1 Senast ändrad av dr_styrm (2008-02-07 22:36:58)

Ölet smakar sött

Hej.
Jag bryggde för en tid sen min första helmäsk, hade innan det bryggt en delmäskning som blev helt okej. Allt verkade bra vid kokning, jäsning, flasktappning o.s.v. men när ölet hade stått på lagring i en månad och jag förväntansfullt öppnade kapsylen på den första smakade det inte alls bra.

Det smakade väldigt sött, inte alls som öl överhuvudtaget och den första tanken som slog mig var att det inte hade jäst ut ordentligt. Men det känns konstigt eftersom jästkakan i botten på tunnan var stor, mycket större än från förra bryggningen. Vad jag kunde utlysa så fanns det ingen infektion i brygden heller.

Så vad är det som har hänt? Om vi utgår från att det inte har jäst ut som det ska så har jag några tänkbara felkällor:

-Jästen, safale s-04 utan förkultur
-För hög mäsktemp. Mäskade i 90 minuter i 66 grader, trodde jag! när jag kollade tempen i början var den på 66 men i slutet hade den stigit. hmm..
-För finmald malt? malde i kaffekvarn och det blev nästan som pulver. vet inte om eller varför det skulle påverka men men..

Receptet var som följer:

3 kg pale ale
0.1 kg dark crystal
0.05 kg melanoidin

Kokvolymen var runt 18 liter och slutgiltiga volymen 17.

Jästen, alltså safale s-04 ströddes bara direkt ner i den nerkylda vörten.

Skulle gärna vilja veta vad felet är för ölet är inte ens nära bra!

Edit: Stavfel.

Sv: Ölet smakar sött

Receptet med mera ser bra ut. Det kan vara en bra ide att mäska ut i 75 grader i en kvart eller så, men att glömma det brukar väl ge öl med låg restsötma, inte hög. Enda problemet för finmald malt brukar ge är att lakningen sätter igen.

Ett gott råd är att köpa något att mäta densitet eller sockerhalt med, enklast är ett mätrör och en hydrometer. Utan det verktyget är det svårt att säga hur det gått, man mäter då 'sockerhalt' innan och efter jäsning för att se om det jäst ut.

Tack för svar!

Jo en hydrometer har jag, men inget mätrör så jag har aldrig lyckats mäta ordentligt eftersom hydrometern har bottnat varje gång.

Tycker ändå det är rätt skumt för det har ju liksom jäst på utav bara den i flera dagar, så det borde vara utjäst.

Aja det är väl bara att köpa ett mätrör och ta nya tag. nästa gång blir det en samuel adams boston ale-klon, förhoppningsvis...

Hur mycket socker lade du i flaskorna för kolsyran? En gång så råkade jag prima för hårt. Förutom explotionen när jag öppnade flaskorna, så fick jag ett sött öl.

Aa det borde väl kunna vara en tänkbar orsak. Använde mig dock av honung och jag kommer tyvärr inte ihåg hur mycket jag hällde i. Följde någon rekommenderad tabell men den verkar jag också ha supit bort (inte med hjälp av mitt eget öl wink ).

Det är iofs inga tecken på att jag skulle ha kolsyrat för mycket vad jag kan se, inget speciellt hårt tryck när jag öppnar flaskan o.s.v.

Om man fyller flaskorna för mycket, så blir det dåligt med kolsyra och ett sött öl. Av någon anledning så slutar kolsyrejäsningen för tidigt då.

Jag använder 8 gram honung per liter och fyller bara 4/5 av flaskan. Sen låter jag alltid flaskorna stå i rumstempratur i 3-4 dagar, för att bygga upp lite tryck, innan jag ställer dom på lagring.

Hoppas att det blir bättre nästa gång!

Hej

Jästen, den tror jag knappast är anledningen, en safale S-04 jäser ut din komposition hur lätt som helst, den klarar den dubbla mängden malt utan några större prob. Fick du kolsyra överhuvudtaget? Att det smakade sött verkar väldigt konstigt, en anledning det är att din termometer är helfel, att du fick en mäsktemp uppemot 70 c. Använd alltid hydrometer, köp ett mätglas hos Humlegården. Utan termometer samt hydrometer kan det bli vad som helst. Kiolla termometer i kokvatten samt i en skål med nästan bara isbitar samt pyttelite vatten.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tack för alla svar!

Jag misstänker också att min termometer visar väldigt fel. Ser nu att den står på 25 grader och så varmt är det nog inte här inne.

Angående fyllnaden av flaskorna så visst, jag har fyllt flaskorna betydligt mer än 4/5 (volymmässigt), men jag tror ändå inte att det är det som är felet eftersom jag ändå har fått en del kolsyra.

Om det har någonting med saken att göra så kan jag tillägga att skummet inte hör hemma i en öl heller, det påminner väl mer om saftskum.

/dr.

Jag brukar fylla mina flaskor så mycket jag kan utan att söla, typ 2-3cm från toppen utan problem.
Kan det vara så att honung kräver mer (syre?) för att jäsa ur bra? Jag använder i stort sett alltid strösocker för priming, har testat brun farin med. Och tror jag en gång primade med extrakt, men efter en artickel i Hembryggaren kommer jag inte göra det igen.

10 Senast ändrad av Björn Petersson (2008-02-13 03:03:07)

Honung består ju i varierande proportioner av frukt- respektive druvsocker. Det finns vissa jäster som inte jäser ut fruktsocker eller i mindre grad. Det är en egenskap som är önskvärd i vissa sammanhang, exempelvis vid framställning av söta fruktviner och söt mjöd.

Men det kanske inte gäller Safale och andra öljäster. Fruktsocker är dock den sockerart som är sötast.