Hej alla,
jag väcker den här tråden igen bara för att avrapportera att jag gjorde just detta, tillsatte en halv liter (5% av totalvolymen) jäsande vört till min Munchener Helles ett par dagar efter att den gick över i sekundären. Nu har ölet fått 2 månaders lagring, 1 månad på sekundären och en i flaska och ölet har blivit kalas! Utan tvekan det bästa lageröl jag bryggt, om jag drar av för diacetylsmaken som nu nästan är helt borta.
Framförallt har ölet klarnat och mognat mycket snabbare än vad min lageröl brukar göra. En bömisk lager jag bryggde ungefär en månad innan min Helles är fortfarande kantig och dimmig. Det här ölet känns istället maltigare och rundare i smaken. Nästan så att jag tror att det inte kommer att bli särskillt mycket bättre nu med mer lagring!?!
Helt klart är att jag kan inte säga att allt beror på kröjsningen i sekundären, jag var mycket mer nogrann med både mäskning, kok, kylning och whirlpooling än vad jag varit tidigare - dessutom använda jag isinglass vilket säkert har påverkat klarheten i ölet, men jag kommer utan tvekan använda mig av samma teknik i min nästa ljusa lager (som jag hoppas brygga till helgen).
Den här gången skall jag följa Tors och Kenneths råd att spara undan lite vört innan jäsning och sedan jäsa upp denna med slurry från primären efter omtappning.
En uppföljningsfråga, vill kolla av med er andra: jag "brukar" jäsa lager på följande sätt:
1. primärjäsning: 8-12C - 20-25 dagar
2. sekundärjäsning på dunk: 8-12C under de första 3-5 dagarna, därefter kallare, gärna nära 0C - 20-30 dagar
3. primining och karbonering på flaska: 18-20C "rumstemperatur" - 10-14 dagar
4. kallagring på flaska: en vecka vid 8-12C, därefter några dagar vid 4-7C och till sist 0-3C - 30-60 dagar
Liknar det här hur ni jäser/lagrar fram ljusa lageröl?
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.