1 Senast ändrad av MaltMårten (2008-03-24 15:49:41)

Någon form av Stout

Hej, efter min Julöl, som faktiskt blev lyckad (och fått många positiva kommentarer smile ) så är jag sugen på att brygga igen. Jag hade tänkt mig någon form av stout. Det jag vill förbättra denna gång är framförallt skummet. På julölen la sig skummet alldeles för snabbt. Jag vill också förbättra utbytet på denna mitt tredje öl. Ska kontrollera termometern i kokande vatten och isbad och se om den visar rätt, tror att det kan vara det som spökar.

Nåja, här är mitt receptförslag:

Till x liter:

OG: 1060

Malt

mängd(kg)    typ        %
1.65        Pale ale malt      58.7
0.30         Crystal malt     13.0
0.10          Chokladmalt     4.3
0.25        Kornflingor    10.0
Honung för att ev öka OG.

Försockringsrast

66-68 grader Celsius i 60min

Humle/kryddning

mängd(g)    typ                tid(min)
20        Willamette 5.2% alfasyra    60
15        Fuggle 4.2% alfasyra        5

Jäst: Safale S-04 11.5g

Vad säger ölexperterna? Något som borde justeras?

Hur lång tid ska lakningen ta egentligen? bara på ett ungefär.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Någon form av Stout

Hej

Hur stor volym har du tänkt dej att brygga?  Jag skulle nog oxså ha lite rostat korn i maltkompositionen.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Någon form av Stout

Jag hade tänkt mig runt 8 liter. Rostat korn har jag tyvärr inte och det dröjer nog ett tag innan jag beställer nya grejer. Skulle det funka att rosta lite kornflingor?

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Någon form av Stout

Du behöver inte ändra något, det blir en bra porter/stout det där.

Om jag skulle brygga den, så skulle jag dock anpassat den efter min smak.
* Minska ett par procent på crystalmalten
* Öka ett par procent på chokladmalten
* Minska Willamette givan till 10 gram.
* Ändra Fuggle givan. 5 gram smak(15min) och 5 gram arom(1 min)
* Mäska i 69-70 grader

Jag skulle inte rosta kornflingorna. Det behövs inte i en porter/stout.

Sv: Någon form av Stout

tack för svar! så nu har jag ändrat lite:

STOUT

OG: 1060

Malt

mängd(kg)    typ        %
1.65        Pale ale malt      71.7
0.25         Crystal malt     10.9
0.15          Chokladmalt     6.5
0.25        Kornflingor    10.9

Försockringsrast

68-69 grader Celsius i 60min

Humle/kryddning

mängd(g)    typ                tid(min)
15        Willamette 5.2% alfasyra    60
5        Fuggle 4.2% alfasyra        15
5        Fuggle 4.2% alfasyra        5

Jäst: Safale S-04 11.5g

Tog lite mer humle än dit förslag, tyckte nämligen att min julöl på 8 liter var lite klen i beskan, hade 18g Williamette som bitterhumle och 6g Fuggle till arom. Såg också att procenten pale ale malt i första inlägget var helt fel smile

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Någon form av Stout

MaltMårten skrev:

Hur lång tid ska lakningen ta egentligen? bara på ett ungefär.

Beror på vilken lakningsmetod du tänkt använda. Själv så använder jag satslakning (Kylbox med nätrulle) och då är det full fart, vilket innebär att dom första litrarna så får man hålla igen kranen ganska mycket. Du tömmer mäsken på några minuter annars.
Jag vet inte om mitt utbyte är bra, men den ligger i alla fall på 78% (OG 1052/ 5kg PA malt/ 22 liter...UNGEFÄR)

Come to the Dark Side, we have cookies.

Sv: Någon form av Stout

MaltMårten skrev:

Hur lång tid ska lakningen ta egentligen?

Eftersom jag satslakar, så tar lakningen ungefär 30 min.

ex på en 15 liters sats

1. I mäsken tar jag 9 liter vatten och 3 kilo malt. När mäskningen är avslutad så låter jag vörten rinna ner i kastrullen. Det brukar bli ca 6 liter vört. På kastrullen har jag en silställning med silduk för att få bort diverse skalrester. Ingen recirkulering.

