Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Hej
I dag, alltså igår, så köpte jag en Bedarö Bitter på mitt lilla systembolag. Jag kan säja det med en gång. Hoppas att aldrig Systembolaget försvinner. Detta är absolut inget inlägg i alkodebatten. Varför tycker jag det. Jo därför att jag kan beställa alla öl som finns, skulle knappast tro att det skulle fungera även i Stockholm om bolaget försvann. Skulle öl säljas på konsum samt ica, inte skulle det finnas Veteöl samt dom olika öl som alltid måste finnas på bolaget. Det skulle bara finnas ICA lager samt Blåvit lager. På mitt eget "lilla" bolag som faktiskt har ett om inte överdådigt men trots allt ett ok antal hyfsade öl.

Nu till Bedarö Bitter. Jag blev glatt överaskad, det fanns ju en ordentlig beska samt helt ok smak samt arom. Där är jag ordentlig nöjd med. Det som var positivt det var oxså att ölet inte var pastisurerad. Jag tyckte oxså att för egen del att det kändes ok att ölet inte var superklart. Men kan detta öl säljas i tillräcklig stor volym för att få finanserna att gå i hop. Frågan ställs därför: Ölet är ju enormt humlat. Vi som brygger tycker ju att det är ok. Men: Även jag tycker kanske att beskan var lite för hög, jag hade inga problem, men jag får ju aldrig med arbetskompisarna på den beskan samt arom/smak humlinge, Aldrig i livet, finns det tillräckligt med "leftwing" kulturarbetare för att få ekonomi i det? Jag hoppas verkligen, för det är ett enormt gott öl. Skall man va riktigt ärlig och det skall man ju vara så smakar det ungefär som när jag har fått till en bra APA eller  en (AMBER, Pål)

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Såhär löd mitt omdöme efter att jag fått jag på några flaskor på det lokala Systembolaget. Trots en del kritik så gav jag den ändå ett rätt bra betyg.

Bärnstensfärgad med medelhögt vitt skum. Vid första provningen kändes smak och arom dålig komponerat och det fanns en tydlig ton av trä och grönpeppar. Men det verkar som att jag drack ölet alltför färskt. Någon vecka senare hade smaken blivit mer harmonisk. Dock tycker jag fortfarande att humlearom och beska är för skarp och dominerande. Jag är i och för sig ganska förtjust i Cascade men i det här ölet fungerar det inte riktigt.

3 Senast ändrad av AndyKaz (2008-03-01 16:45:45)

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Hej!

Vad kul med en tråd om en av mina absoluta favoriter. (Älskar Cascade i STORA mängder) Då det gäller ekonomin så är jag inte det minsta orolig trots rådande Malt och Humle brist. Går man till en pub som The rover i Göteborg så har Bedarön nästan fått kult status, och fungerar förutom sett till priset nästan som ställets "stora stark". Dessutom så inledde Nynäshamn ångbryggerier i höstas ett sammarbete med Norrebro bryggerier i Köpenhamn, vilket förmodligen leder till att deras produkter kommer att finnas i respektives länder.

Kul att du gillade ölen och om intresse finns för deras andra produkter så hittar du beställningsnummer på deras hemsida www.nyab.se. Kan varmt rekommendera smörpundets porter enda nackdelen är att man måste beställa en låda på 20 flaskor åt gången och den kostar a 35:- styck.

Mvh
Anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Bo,

för det första kan jag bara säga att du har helt rätt om Systembolaget.  Även om jag irriterar mig över Statens hyckleri, dubbelmoral och protektionism, samt att en massa Systembolagschefer blir mutade, och att den där kärringen som är gift med Göran Persson får pension trots att alla mutaffärer hände rakt under näsan på henne (i Staten är ingen personligt ansvarig - pension åt alla), så är Systembolaget den bästa liquor store i världen.  Jag vet.

I Norge, mitt kära hemland, har liberaliserat ölförsäljningen som bekannt.  Antingen säljs ölen på Ölutsalg, ägda av norska bryggerier (gissa hur stor valfrihet man har där?) eller på affären (tror någon Rema 1000 har ett bra omfattande utbud?) - det är kommunerna som bestämmer i Norge hur ölen skall säljas.  Systemet är helt kasst och ger absolut ingenting. 

