricka alla sorters vete-öl jag testat så här långt i mitt liv, vet inte riktigt varför. Tycker det smakar kaviar av någon konstig anledning

Köp en flaska Hoegaarden och ställ den i kylskåpet ett dygn.
Prova sedan och bjud gärna någon utomstående som inte vet vad det är.

9 Senast ändrad av Ratatosk (2008-03-10 16:05:04)

Kör med dina vanliga grejer och gör gör flera sorter. Börja med de starka, så de hinner lagra klart.

Så länge du inte ställer till med en jättesats sur öl så blir säkert alla nöjda. Finare nyanser i den högre skolan passerar nog obemärkta ändå. Brygg säkert!

---

Ja förresten, billigt vin ska inte föraktas. Det är dyrt nog ändå med bröllop. Gör en sats och prova den veckan före. Det är ju ingen stor konst att gå till Systemet om det hemgjorda blir skräp. Framåt natten går nog det mesta ner i alla fall.

Kenneth skrev:
mangster skrev:

Köp en flaska Hoegaarden och ställ den i kylskåpet ett dygn.
Prova sedan och bjud gärna någon utomstående som inte vet vad det är.

Jag har flera vänner som gillar veteöl, särskilt min flickvän, och har smakat veteöl flera gånger. Dock har ingen, inklusive hoegaarden fallit mig i smaken. Det är väl som de säger, smaken är som baken.

Vad intressant, alltid är humlebladet rätta stället..

Jag skall också gifta mig i augusti, den 2e för att vara exakt.. och har planer på ett bröllopsöl.

Har du bestämt dig för någon öltyp?
Det är ingen fara att lagra ett öl över sommaren om jag brygger det nu va?
Allt som oftast blir det ju ingen jätte lång lagring på ölet utan de brukar ta slut när de smakar som bäst..

Jag och den lycklige brudgummen har bestämt oss i stora drag. Det blir en lättdrucken APA som "huvud-öl". Eftersom det blir så pass mycket öl (kanske över 200l totalt) blir det väldigt många satser, och därför tänkte jag passa på att göra samma grundrecept på alla APA-satser, men använda olika humlesorter för varje. Dels för att lära mig mer om humle, dels för att få lite mer variation.

Sen blir det väl att toppa upp med några satser "special-öl". Här är en stout ett måste smile En vete-öl skulle nog också vara uppskattad. Dock kommer jag få förlita mig på mina vänner som provsmakare då jag som sagt har svårt för den öl-typen smile. Själv är jag nog också sugen på en god bitter a' Fullers

13 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-03-27 09:43:14)

Hallå Mangster & Studenten

Gör en kort liten historia och/eller beskrivning av ölet så kommer folk att bli nyfikna och vilja smaka.
Man kanske kan döpa ölen efter saker med anknytning brudparet. Eller eventuella tokigheter de gjort eller råkat
ut för. Saker/historier som "alla känner till" ex. "Lasse"-fastnar i tullen-Ale eller kanske mindre pinsamma
händelser. Kanske storyn om hur dom träffades "Lasse raggar upp "Lisa" på Stadshotellet 5,3% wink

Vuxna är som barn fast dummaren, sätt roliga namn på skiten så bara måste dom testa.

Skulle även rekomendera att göra ex. en veteöl smaksatt med hallon.
Det känns väldigt somrigt, och jag tror dom flesta blir lite nyfikna på en sådan.
Kan dessutom passa bra till efterrätten, eller som välkomstdrink kanske? Jag har bjudit folk på mitt hallonöl
och det var många som trodde att det var en fruktdrink.

Gör enkla goda, och som tidigare nämnts ljusa öl, det känns mest rätt på sommaren.
Glöm inte att ta med lite karamellmalt att lägga i en skål till folk som blir intresserade av ölerna
och vågar knapra på malt. Bra snack till whiskeyn också om sådan skall serveras.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Har erfarenhet av att vuxna är som barn fast dummare, speciellt på fest..

Blev nyfiken på ditt Hallonöl, har du något recept på det?
Vi tänkte ha lite medeltidstema på vårt bröllop så det skulle kanske passa med lite annorlunda kryddningar, men det känns som det är dags att börja brygga, är lite svårt att få i hop tid till allt man skall göra...

mangster skrev:

Eftersom det blir så pass mycket öl (kanske över 200l totalt) blir det väldigt många satser

Har du verkligen tänkt ha flaskor till så mycket öl?

Jag ska gifta mig till hösten så jag går också i bröllopsölsplaner. Skulle helst velat ha en tappstation med fatöl men den blivande var inte alls pigg på den iden.
Hon vill nog minska ner risken för fylleri och sen så tycker hon att mina flaskor (läs: ettiketter) är så fina.
Suck, det är ju så jobbigt med flaskor...

Det ska bli kul att få höra hur du ska lösa det här rent praktiskt med alla bryggningar.

Problemet med att bjuda mainstreamfolk på veteöl är att den är grumlig. Dom tycker den ser äckligt ut och tror att det är jäst som grumlar den. Jag håller med Portugisen, en brownale funkar nog bäst. Lite karamell, choklad och EKG. Det borde gå hem hos alla.

Det är väl (bland annat) jäst som grumlar en veteöl som inte är filtrerad?

Men håller med, en ljus eller halvmörk, mycket enkel ale med inte alltför mycket beska borde funka på de flesta.