2. Sedan så häller jag 6 liter 76-78 gradigt vatten i mäskkärlet, rör om kraftigt och låter det dra i 10-15 minuter, innan jag låter vörten få rinna ner i kastrullen.

3. Upprepa steg 2

Då får jag ut ca 18 liter vört som blir ca 15-16 liter efter kok och avskummning. Fördelen med satslakning är att det är lätt, bekvämt och man får samma utbyte varje gång. Mitt utbyte är alltid väldigt högt.

Sv: Någon form av Stout

Thorim skrev:
MaltMårten skrev:

Hur lång tid ska lakningen ta egentligen?

Mitt utbyte är alltid väldigt högt.

Vilket utbyte har du? I procent alltså. Kan vara bra att veta om man kan trimma anläggningen lite mer.

Come to the Dark Side, we have cookies.

Sv: Någon form av Stout

Old Gowrie skrev:

\...\ vilket innebär att dom första litrarna så får man hålla igen kranen ganska mycket. Du tömmer mäsken på några minuter annars.

Om man satslakar spelar det ingen roll för utbytet hur snabbt mäsken än rinnner. Menar du inte flödeslakning?

Sv: Någon form av Stout

Old Gowrie skrev:

Vilket utbyte har du? I procent alltså. Kan vara bra att veta om man kan trimma anläggningen lite mer.

De få gånger jag mätt så har jag alltid legat över 90%.

11 Senast ändrad av Old Gowrie (2008-03-25 16:44:54)

Sv: Någon form av Stout

Thorim skrev:

Om man satslakar spelar det ingen roll för utbytet hur snabbt mäsken än rinnner. Menar du inte flödeslakning?

Nä jag menar satslakning.
Kanske var lite otydlig. Dom första litrarna som du återför till mäsken. Jag har inte råkat ut för det själv, men risken finns tydligen att det kan sätta sig i nätet om drar på fullt från början.

Come to the Dark Side, we have cookies.

Sv: Någon form av Stout

Thorim skrev:

De få gånger jag mätt så har jag alltid legat över 90%.

Wow, det låter högt för att vara satslakning, får nog kolla över min arbetsgång.

Come to the Dark Side, we have cookies.

Sv: Någon form av Stout

Old Gowrie skrev:

Wow, det låter högt för att vara satslakning, får nog kolla över min arbetsgång.

Många som satslakar lakar bara en gång och då blir utbytet sämre. Sen ska man se till att man låter malten rinna av riktigt mellan lakningarna. Det kan vara svårt med vissa kylbox-nät lösningar eftersom det kan bli kvar flera decilter vört på botten av kärlet om kranen/nätet sitter högt. Det är också ibland svårt att röra om när man tillsatt lakvattnet. Jag brukar röra om kraftigt ett par minuter och då blir det krångligt med ett nätrör i vägen.

Å andra sidan verkar kylbox-nät varianten vara så bekväma att det väger upp. I värsta fall så behöver man ju bara skölja malten en gång extra med 2-3 liter hett vatten som man sedan kan tillsätta under koket, eller helt enkelt lägga i några procent mer malt.

Sv: Någon form av Stout

Ett hett tips till dom som vill satslaka är att köpa 2-3 st stora vattenkokare, så slipper man stå i timmar(känns i alla fall som timmar) och vänta på att vatten ska värmas.

Sv: Någon form av Stout

Om du inte använder kylbox, vad kör du med då? Dubbla jäshinkar?

Come to the Dark Side, we have cookies.

Sv: Någon form av Stout

Ok, tack för tipsen. Min "lakanläggning" består av två hinkar i varandra, den ena hinken med hål i och den andra med tappkran. Eller ja, det är det som är meningen i alla fall, än så länge har jag ingen tappkran, men ska beställa en nästa gång jag beställer grejer från humlegården. Nu har jag helt enkelt använt den hinken som har hål som sil.

Det borde kunna funka bra om jag låter mäsken rinna av och sedan ställer ner "hålhinken" i den andra hinken och låter det dra med varmt vatten i 10-15min. Och sedan sila av. Eller?

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Någon form av Stout

MaltMårten skrev:

Ok, tack för tipsen. Min "lakanläggning" består av två hinkar i varandra, den ena hinken med hål i och den andra med tappkran. Eller ja, det är det som är meningen i alla fall, än så länge har jag ingen tappkran, ...