I Belgien säljs öl överallt.  Men tror någon att de stora matvarukedjorna har ett utbud som matchar Systembolagets utbud?  Icke sa nicke.  I Bryssel får du tag på ett 50-tal belgiska öl, 5 skotska/irländsk, 2 tyska och 1 fransk.  I Wallonska Belgien (fransktalande) säljer dom av princip bara öl från Wallonie, ingen öl från Flandern och knappast någon utländsk öl, bortsett från ett par skotska/irländska. I Flandern säljer man bara öl från Flanders, ingen öl från Wallonien och ett par holländska märken.  Öken.

I Portugal säljer man öl hur som helst, men bara en massa skräpöl från portugisiska producenter, eller en och annan billig fransk eller spansk.  Samt ett beklagligt blandat utbud från Tyskland och Belgien.  Det är pinsamt dåligt.

I Storbrittanien hittar du ölen på supermarknaden.  Om den inte är brittisk, glöm det.

T.o.m. i USA var utbudet skitdåligt.

Summarum: vi ska va jävligt glada för Systembolaget och dess utbud. Maken finns nog inte.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

5 Senast ändrad av Portugisen (2008-03-01 19:41:46)

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

För det andra: Bedarö Bitter.  Jag tycker om Bedarö men är inte mycket av en anglofil och Bitter dricker jag inte så ofta.  När jag bodde i London drack jag fler dåliga bitters/pale ales än jag drack goda.  Jag är av den bestämda åsikten att de flesta engelska bryggerier har tagit en genväg för mycket och den gemene engelske konsumenten är antingen för alkoholiserad för att märka eller för nationalistisk för att bry sig.  Men nog om britterna.  Bedarö Bitter är en bra bitter.

Ok, att de flesta konsumenter gillar lätt och lagom.  Jag har en arbetskamrat som dricker Red Stripe och berättar det som om det vore en bedrift.  Pendlar du till Jamaica efter jobbet, frågar jag. Nej, jag bor i Danderyd.  Varför dricker du öl som bara smakar gott på Jamaica då, eller bor du i en egen klimatzon?  Jag introducerade honom till Lefthand brewings Milk Stout, Rogues Santa Ale och Nynäshamns Å's Landsort Lager.  I have seen the light.  Nu dricker han bara den sistnämnda om han ska ha ljus öl.  Det är en bara en fråga om utbildning, och givetvis viljan att ha ett öppet ölsinne.  Leftwings dricker fortfarande bara TT och tänker på Parador och marrokanskt hasch. Det handlar om kreti och pleti som är villiga att ge annat öl än skräpöl en chans.

Dricker du ut burk, säger jag.  Ja?  Varför då? Eh?  Om ett bryggeri tappar sitt öl på plåtburk så är det ett tydligt tecken på att det inte har det minsta respekt för sitt eget öl.  Säg, om du tillverkade rysk kaviar, skulle du sälja det i ICA plastkassar?  Nej. Varför dricker du då öl som inte ens producenten respekterar?

Det går att utbilda alla!

Sen tillbaka till Nynäshamns Ångbryggeri och Landsorts Lager.  Fy fan vad den är god!  27 pix är mycket för en halvliter på bolaget men den är baske mig värd det.  Den är, i min uppfattning, i världsklass.  Får du tag på den?  Nästan lika god som min...  wink

Mmmmm.  Nynäshamn har mitt största förtroende.  Stöd dom!

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Arakun skrev:

Såhär löd mitt omdöme efter att jag fått jag på några flaskor på det lokala Systembolaget. Trots en del kritik så gav jag den ändå ett rätt bra betyg.

Bärnstensfärgad med medelhögt vitt skum. Vid första provningen kändes smak och arom dålig komponerat och det fanns en tydlig ton av trä och grönpeppar. Men det verkar som att jag drack ölet alltför färskt. Någon vecka senare hade smaken blivit mer harmonisk. Dock tycker jag fortfarande att humlearom och beska är för skarp och dominerande. Jag är i och för sig ganska förtjust i Cascade men i det här ölet fungerar det inte riktigt.

