1 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-03-26 15:43:21)

Isoamylacetat, ja tack

Hallå go vänner!

I egenskap av blivande fader så tänkte jag brygga ett litet välkommen till världen-öl.
Har länge varit en fan av Belgiska öl, och nyligen hemkommen därifrån så känns det
som det är ett klosteröl som skall bryggas.

Min första tanke va ngt åt Leffe-hållet. Har läst Fredriks inlägg och teorier om hans "kloner"
Det jag är ute efter är den där banandoften och härliga sötman.
Vissa belgiska har det mer än andra, men nivån i Leffe är helt klart tilltalande.

Jag gissar att den blonda Leffe'n innehålle en del 4-etylfenoler och brune ganska mycket 2-vinylfenoler
(eller är det bara jag som tycker att den bruna Leffe smakar nejlika?)

Brett på tub?

När jag tittar i beställningslistan på jäst hittar jag även mjölksyra och brett på tub.
Detta gör att jag känner mig lite sugen på att även testa att göra ngt lambic'ish när jag ändå har grytan på spisen.
Eller trycka i en klutt i klosterölen? Hur funkar dessa tuber, håller dom eller blir dom odugliga?
Gissar att man inte trycker ut en hel sådan i en normal 20L batch?

* Bör man satsa på att införskaffa en bra allround belg-jäst och tillsätta brett etc. när man önskar detta
   Eller blir det bäst att köpa färdigblandat? 

* Kan man ta en vanlig torrjäst och trycka i en skvätt "brett" ngn dag in i jäsningen för att liva upp de hela lite?

kort sagt har man nytta av dessa produkter som kreativa hjälpmedel eller är det mest buffel och båg?

Jag är väldigt nyfiken på dessa produkter så har ngn erfarenhet av dessa och vill dela med sig
så blir jag sketagla' som vi säger himma på går'n wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Isoamylacetat, ja tack

*bump*

ingen som har några tankar eller funderingar kring detta?
Spekulationer duger också wink

www.bryggradio.com

Har ingen aning, men lycka till med faderskapet wink

Come to the Dark Side, we have cookies.

Ja, bara ölen går att lagra i 18 år så...

Tackar!
Det är första så jag är både glad, nyfiken och skraj.

Men mest så ser jag fram mot det, han ska få en egen liten vörtpaddel wink

www.bryggradio.com

http://forum.northernbrewer.com/viewtop … p;start=30

Mashweasel är en självgod liten skit, men hans Leffe-klon kan nog vara relativt nära orginalet.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Man tackar för tipset!

www.bryggradio.com

Hoj hoj Thomas,

Jag tänkte dela med mej av mitt senaste experiment i hopp om att det har lite relevans till det du funderar över.

Jag bryggde 1o liter mörk belgisk ale, og 1.070, pale ale malt, 3% biscuit, 5% munich, 5% ljus karamell, 8% special B + 15% socker i olika former. 20 IBU från Saaz.

Jäst: Belgian Wit (!)

Experimentlustan tog dock överhand och efter några veckor så dumpade jag i 100 gram torkade körsbär (som fått ett snabbt uppkok).

Vid det här laget var ölen ganska sträv (!), för mycket special B tror jag.. så jag tänkte.. "va f*n.. let's go nuts" och drog i bottensatsen från en Orval...

Några månader senare hade inte Brett-en bidragit så mycket karaktär.. jag vet, den tar tid.. men jag blev lite otålig.

Så jag gjorde en starter-kultur med bottensatsen från en Russian River (Amerikans "spontanjäst")... först växte någon slags Saccharomyces tror jag.. två veckor senare luktade det sjuukt mycket diacetyl - tecken på Pediococcus! Och till min stora glädje så bildades en pellice av Brettanomyces ngn vecka senare! Vid det här laget luktade startern rejält av svettig häst och stall.. så då dumpade jag i den också i min häxbrygd till belgare...

Vid gårdagens smakprov så fann jag till min glädje att ölen surnat till rejält på bara en vecka (tackar för det Pediococcus) och att den nu hade en begynnande Brett-karaktär! För att göra en lång historia lite längre så skulle jag alltså rekommendera att göra en starter för Brett, precis som du skulle för en vanlig jäst.

Jag tror inte att det spelar så stor roll om du köper kulturerna separat eller i blandning.. man har ju iofsig mera koll om du har dem i renkultur. Ibland vill man ju bara ha Brett och inga sur-bakterier. Du ska hursomhelst tillsätta Brett efter primärjäsningen om du vill ha den klassiska Orval-brettigheten eftersom Brett kan bete sig precis som en "vanlig" saccharomyces om man tillsätter den redan under primärjäsningen.

Och till sist.. jag vet inte hur länge tuberna håller.. men återigen.. behandla brett som en vanlig jäst, gör en starter och låt den gå i dvala i rent vatten så ska den hålla sig länge. Jag har visserligen läst om en jänkare som dumpade i ekflisor i sin Brett-starter och lät dessa torka och sedan använde sig av dessa.. låter ju smidigt.

Lycka till!

Tackar tackar lasseg!

Du kastar helt klart en del ljus på mina frågor och funderingar.
Jag har tagit för vana att numera ta undan en del sötvört vid lakning för att kunna använda till förkulturer.
Eftersom jag har en knippe ganska färska belgare hemma i hyllan så tänkte jag göra en starter på dem som är
flaskjästa. Detta kan helt klart bli en variant som jag använder mig av.

Dedär med ekflisor/spån va kanske inte så tokigt alla gånger.
Jag tackar för hjälpen där också.

www.bryggradio.com