1 Senast ändrad av Old Gowrie (2008-03-14 21:28:01)

maltextrakt vid flasktappning

Nu är det dags att tappa upp en ny omgång på flaskor, och den här gången vill jag använda DME istället för strösocker till kolsyregivan. Jag har sett någonstans hur mycket maltextrakt man ska använda men hittar det inte. Hur mycket behöver jag till en (socker)lag till 23 liter APA?

Come to the Dark Side, we have cookies.

Sv: maltextrakt vid flasktappning

Hej

Ta nu mina siffror för vad det är, men jag har för mej att maltextrakt*1,5 = samma mängd socker för prime. Ta alltså mängden med en nypa salt. Olika maltextrakt har oxså olika utjäsningsgrad, men testa med 1,5 och se vad det ger.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tack Techno, ska testa det
Att jag frågar beror på att APA:n som ska primas kändes lite tunn vid omtappningen. Inte för att jag tror att 150gr maltextrakt ska göra så stor skillnad, men det skadar ju inte att pröva

Hej

Om ölet känns lite tunnt så kan du ju tillsätta lite maltodextrin, det ökar fylligheten utan att direkt påverka smaken.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Om man bara är ute efter kolsyra så tycker jag att det finns ingen anledning att använda maltextrakt. I det kan det finnas sådant (druv) som man normalt vill fälla ut vid vörtkokningen och den tidiga jäsningen. Jag tror att det finns en liten risk till mera grums,  kolsyra blir det nog men knappast något smakbidrag att tala om vid dessa mängder.

Jo jag märkte det. Ölet var i stort sett klart vid omtappning från sekundären, men grumlades en aning efter primingen. Men jag har inga bekymmer med grumliga öl, många färsköl av hög kvalitet kan vara på det sättet

Jag brukar använda mig av honung och det tycker jag funkar bra. 8g honung per liter, motsvarar ca 5-6g socker.