Hej

Det känns väldigt "otrevligt" när folk tar orden ur min mun. Jag bara skojar givet vis. Det du skrev i din analys det var så jag exakt kände av det. Jag älskar Cascade humle, men det är en humle jag tycker att vi hembryggare måste lära oss mer om. Det är inte bara för att jag gör en APA att slänga in en massa Cascade. Eller det kanske det, det är?. Är det det? som kommer aldrig APA:n att slå stort bortsett från oss nördar. Jag själv tycker som sagt var om Cascade. Blir det lite för mycket så blir det Grape, som jag oxå tycker om, ökar Cacaden ännu mer så blir den tvål. Men kom i håg allt detta är mina egna personliga preferenser. Ni som älskar Cascade i stora mängder fortsätt med det för Guds skull. För om inte det till slut på i slutet av 70-talet hade vlivit en reaktion på ölutbudet i USA så hadevi inte sittiut här och chattat om olika jäster samt humle.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Hej
Leftwings dricker fortfarande bara TT och tänker på Parador och marrokanskt hasch. Det handlar om kreti och pleti som är villiga att ge annat öl än skräpöl en chans.

Jag hoppas Pål att du har förstelse för att jag "cut and pasty" medvetet. Det du skrev om den engelska alkokonsumtionen där kan jag bara hålla med dej. England eller UK håller på att bli en nation av alkolister. Gemene man i Svergie kommer fortfarande inte att tycka om öl som Bedarö Bitter, trots all utbildning vi kommer att sätta in, inte att tycka om den ölen. Jag har ibland spec i början på 2000talet efter att vi på jobbet hade arbets träffar med ordinarie jobb i början, sedan stor stark, och vi blev fulla alla. Jag bjöd in "kärnan" av skiftet på mina öl, alla gillade dom, det vet jag säkert. Går det att brygga sådana öl hemma, var oftast omdömmet. Jag det är klart sa jag. Men efter några dagar så var snacket på jobbet att en Falcon skulle sitta fint. Ridå egentligen. Men jag brygger ju inte för att va "Pingstvän" samt att övetala alla att gilla vad jag tycker om. Jag delar ut en flaska då och då, och alla säjer den smakade bra, men inte som Falcon eller Mariestad. Då har jag egentligen misslyckats. Men låt alla dricka sina Jupiler Pils i Belgien, Falcon i Västsvergie, Bud i USA och så brygger vi som "tycker om öl" vårt öl. Vi bryr oss ej om den marknad som har 99,99%, vi brygger samt snackar med varandra, oftast så har vi faktislt samma intressen oxså. Det jag beskriver det kan ju oxså bli själv utnämnande, vi vet bäst, vi som brygger tar inte till oss dom nya saker som trots allt händer. Vi avskärmar oss från Marknaden, vi vet bäst. Nej! Vi måste fortsätta vara en nagel i ögat på dom samt detta bara är ett gott öl, vi måste vara ett avantgarde, annars så vinner den bleka Eu lagern.Jag var i Amsterdam i somras, herregud vad är skillnaden med en Heiniken samt en Mariestad? Föresten Pål så var Marocco ZeroZero väldigt ok med utsikt över medelhavet när solen sakta gled ner som en väldigt stor Apelsin. Då var San Miguel som bäst. Ha det.

Bo
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Faktum är att flera amerikanska mikrobryggerier börjat tappa ölet på burk. Ett skäl sägs ska vara att burken skyddar mot ljus vilket flaskorna gör i mindre grad, men fa´n ska trot om detta verkligen är enda anledningen.

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Björn Petersson skrev:

Faktum är att flera amerikanska mikrobryggerier börjat tappa ölet på burk. Ett skäl sägs ska vara att burken skyddar mot ljus vilket flaskorna gör i mindre grad, men fa´n ska trot om detta verkligen är enda anledningen.

Det ska finnas nåt mikrobryggeri som enbart tappar på burk. Minns ej vilket. Anledningen ska visst vara att man lätt ska kunna bära deras öler med sig, till exempel på utflykter (burkar väger mindre än flaskor). Vildandspubben här i Lund har några sorter i varje fall - de är de enda öl de har på burk.

