Belgare á la Kenneth

Nu står APA #2 på jäsning så det är dags att planera nästa brygd. Den här gången tänkte jag ge mig på en alkoholstark belgare. När jag kollade runt på forumet hittade jag Kenneths recept "Fankenneth oxo" som verkade intressant. Därför är väl frågorna riktade direkt till dig, Kenneth:
Du var nöjd strax efter bryggningen, är du det fortfarande, eller är det något du skulle ha velat ändra på?
Eftersom OG:t är så högt, är det något som man bör tänka på för att få det ordentligt utjäst (mina egna erfarenheter av höga OG är inte dom bästa...)?
Vad kan du tänka dig för alternativ när det gäller humlet?

Glad Påsk

Come to the Dark Side, we have cookies.

2 Senast ändrad av Kenneth (2008-03-20 19:23:05)

Sv: Belgare á la Kenneth

Jag blev faktiskt rätt nöjd.
Men kroppen blev lite väl tunn pga så mycket socker.
Jag föredrar öl med lite mer kropp.
Att ölet jäste ut så fullständigt får jag tacka jästen för.
Den verkar väldligt tålig.

Jag har faktiskt kvar nästan en hel back med 33cl flaskor av detta öl trots att det är två år sedan jag bryggde.
Med tiden har beskan lagt sig som väntat, men tyvärr så har den inte utvecklat sig särskilt mycket mer.

Skummet är rikligt men lägger sig snabbt, också troligen pga den tunna kroppen.
Jag tror att denna typ av öl inte utvecklas så mycket med åren.
Jämför jag med en Barley Wine som har större kropp och mer restsötma så utvecklas ett sådant öl mycket mer.

Som slutkommentar kan jag väl säga att jag hellre använt mer malt än så mycket socker för att få en bättre utveckling av en lång lagringstid.

Glad Påsk smile

3 Senast ändrad av Old Gowrie (2008-03-20 19:35:28)

OK, tack. Jag ska och testa den, eventuellt använda torkat maltextrakt isf sockret, vad tror du om det?

Come to the Dark Side, we have cookies.

Hej alla

Häftigt namn på en öl. Glad Påsk till er alla

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ja, om man halverar sockermängden och ersätter med malt istället blir den helt klart bättre.

6 Senast ändrad av jan_johansen (2008-03-21 21:04:27)

Jag kan annars intyga att förutom kroppen var den riktigt bra och klart bättre än fler man kan köpa. Skulle ha buteljerat min rökbock idag men ack - infektion, så nu väntar en större sanitering av jäshinkarna nästa vecka. Nu ska jag buteljera mitt sista vinet för 2007 - aroniabär, hallon och blåbär och med 150 gram gran så det får en härliog träig bakgrund. Vid omtappningen verkade den riktigt lovande och den är helt torr också - FG var på 0 vid omtappningen. Umedalen fjorton komma nollan har sett dagens ljus!!!!!:)

/jan

Kan tillägga att det blir revansch på doppelbocken - rökmalt är beställd på nytt och ska bryggas efter jag och Joel har bryggat en doppelsticke:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH