Förkultur

Nu är det snart dags för den fösta helmaltsbrygningen. Hade tänkt mig 25 liter lager ca 5%. Har inhandlat Wyeast 2007 smackpack med 100 miljarder jästceller. Räcker det eller är det bättre att göra en förkultur. Hur går man tillväga i sådant fall? Skall smackpacket svälla upp först och sedan blandas med det avkylda "maltkoket" och hur länge skall det i sådana fall avvaktas innan man blandar ner det i vörten?

Tacksam för svar.

2 Senast ändrad av svensson.lu (2008-01-29 23:32:32)

Sv: Förkultur

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

För en 25L lager med OG på 1.055 så krävs 507 miljarder celler.
Smacka ditt jäst pack vid jästemperaturen (9-13C) och låt den svälla upp.
Gör en 2L förkultur, kyl till jästemp och tillsätt din jäst.
När den har jäst klart så häller du av överlösningen och tillsätter ytterligar 2L kall vört och låter det jäsa upp en gång till så har du ungefär 4-dubblat din befintliga mängd jäst vilket borde räcka.

Tack för det!

Jag hade tänkt använda Muntons Spraymalt till förkulturen. Funkar det bra? Hur mycket spraymalt skal jag lösa upp i de två literna vatten.
Hur vet jag när förkuturen har utvecklats färdigt?

Tacksam för svar.

Det är vad jag själv använder. 100g per liter har jag för mig ger OG 1.040 vilket är lagom för en förkultur. Du ser när det börjar bubbla lite mindre bara och jästen lägger sig lite mera på botten.
Syresättning och omrörning är viktigt för utvecklingen. Tillsätt gärna lite extra jäsnäring om du har det hemma.

OK, om jag fattat rätt gör jag följande:

Smackar jästpaketet.

När det svält upp blandar jag det i den av 200 gr spraymalt och 2 L vatten förberedda "förkulturbasen."
När det mesta av gästen lagt sig på boten häller jag bort större delen av de 2 L och bevarar jästen på botten.

Därefter i med en ny "förkulturbas" bestående av 200 gr spraymalt och 2 L vatten. Därefter vänta tills jästen skunkit till botten igen.

Därefter häler jag bort den mesta av "förkulturbasen" och sedan ner med den resterande jästen i de 25 L vört.

Hur lång tid bör hela denna process ta i normalfallet?

Tacksam för svar!

Precis! Skaka om kärlet varje dag och se till att vörten du häller på håller jästemperaturen.
Jag har haft dåliga erfarenheter av snabba temperatur ändringar när det gäller lagerjäst.
När det gäller tiden är jag inte helt säker men räkna med en vecka.

Nu har det gått 30 timmar sedan jag "smackade" Wyeastpaketet med pilsenjästen (2007) och ännu hae det inte hänt i stort sett något. Ruskar man om påsen så hör man hur det fräser inne i den, men den har inte svält upp någonting. Vad har gått fel??? Eler finns det fortfarande hopp???

Det finns fortfarande hopp, ta det lungt och vänta ett par dagar till.

OK. Är det vanligt att det tar så lång tid. Läste någonstans att det brukar gå på bara några få timmar. Man får helt enkelt köpa en låda pilsner att roa sig med medans man väntar......... smile

Tack för svaret!

Ale går mycket fortare än lager.
Lager är lite speciell att brygga, kräver lägre temperatur och tar mycket längre tid att jäsa ut. Det gör även att det tar längre tid att få kolsyra i flaskorna. Sedan ska lager lagras (såklart!) längre på flaska innan den blir bra. Så ja, köp dig en låda Zlatopramen och hoppas din lager blir bra den med smile

En låda Zlatopramen är adrig fel!

Wyeastpåsenför lager ligger rumstemperatur, 20 gradar. Ska jag ägga in den i kylen i stället? Eller kanske i kälaren där det är ca 15 grader? Eller har jag pajat allt genom att ha den liggande i 20 grader efter smackningen??

Låt den ligga i rumstemp du, åtminstone när du bara har påsen. När du gör förkulturer vet jag faktiskt inte.
Det känns ju som om man borde jäsa dem i lagertemperatur (5-10 grader C) för att främja just den jäst som trivs i den temperaturen.