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Jo, det finns stora fördelar med burkar. Vikt är en, lite bättre slagtålighet än en glasflaska är en annan. 100% skydd mot uv-ljus är bra mycket bättre än bruna glasflaskor, och gräna skyddar inte mer än genomskinliga gör. De är lätta att öppna med och är väl garanterat 100% tät skulle jag tro, men det blir nog flaskor med om man gör rätt.
Neckdelar? Lite bökiga att rengöra och återförsluta för nästa öl och jag antar att de kostar lite mer än en ny kapsyl så hembryggare vill nog inte använda dem. Sedan saknar de ju all känsla. En rejäl glasflaska känns gedigen och trevlig tycker jag. Burköl talar man ju även rätt nedvärderande om, egentligen utan annan anledning att de vanliga tråkiga ölen oftast kommer på burk.

11 Senast ändrad av AndyKaz (2008-03-03 08:50:56)

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Arakun skrev:

Det ska finnas nåt mikrobryggeri som enbart tappar på burk. Minns ej vilket. Anledningen ska visst vara att man lätt ska kunna bära deras öler med sig, till exempel på utflykter (burkar väger mindre än flaskor). Vildandspubben här i Lund har några sorter i varje fall - de är de enda öl de har på burk.

Oscar Blues Brewery tappar enbart på burk, och du har helt rätt anledningen är att man lätt ska kunna bära den med sig. Det var faktiskt anledningen till att dom började brygga på sin lilla Blues bar i Colorado, dom ansåg nämligen inte att det fanns någon bra burk öl att ta med sig på sina friluftsvandringar i bergen.

Mvh
Anders

P.s. Deras Dales pale Ale är helt underbar. D.s

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Fördelen med burk är väl egentligen att för ett megabryggeri som har råd med utrustningen finns åtskilliga miljoner att spara i produktionskostnader? Sen att det är lättare att bära med sig upp i bergen är väl av mindre vikt när alla andra konkurrenter också säljer burköl?

Titta på danskarna istället.  Inte verkar dom klaga på att dom får kånka på en massa flaskor när dom skall vandra i bergen?  ....eehhh, ja om nu danskarna hade haft nått berg att vandra i?  Himmelsbjerget är ju trots allt bara en kulle
lol
lol
lol

Sorry, Jan!  Kunde inte låta bli - du får ursäkta en norrmann!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

13 Senast ändrad av urgusinka (2008-03-04 11:17:35)

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

hej

detta är kart ett inlägg i alkoholdebatten: förpassa systemet till skansen, där det hör hemma. otidsenlig klunsorganisation bemannad av mutkolvar!

skulle vi kunna få ett bra utbud utan monopol? självklart! i danmark är variationen enorm och det är inte svårt få tag på kvalitetsöl. var i helgen på ölbutikken i kbh. de hade mer intressant att erbjuda på sina futtiga kvm än alla sveriges systembolag. visst, det var dyrare där än i sverige, även om man tar hänsyn till den dåliga växlingskursen. det intressanta är dock i mitt tycke utbudet. jag blev alldeles lycklig i butiken.

jag och en vän köpte tolv öl för 500 dkr. dessa delade vi på under två ölprovardagar i malmö och då har vi kvar två flaskor och jag är nöjd för flera dagar framåt. det är knappast dyrt. hellre få dyra och bra öl än många dåliga öl.

när det kommer till bedarö bitter tycker jag det är en bra öl om man vill ha ett mindre våldsamt öl, ett "session beer" så att säga. för att smaka ölet kan knappast 26 kr per flaska vara ett hinder. efter jag smakat det ett par gånger känner jag inget sug efter det, för det finsn så mycket annat, mer spännande tycker jag.

död åt monopolet!

tor

Död åt Reinheitsgebot!

