Isoamylacetat, ja tack
Hallå go vänner!
I egenskap av blivande fader så tänkte jag brygga ett litet välkommen till världen-öl.
Har länge varit en fan av Belgiska öl, och nyligen hemkommen därifrån så känns det
som det är ett klosteröl som skall bryggas.
Min första tanke va ngt åt Leffe-hållet. Har läst Fredriks inlägg och teorier om hans "kloner"
Det jag är ute efter är den där banandoften och härliga sötman.
Vissa belgiska har det mer än andra, men nivån i Leffe är helt klart tilltalande.
Jag gissar att den blonda Leffe'n innehålle en del 4-etylfenoler och brune ganska mycket 2-vinylfenoler
(eller är det bara jag som tycker att den bruna Leffe smakar nejlika?)
Brett på tub?
När jag tittar i beställningslistan på jäst hittar jag även mjölksyra och brett på tub.
Detta gör att jag känner mig lite sugen på att även testa att göra ngt lambic'ish när jag ändå har grytan på spisen.
Eller trycka i en klutt i klosterölen? Hur funkar dessa tuber, håller dom eller blir dom odugliga?
Gissar att man inte trycker ut en hel sådan i en normal 20L batch?
* Bör man satsa på att införskaffa en bra allround belg-jäst och tillsätta brett etc. när man önskar detta
Eller blir det bäst att köpa färdigblandat?
* Kan man ta en vanlig torrjäst och trycka i en skvätt "brett" ngn dag in i jäsningen för att liva upp de hela lite?
kort sagt har man nytta av dessa produkter som kreativa hjälpmedel eller är det mest buffel och båg?
Jag är väldigt nyfiken på dessa produkter så har ngn erfarenhet av dessa och vill dela med sig
så blir jag sketagla' som vi säger himma på går'n ![]()
www.facebook.com/bryggradio