13 Senast ändrad av Blåkulla (2008-01-31 22:29:10)

Här hittar du allt du behöver veta om jäsning     

http://www.wyeastlab.com/hb_techinfo.cfm

jag kan rekomendera att följa deras rekomendationer exakt och att använda deras Nutrient Blend

Starter Cultures – Home Brewers
Making a starter culture to increase the quantity of yeast pitched into a particular beer is a great way to assure consistent results. If you are brewing a high gravity beer (greater than 1.065 original gravity) or a lager that will be fermented cold then you need to increase your pitch rate by pitching more packages of yeast or making a starter culture.

The Wyeast Activator (125 ml) smack-pack is designed to directly inoculate 5 gallons of standard ale wort (O.G. < 1.060, 65-72°F). When brewing high gravity beer (O.G. >1.060) or cold fermented lagers or ales (<65°F)) additional yeast will be required. An Activator contains approximately 100 billion cells which will deliver slightly less than 6 million cells per milliliter in a 5 gallon batch of beer.

The Wyeast Propagator (50 ml) smack-pack requires a propagation step before pitching into any beer. A Propagator contains approximately 25 billion cells.

Pitch Rates:
For a determination of appropriate pitch rates please see the Pitch Rates section in the Technical Information section of this website.

Once you know how much yeast need, you can plug the numbers into Wyeast’s Pitch Rate Calculator to determine the size of starter to make.

Cell Growth:
The two main factors associated with controlling the level of cell growth in fermentations are sterol content in cell membranes and amount of sugar available.

In most standard fermentations, the sterol content in the cultures is the limiting factor in cell growth. Sterols (See Oxygenation section) are only synthesized during the early stages of fermentations and are diluted every time a cell buds. When sterol levels reach a certain point in the cell membrane, the cell will stop budding. If very high pitch rates are used, as is the case with most starters, the culture can exhaust the sugar source prior to depleting the sterol contents. The depletion of sugar will cause the culture to stop growing.

Starter Recipe:
The optimal media for cell growth and health require using a malt based media (DME) fortified with nutrients. Gravity should be kept near 1.040 and cultures should be grown at 70°F.

Recipe
1 cup DME (100g, 3.5oz)
½ tsp Wyeast Nutrient
1qt.(1L) H2O
Mix DME, nutrient, and water.
Boil 20 minutes to sterilize.
Pour into a sanitized flask or jar with loose lid or foil.
Allow to cool to 70°F.
Shake well and add yeast culture.
Timing of Starter:
Because starters are inoculated at high cell densities, growth is usually maximized within 24-36 hours. The gravity of the starter should always be checked prior to inoculation into wort to assure proper cell growth . Cultures should be used immediately, or refrigerated for up to 1 week before using. Cell viability will decrease rapidly if culture are left at ambient temperatures for extended time.

Stirring and O2:
Agitation aids in removing inhibitive CO2 from suspension as well as possibly adding small amounts of oxygen. Stirring or shaking the starter periodically or using a stir plate will improve cell growth. The use of stir plates has been shown to increase cell growth 25-50% over a non-stirred starter.

Small additions of oxygen periodically throughout the growth of a starter will replenish sterols and improve cell yield.

Caution: It is important to understand that creating a starter can increase the risk of infection by undesirable organisms. Small levels of contamination can multiply to unacceptable levels, causing undesirable effects on the finished product.

14 Senast ändrad av Lasse O. (2008-02-02 21:04:26)

Gör som svensson.lu säger. Så brukar jag också göra och det har aldrig misslyckats hitentills. Men jag har aldrig använt någon extra jästnäring det funkar ändå. Ibland kan det ta en hel vecka innan påsen har svällt upp helt, så ta det lugnt. Låt påsen ligga i rumstemp. men förkulturen jäser du i samma temp. som ölen ska jäsa. Jag brukar kyla vörten till så nära jästempen som jag kan innan jag tillsätter jästen för att inte "chocka". Var nogrann med hygienen bara det är absolut nödvändigt med steril vört. Lukta och ev. smaka på förkulturen så lär du dej hur det ska va och hur en "frisk" förkultur ska lukta. Om det bildas ett fint skum på ytan när du skakar lätt så jäser det fortfarande, det är kolsyran i vörten som avgår och bildar en riktig skumkrona. Andra gången du jäser behöver du inte vänta tills det jäser ut helt, utan använd förkulturen medans den är aktiv så startar jäsningen snabbare i hinken sedan.
Lycka till.

det funkar garanterat att bara klippa av hörnet på påsen och slå i det även om man skippar att smacka påsen inuti
förr eller senare vaknar jästen

men om man vill uppnå optimal jäsning och i vissa fall smaker av jästen så är det nog klokt att följa instruktionerna till punkt och pricka på hemsidan

Tack för svaren!