14 Senast ändrad av Portugisen (2008-03-04 18:51:51)

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Tor,

tror du verkligen våra tröttmössor till politiker skulle öppna upp monopolet enligt dansk modell?  Licensrättigheterna för ölförsäljning kommer att delas ut på samma maktinavlade och halv-korrupta sätt som man besätter landshövdingar och generaldirektörsposter: ICA får, Konsum får, PG Gyllenhammars svåger får.  Men tror du att en glad ambitiös ölentusiast som har visioner om att sälja god öl till Svensk publik kommer att få ölförsäljningsrättigheter för en corner shop i stan?  Tror du Humlegården skulle kunna få rättigheter att sälja öltillbehör och färdigt öl?  Icke.  Inte en chans.  Man kommer göra precis som i Norge, där har man precis samma style politiker som här. Försök hitta en schysst ölshop i Oslo. Du kommer att vandra runt i ICA och titta på Carlsberg sövande sortiment.  Eller välja Konsum och titta på Spendrups ditto.

Svenskar är inte danskar.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Jag tror inte heller på speciellt ökat sortiment till vettiga priser bara för att systemet skulle försvinna, det är annat som styr det. Nej, låt systemet finnas kvar men ta samtidigt bort en hel del annat.
Öppna upp för egen bryggning i försäljningssyfte, öppna upp för privat gårdsförsäljning, öppna upp för privat import både för eget bruk och försäljning. Kort sagt, släpp marknaden fri samtidigt som systemet finns kvar parallellt med det.

Sedan får vi se vad som fungerar bäst....

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

I den fina ölbutiken i Köpenhamn ja, men knappast ute på vischan, tror jag. Bevara Systemet, där har du viss möjlighet att kunna beställa precis vad du vill ha var du än bor. På den "fria" privata marknaden får du hoppas på tur och den goda viljan.

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

tjena!


va kul det blev diskussion. vad jag menade var att det finns möjlighet till ett rikt utbud även utan monopol. exempel på detta är länder som danmark. ibland känns det som att systembolaget håller på att hjärntvätta oss till att tro att de är de enda som kan garantera ett ok utbud.

har inte särskilt mycket tro på vad våra poitiker vill i alkoholfrågan. det har med vår historia och kultur att göra. att sälja alkoholdrycker i sverige är väl som att sälja porr i iran, skulle jag tro. men vem vet, en dag kanske mullorna tappar greppet och försäljning och produktion släpps fritt. då kan vi se corner shops även i sverige! vi får inte tappa modet.

givetvis ska det finnas kontroll av försäljningen eftersom alkohol faktiskt är en drog. en kontrollmyndighet kan sköta detta. kontroll och försäljning är två skilda saker.

visst skulle man kunna ta bort en hel del från systembolagets sortiment, men det är ok endast från ölnördars synpunkt. med vilken rätt kan vi säga att tex. arbogaölen inte behöver finnas? det finns ju de som gillar öl i den stilen och det måste de få fortsätta göra.

har en känsla att priserna på öl av exklusivare slag skulle öka om försäljningen avreglerades, men det kanske är helt ok: små butiker kan väl förmodas ha mindre kostnadseffektiv hantering än giganter som systembolaget. dessutom har jag en (fortafrande ogrundad) misstanke att försäljningen av den mindre exklusiva ölen idag subventionerar försäljningen av de fina pjäserna, något som rimmar illa med min uppfattning av vad som är rättvisa.

fö anser jag utbudet är överordnat priset. finns ingen öl kan jag inte köpa den. är ölen dyr kan jag alltid köpa mindre av den.

systembolaget har bra täckning i sverige och många småbutiker har rätt ta in varor efter beställning från kunderna (i sig ett undantag från försäljningsmonopolet).
men man kan knappast säga att systembolaget täcker lands- och glesbygden, åtminstone inte i de fyra nordliga länen.  jag kan tänka mig att tex. öl på postorder skulle kunna vara en lösning, beroende på hur lagarna skulle vara formulerade.

sedan får man nog acceptera att utbudet av vissa produkter är sämre i lands- och glesbygd och att priserna - trots statliga transportstöd - ändå är högre. att bo på en viss ort innebär alltid massa plus och minus. bor själv utanför östersund på landsbygden. jag har 24 km till systembolagen (två st i stan) som har skittråkiga öl på ordinariehyllorna. man måste beställa helt enkelt. det blir en del planering och man kan alltid köpa upp små lager så att man har, om man känner det behovet.

när jag bodde i stockholm var det givetvis ett helt annat läge. jag har det nu sämre på ölköparfronten (krogen har jag inte ens brytt mig om att besöka) men desto bättre på andra sätt: ren luft, inga skitiga tunnelbanevagnar, stirrande grannar och ynkliga boytor, för att ta några exempel. jag visste om vad jag valde när jag flyttade hit och jag ser det inte som "någons" plikt att förse mig med samma utbud av produkter som i en storstad till samma priser. allt ingår i den avvägning (plus och minus, för och emot) man får göra när man bosätter sig på en ort. det är du som gör valet.