Om du har en bit slang hemma så kan du ju sticka in den mellan hinkarna, tillsammans med lämpliga distansklossar, och ha som hävert. Tänk på att inte ha vätskeytan i den inre hinken över kanten på den yttre.

Sv: Någon form av Stout

Eftersom jag bara brygger små satser på ca 15 liter så har jag en ganska primitiv och billig utrustning. I början så mäskade jag i kastrull. Jag mäskade in vid ca 40 grader och lät tempraturen långsamt stiga till ca 68-69 grader, för att rasta en sista gång där. Jag tänkte att då skulle man få alla de raster som behövdes automatiskt. Nu använder jag en vanlig helt omodifierad frysbox och en arme av vattenkokare till mäskningen. Jag mäskar in tjockt vid ca 40 grader och höjer stegvis tempraturen med hett vatten till ca 68-70 grader, för att sedan rasta en sista gång.

Till lakningen har jag bara en 10 liters hink med flera hål i botten som står på en ställning. Under den så ställer jag kastrullen med silställning och duk. Anledning till silduken är att hålen är ganska stora, så ibland kommer det med lite skalrester, som ger en obehagligt bitter smak om de kokas med.

När jag sedan ska laka så sätter jag ett "lock" på botten under silhinken, sedan så fyller jag på med nytt vatten och rör om. Efter en kvart så tar jag bort "botten locket" och låter vörten rinna ner i silduken och kastrullen. Det låter krångligare och söligare än vad det är.

Jag är på väg att fixa ny utrustning, har bara inte kommit på vad jag ska välja än. Jag har flera ide'er, men är mer bryggare än byggare, så det har inte blivit något av.

Sv: Någon form av Stout

MaltMårten skrev:

Det borde kunna funka bra om jag låter mäsken rinna av och sedan ställer ner "hålhinken" i den andra hinken och låter det dra med varmt vatten i 10-15min. Och sedan sila av. Eller?

Låter bra.

Sv: Någon form av Stout

Tack för svar! Det blir nog bryggning till helgen, eller nästa helg! Får nöja mig med att smutta på min julöl så länge wink

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Någon form av Stout

Thorim skrev:
Old Gowrie skrev:

Vilket utbyte har du? I procent alltså. Kan vara bra att veta om man kan trimma anläggningen lite mer.

De få gånger jag mätt så har jag alltid legat över 90%.

Hej

Du har aldrig märkt att ölet ev någongång blivit lite "kärvt" i smaken ? Vid så höga verkningsgrader så skall ölet ju enligt vissa skolor bli lite som sagt var kärvt, man lakar ut tannier.

Jag undrar om inte det där är gamla "skrönor". Lakvattnet skall ju oxså  vara MAX 78 c annars samma sak, kärva ämnen lakas ut. Jag lakar dom sista åren med kokande vatten, mäter tempen i lakbädden samt på den utgående vörten, det måste väl vara dom som betyder mest. För det mesta så stiger tempen från liter 1 till 28  i lakbädden från 57 -67 c.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Någon form av Stout

Hej

Ni som satslakar har ni märkt någon skillnad vid en malt mix på 50% Pilsnermalt samt 50% Vetemalt.

Vid flödeslakning som jag alltid gör,så kan det ta 1 timma längre än vid "vanlig" lakning utan vetemalt.

Börjar bli mer och mer nyfiken på sats lakning, får väl göra ett ordentligt försök vid nästa APA.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Någon form av Stout

Den enda gången som jag fått smak av tanniner var när jag inte silade vörten med silduk innan jag bryggde (se tråden  "Drottningbryggd"). Tror inte man hinner få ut så mycket tanniner på 30 min lakning. Det är kanske annat om man flödeslakar i över två timmar. Jag tror själv att det är någon som fått med skalrester i koket och trott att tanninsmaken berodde på lakningen. Själv trodde jag att det var malten det var fel på, innan jag kom på vad det var.

Sv: Någon form av Stout

Hej igen. På torsdag blir nog bryggningen av, om jag inte är för bakis från Valborgskalaset på chalmers smile
Jag har inte fått tag i kornflingor men jag har hittar krossat korn, fungerar det lika bra?

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Någon form av Stout

Vet inte säkert, men korngryn brukar gå att hitta på en vanlig affär. Oftast i närheten av havregrynen. Bara ett tips