Fyra dygn tog det från "smackningen" tills dess den var helt uppsväld.

Jag gjorde iordning 2 L vört med OG 1040. Jag blandade ner jästen i den 21 gradiga vörten. Därefter ställde jag in den i kylskåpet. (ca 8 grader)
Efter två dygn började det hända saker. Nu har det gått fyra dygn och viss aktivitet fortfarande. Kommer det att uppstå en klar skikting med klar vätska överst och gästen under när det är klart eller?

Jupp, det kommer synas tydligt. Så länge det är grumligt (man ser ofta rörelse i vörten med när jästen vandrar upp och ner) så är jäsningen igång. Nu beter sig såklart olika jäststammar på olika sätt, en del ger lite grumliga öl. Men man brukar ändå se när det är klart och ligger på botten.

OK, tack för det!

Då det här är en Pisenmalt (BC2007) antar jag att det borde uppstå en klar skiktning. Få se hur många dagar det tar......

Hur länge kan den utjästa förkulturen stå i kylen utan att den blir förstörd. Jag kommer troligen inte att hinna "brygga" på ca en vecka. Är det någon fara med det?

Det ska inte vara någon fara alls på en vecka. Har man en jäst lagrad för länge hamnar den i någon typ av dvala och då bör man väcka den med en förkultur.

Men jag har haft jäst i botten av jäshink i åtskilliga veckor, kanske till och med månader och det har fungerat fint. Luktar rejält av gröna äpplen (oxidation) bara, men det är mest i luften och den lilla vört som är kvar. Brukar försöka ta bort översta lagret.

Wuotan skrev:

Tack för svaren!

Fyra dygn tog det från "smackningen" tills dess den var helt uppsväld.

Jag gjorde iordning 2 L vört med OG 1040. Jag blandade ner jästen i den 21 gradiga vörten. Därefter ställde jag in den i kylskåpet. (ca 8 grader)
Efter två dygn började det hända saker. Nu har det gått fyra dygn och viss aktivitet fortfarande. Kommer det att uppstå en klar skikting med klar vätska överst och gästen under när det är klart eller?

Hej

Det killarna skriver om att få i gång förkulturen i den temp du sedan skall jäsa ölet i är absolut det optimala. Men du kan oxså få i gång förkulturen i rumstemp. Fördelen är att du får en ordentlig mängd jäst "mycket" snabbare, mindre risk för infektion m.m. Kom i håg en förkultur är väldigt känslig för infektioner. Nackdelen med "min" metod det är att det kan ev hända att ölet kan bli lite fruktigt, men det är så lite så det känns knappast. Jag drar alltid i gång förkulturer i rumstemp ale/vete/lager. Mängderna med spraymalt stämmer helt ok, så gör jag oxså. Annars så har jag läst någonstanns att det behövs 12 miljarder celler/liter vört, detta gäller ale. Detta är den optimala mängden celler, men du klarar en ale på 8 miljarder samt en lager på på det dubbla.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

21 Senast ändrad av Wuotan (2008-02-12 21:55:53)

Tack för det! Man lär sig hela tiden!!!

Nu har det gått en vecka sedan jag hade ner smackpacket ( BC2007 plisen)i 2 L vört med OG 1040 i min förkultut.

Ingen aktivitet syns längre i burken. Det har skummat klart! I botten finns ett lager på ca 1 cm som jag bedömer som jäst. Däröver finns resten av den gyllenfärgade vörten ca 113 cm och överst 1 cm genomskinlig vätska.

Nu skall jag tillsätta ytterligare 2 L vört med OG 1040. Skall jag hälla bort all vätska och endast bevra "jästgeggan" eller finns det även bra jästceler i den kvarvarande vörten?

Tacksam för svar!