Död åt Reinheitsgebot!

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

urgusinka skrev:

dessutom har jag en (fortafrande ogrundad) misstanke att försäljningen av den mindre exklusiva ölen idag subventionerar försäljningen av de fina pjäserna, något som rimmar illa med min uppfattning av vad som är rättvisa.

Systemet hade hösten 2006 (det senaste jag kunde hitta) ett påslag på 19% på alla varor samt ett fast påslag på 85 öre för öl. Alkoholskatten är 1,66 per cl alkohol (något billigare än för vin). Det fast påslaget är en nyhet för mig och det enda som jag kan se som direkt orättvist då det ju procentuellt ökar priset mer på billig fulöl än på de fina pjäserna. Själv står jag helt bakom Systemet för vad jag ser som ett fantastiskt utbud och bra priser.

För övrigt var jag på Systemet i Östersund i somras och tyckte att de hade ett fantastiskt sortiment. De såg ut att plocka in mycket månadsnyheter men att sälja desto mindre av dem. Jag kunde identifiera nyheter från hela våren; nyheter som här i Lund tar slut på några dagar och ibland på bara några timmar.

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Visst behöver inte en avreglering av ölmonopolet ge sämre utbud, men det som styr det hela är just hur det genomförs.  Svenska politikers avsäljning av statliga/kommunala bolag har väl inte varit glimmrande precis.  Fortum är ännu värre nu som privat bjässe än när dom hade monopol och hette Stockholm El (eller nått sånt).  Det gäller väl Telia också?

Staten är för beroende av sinda alkoholmiljarder att man kommer inte lite på en kille som vill sälja udda ölsorter i en corner shop eller via postorder.  Det blir ICA och Konsum och PG's svåger som får licenserna, trust me.  Och då får vi sämre utbud.  Exemplet finns i Norge.

Sen styr ju pengarna förståss.  95% av alla ölkonsumenter köper ljus lager med grönsakssmak. Att 25% av dessa också köper en påse blandat smågott ibland gör bara att Systembolaget finner en marknad för udda öl i sitt sortiment.  Hade det bara varit 5% som ville ha udda ölsorter hade vi, som på början av 80-talet, fått nöja oss med en handfull utländska udda ölmärken (som Bass, Kaiserdom, McEwans, Michelob och San Miguel).  ICA och Konsum kommer inte vara lika intresserade.

Innan skatteverket slog ner på alkohol-via-internett grejen var jag på flera såna siter för att se vad dom sålde och för hur mycket.  Dom hade bara skit.  Man måste vara idiot för att köpa ett flak Pripps Blä från Tyskland bara för att spara 20öre burken.  Beställde aldrig nått och tycker det är rätt år dom som åkte dit efteråt (okey, nu är jag elak).

Jag föredrar att dra till Gullmarsplan, bästa bolaget på öl i stan, och sondera bland nyheterna och det vanliga.  Och har dom det inte där kan man ta en vända vid Prisxtra på Norrtullsgatan.  Jag förstår att det här är lyx för en som bor på landsbygden, men jag tycker inte båda han och jag behöver ha det sämre bara för att ett alko-monopol sticker folk i ögonen.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

20 Senast ändrad av mw (2008-03-05 21:44:18)

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Död åt monopolet!
De som tycker om bolaget kan väl få fortsätta handla där. De eventuella extrakostnaderna kan ni väl betala med högre priser eller speciella
avgiftstillägg.
Dock tycker jag det är på gränsen till skamligt att kräva av andra att de måste handla på systemet, hur tänker man då?
De eventuella fördelar systemet ger dig bör inte andra få betala för i formen av (högre priser?, sämre sortiment?, sämre tillgänglighet?, mossig personal?).
Huvudprincipen bör vara att bara för att något ÄR på ett visst sätt finns det inget som säger att det (endast av det skälet) BÖR vara så
(jfr Humes lag http://plato.stanford.edu/entries/hume-moral/#io)
Om jag väljer att slå upp en butik där endast bättre öl säljs av ölkunniga och öppet 10-22 mån-sön
har jag på ett enkelt sätt motbevisat att systembolaget är det kundvänligaste alternativet.

