Tillvarata bottensedimentet

Jag kanske är helt fel ute, men men.
Jag är på gång att brygga min första american ale och har skaffat BC American Ale just för detta.
Men jag funderar på om det inte ska gå att skaka liv i bottensatsen från en flarra med Sierra Nevada PA. Tydligen efterjäser den på flaska vilket BORDE innebära att jästen är vid liv.
Är det någon som har erfarenhet av detta och i så fall hur gör man? Jag testade i helgen med nämnda pava, hällde försiktigt av ölen, lät bottensatsen få rumstemperatur och hällde på 1 dl av sötvört. Men inget hände, stendöd två dagar senare.
Gjorde jag fel eller funkar det bara inte?

Come to the Dark Side, we have cookies.

Sv: Tillvarata bottensedimentet

Om den efterjäser på flaska så borde det gå att få liv i jästen igen, men det kräver ett par förkulturer med ökande storlek för att komma upp i lagom mängd.

Däremot kan jästen i flaskor vara i rätt dåligt skick, man vet ju inte hur den behandlats. Kan det vara risk för att den får efterjäsa på flaska men sedan dödas (värme, uv-ljus?) innan flaskorna levereras till marknaden? Om jag sålde ett öl i usa skulle jag inte vilja riskera flasksprängning hos kund, eller ens att det sprutar orimligt mycket när man öppnar.

Luftade du vörten (=skakade om som en furie)?

För övrigt kan det vara svårt att veta om flaskjästen är den ordinarie jästen,
eller om den är en annan sort. Det är väl inte så lite hemlighetsmakeri med
sådant ibland.

Hej

Jag propagerade upp jäst från Hoegaarden för ca 1 månad sedan. Jag använde "bottensatsen" från däremot 6 st flaskor. Allt efter dom konsumerades så skakade jag om dom sista cl ordentligt och pytsade i dom i en steril E-kolv. Sedan så kokade jag en förkultur på 1 dl spraymalt samt 8 dl vatten, kylde vörten samt pytsade  den i E-kolven med mina slattar från 6 flaskor. Skakade sedan E-kolven med vört och "jäst" i flera minuter i omgångar. Dagen efter så jäste det som Satan (sorry) Jag lät kulturen jäsa ut ställde sedan in den i kylskåpet och när vörten började klarna så hällde jag av vätskan ovanpå jästen. Sedan en ny mix av 1 dl spray med 8 dl vatten, samma skakningar av kolven. Efter 3 dagar 080207 så brygde jag en Wit och använde jästen. Det tog bara några timmar så började det ploppa i jäsröret. I dag så är det ca ett 5 cm tjockt skumlager, lite åt cappucino hållet. Det skall bli spännande att se hur det utvecklar sej. Jag både luktade samt smakade av jästen innan jag tillsatte den, allt verkade ok. Sierran är ju filtrerad? eller? det var ett tag jag smakade av den.  Är du säker på att det överhuvdtaget finns någon jäst kvar i flaskan. Hoegaa är ju inte filterad och där finns det ju jäst kvar.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Saxat från http://www.sierranevada.com/tour/packaging.html :
"Just before bottling, our ales receive a small dosage of brewer's yeast, which produces a secondary fermentation in the bottle, adding character and developing the perfect level of carbonation. The small amount of brewer's yeast at the bottom of each bottle attests to this traditional method of natural carbonation."

Tydligen så tillsätter dom ny jäst vid tappningen.

Men jag ska testa igen enligt Technos metod, men jag kommer använda Wyeast's AA när det blir dags för bryggning.
Jag har ett recept på den här ölen, man kan ju hoppas att man kommer i närheten i alla fall...

Tack för svaren, pålitligt forum

Halloj!

Jag tappade precis över en Pale Ale som jäst i två veckor med jäst odlad från en SNPA flaska. Den var redan alldeles klar och är den godaste Pale Ale jag gjort. OG var på 1043 och FG landade på 1010.

Jag tog vanlig 70 g vanlig brödsirap med malt och kokade med 2 dl vatten. Efter kylning öppnade jag en flaska SNPA och hällde upp ett glas åt mig(mums) och sparade ungefär 1 cm öl i flaskan som jag hällde i min sirapsblandning. Efter tre dagar började de första jäsöarna visa sig och efter två veckor använde jag förkulturen till dagens omtappade öl.

Jäsningen avstannade efter en vecka men har jäst ut fullt.

Jag gjorde ingen odling i flera omgångar och de gick ju bra ändå. Att odla jäst från SNPA kan jag bara rekommendera, det var inte sista gången.

Jag har gjort precis likadant med jäst från en flaska Hoegaarden, precis som Techno, och det blev också en höjdare.

Fast snart blir vi väl krävda på licensavgifter för att vi kopierar jäst eller så inför de en extra avgift på öl med levande jäst smile

Skål kollgor! Nam nam!

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Om någon skulle vara intresserad:

Sierra Nevada Pale Ale

* 4,6 kg lagermalt
    * 250 g carapils (ljus karamellmalt)
    * 150 g karamellmalt (40°L)
    * 19 g Perle (60 min)
    * 8 g Perle (30 min)
    * 20 g Cascade (15 min)
    * 20 g Cascade (5 min)
    * 20 g Cascade (0 min)
    * American ale jäst.
    * Enstegs infusionsmäskning vid 68 °C.
    * OG=1052, FG=1011, BU=32.

Saxat från Hembryggaren     
av Håkan Lundgren, publicerad i nr.3 1995

Glöm inte det bästa jästsvampstället -- i botten på dina egna flaskor!

Har du väl jäst en gång med en känd stam har du ett stort lager där. Mycket enklare
än att spara jästen som den är, frysa den och hålla på.

E-ale skrev:

Halloj!

Jag tappade precis över en Pale Ale som jäst i två veckor med jäst odlad från en SNPA flaska. Den var redan alldeles klar och är den godaste Pale Ale jag gjort. OG var på 1043 och FG landade på 1010.

Jag tog vanlig 70 g vanlig brödsirap med malt och kokade med 2 dl vatten. Efter kylning öppnade jag en flaska SNPA och hällde upp ett glas åt mig(mums) och sparade ungefär 1 cm öl i flaskan som jag hällde i min sirapsblandning. Efter tre dagar började de första jäsöarna visa sig och efter två veckor använde jag förkulturen till dagens omtappade öl.

Jäsningen avstannade efter en vecka men har jäst ut fullt.

Jag gjorde ingen odling i flera omgångar och de gick ju bra ändå. Att odla jäst från SNPA kan jag bara rekommendera, det var inte sista gången.

Jag har gjort precis likadant med jäst från en flaska Hoegaarden, precis som Techno, och det blev också en höjdare.

Fast snart blir vi väl krävda på licensavgifter för att vi kopierar jäst eller så inför de en extra avgift på öl med levande jäst smile

Skål kollgor! Nam nam!

Hej

Kanontrevligt, då vet jag att det går att propagera SNPA jäst. Det blir att beställa SNPA. Jag gillar detta forum skarpt. Brew on amigos.

Bo

Hej

När vi ändå är inne på jäst från komisiella brygder, någon som vet vilka öl kan vi odla upp. Alltså vilka öl på bolaget eller vart dom än finns spm vi hembryggare kan odla upp jäst till oss? Jag själv är ju väldigt förtjust i öl från Weihenstehephan, är den jästen i botten på flaskan samma jäst som används i primärjäsningen. Jag vet samt många andra att det är inte alltid samma jäst i flaskan som i primärjäsningen.

Bo