Jag och brudgummen har ju några månader på oss att samla flaskor smile Nä men det blir väl att brygga och flaska så mycket man klarar av/orkar. Det blir helt klart flaskorna som blir flaskhalsen (höhö) i bryggningen. I övrigt håller jag på att göra kokkärl av ett vattenkokarelement och en jästunna, och fixar kombinerat mäsknings/lakningskärl med en 30l kylväska med tappkran. Efter det ska jag kunna göra 25liters-satser utan problem.

Hade varit hur skönt som helst med fatanläggning, men även om vi skulle lyckas fixa ett gäng fat så känns det ändå som att det skulle bli för dyrt för ett par fattiga studenter som oss att fixa övrig utrustning.

Jag köpte faktiskt ett litet plastkeg idag, det var inte så farligt dyrt.. Vet åh andra sidan inte hur bra de håller, kan tänka mig att de går sönder efter ett tag..
Men det skall klara 23l iaf.. Lite smidigare än back skulle jag tro iaf..

20 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2008-03-27 17:43:56)

studenten skrev:

Vad intressant, alltid är humlebladet rätta stället..

Jag skall också gifta mig i augusti, den 2e för att vara exakt.. och har planer på ett bröllopsöl.

Haha... Jag med. Den nionde augusti för min del. Lycka till, ni som också gifter er!

Jag kommer som någon annan här göra en inte alltför besk APA som "grundöl". I övrigt har jag bryggt en THA-klon som står på sekundär nu och kommer brygga en dry stout när tiden blir rätt, sen får jag se om det blir något mer. Kanske tar med några flaskor av de mer eller mindre udda projekten jag gör.

Förutom öl till bröllopet så står det också en sats mjöd och en sats "cider" och jäser i garderoben. Jag ville göra rödvin också men min fästmö var för skeptisk.

Jag har inte heller något alternativ till flaskor. Så så får det bli. Många flaskor blir det att fylla, men det är samtidigt lite kul med flaskor för man kan, som någon nämnde, fästa lite info om bryggning och öltypen på flaskan.

Jag har två gammla svagdrickeflaskor på 5 liter var med patentkork. Leta på loppis/erikshjälpen el. lik. Dom brukar inte kosta många tior.

Jag måste säga att jag hållar med svantes förslag om en kölsch. Det är något som alla gillar för det mesta. Lättdruckit, läskande, skiljar sig inte så märkvärdigt heller. Hmm - blir faktiskt ganska sugen på att brygga en:-)

Altbier skulle inte vara dumt heller.

Har inte bryggat öl på lång tid och den senaste gick det infektion i det (rökbock). Nu fick jag hem ett paket igår där jag har malt till en ny, samt att den 19:e april kommer jag brygga en doppelsticke bier. En sticke bier är en lite starkare variant av altbier, och doppelsticke är en extra stark variant. Satsar på OG 1080. Nu när jag inte bryggar så ofta måste det vara något alldeles speciellt och som kan lagras länge och därför blir det alkoholstarkt det jag kommer brygga. Bantas också så därför drickar jag inte mycket öl heller - har endast delat på en sedan februari, och druckit 2 glas vin och provsmakat min mjöd vid omtappning (Super gott men söt också - nästa mjöd blir efter sommarlovet och det ska en helt snus-torr variant - kanske mousserande på champagne jäst).
Hare bra allihop!

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

23 Senast ändrad av mw (2008-04-02 23:33:40)

Tjenare alla giftasintresserade bryggare.

Det där med att bjuda på hemgjord öl till bröllopet har det skrivits spaltkilometer om på t.ex. www.northernbrewer.com.
Massor finns det att säga om det hela, tex det legala i att servera öl i kommersiella lokaler osv och att
servera ölen i flaskor kan ställa till problem.

En  kille hade bryggt mängder av olika sorter men eftersom serveringspersonalen
inte visste bättre hade de lagt ned alla flaskor i isbad för att kyla dem. Det innebar att alla hundratals flaskor blev iskalla och jästen rördes runt i flaskorna.
Dessutom hunde personalen inte hälla upp ölen på rätt sätt så alla gäster fick rejält med jäst i glasen.

Att servera ölen i flaskor kan alltså bli problematiskt, fat är nog säkrare och kanske uppfattas som proffsigare av slutkonsumenten.

Förövrigt hade jag 5 fat med öl uppsatta på min senaste fest och märkligt nog var det den alkoholsvaga bittern som gick bäst.
Låter man bara ölen bli tillräckligt torr och vara lite försiktig med beskan så verkar de flesta uppskatta ale. Håller man också ned kolsyran
blir bittern också mer lättdrycken i min uppfattning.

Eftersom jag är rätt ny på det här med bryggning så klurar jag på när man bör brygga för att få ölet att "peaka" på själva festen. Framförallt tänker jag på någon sorts APA och en dry stout. Kanske också nåt veteöl, vi får se.

Några tankar i ämnet?

Veteöl peakar rätt tidigt, vid längre lagring av veteöl så försvinner mycket av det "goda" (dvs om man gillar veteöl) rätt så snart. Kanske mellan 4-6 veckor. Ölet blir inte dåligt, men saknar den fräschör som veteöl bör ha.

En APA behöver lite mer tid för att inte vara alltför "rå". Framförallt om du torrhumlar så behövs det enligt min mening minst en månads lagring innan den är på topp.

En enkel dry stout på runt 4% är drickbar väldigt snabbt. Bara någon vecka för primingen att jäsa ut sedan är den helt klar drickbar.

Hållbarheten på APA och stout är dessutom i regel ganska långa. Tre månader brukar inte vara ett problem. Tvärtom så brukar de kunna hålla ännu längre om man ser till att undvika alltför varmt där man lagrar.