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Men MW, du kommer aldrig i din och dina barns livstid få slå upp en butik där endast bättre öl säljs av ölkunniga och öppet 10-22 mån-sön.  Eller är det du som är PGs svåger?

Det enda du bevisar med din tes är att du har fel.  Annars skulle du ha avskaffat bolaget för länge sedan.  Men systemet är kvar senast jag tittade.  Ergo, du har inget inflytande och kan inte bevisa ett dugg!   wink

Oavsett om man är imot ett monopol eller ej, varför sticker det folk i ögonen så att handla ölen där.  Känns det lika illa när du går på apoteket eller får dra in på akuten?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Öööh, vänta lite här nu. smile

Det FINNS redan butiker som säljer fler och ovanligare ölsorter än systemet, och som har långt mer ölintresserade försäljare. De heter OT, Akkurat, Monks, Glenfiddich osv (Stockholm nu, finns säkert i andra städer med).

De säljer för att de får, och för att efterfrågan finns. Om det var tillåtet att sälja dessa öl även i ta-med-hem-varianten så ser jag ingen anledning att inte någon skulle försöka göra sig en hacka på det med.

My two cents
Anders

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

För oss som bor i Stockholm eller någon av Sveriges få andra städer av någorlunda storlek skulle det säkert funka att komma över det man vill. Problemet är att det med största sannolikhet skulle bli bra mycket sämre ute i landet.
Underlätta i stället för små bryggerier och gör det möjligt för alla som vill att sälja via bolaget. Utöka bolagets öppettider om det nu är ett verkligt problem och tillåt de vanliga butiker som vill att sälja öl ungefär som man nu ska låta matbutiker sälja Alvedon. Men behåll Systemet så har de flesta en chans att få köpa vad de vill oavsett var de bor.

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

hej

en undran till alla dem som gillar systemet för dess sortiment (vi tar nu inte hänsyn till pris och tillgänglighet): vad är det som ni tycker är bra med systmets sortiment?

att man kan ha så olika uppfattningar om vad som är bra sortiment får mig undra om vi inte talar om olika saker, eller förväntar oss olika saker av systemet.

(1) om jag bara är ute efter hyffsade till bra öl och kan leva med att snurra runt på samma drycker månad efter månad, ja då är systemet helt ok. antalet öl är ganska högt för en öl/spritbutik (om man undantar verkliga specialbutiker) men sortimentet är tämligen oföränderligt.

(2) om jag är ute efter att botanisera, att leta efter nya öl som man bara läst om, att smaka så mycket det bara går, då vidhåller jag att systemet är uruselt. jag är inte intresserad av att ha samma gamla - visserligen goda - öl i mitt glas år efter år. jag tycker om när man får ta del av totalen, inte bara det som planekonomin dikterar.

alltså: ni som gör som i (2) vad tycker ni är bra med systemets sortiment? tycker ni det är bra bara för att ni befarar att alternativet (avreglerad marknad, ICA, COOP, PG...) skulle vara torftigare/mindre rikt? eller tycker ni att sortimentet är bra i rent absoluta termer ?

fariken, det är kul diskutera det här med er!

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Sv: Bedarö Bitter; Systembolagets varande; rättighet att sälja vs att köpa

Tänk tillbaks på hur avregleringen av radio- och TV-marknaderna skulle ge oss ökat utbud och större valfrihet. Nu har vi otaliga varianter av TV som sänder amerikanska såpor i pauserna mellan reklamen, eller radio som sänder amerikansk skvalmusik, de sämsta låtarna från förr och nu, mellan reklamen. Allt likadant; urarmat, kommersialiserat och dåligt.