En belgisk dansk?

Hej !

För 10 dagar sedan bryggde vi en lager enligt ett recept vi använt tidigare. Jästen är Danish Lager och av olika skäl så blev den stående och jäsa i 20 °C tills idag då vi kunde tappa om och provsmaka den.

Men vilken intressant smak den hade. Den doftade helt neutralt men smakade faktiskt Duvel, fast inte så kraftigt. Jag gillar inte Duvel men det här var inte dumt.

Nu står den och jäser vidare i 14 °C och ska stå i tre veckor. Vi får väl se vad det blir av det hela.
Självklart var jag tvungen och kolla hur man gör Duvel och hittade denna länk http://web.telia.com/~u47205877/beer/so … yllene.htm , hmm det blir lite lika.

Jag antar att andra också råkat ut för samma sak, det vore kul att veta vad ni tyckte.

Jag återkommer med en resumé om fortsättningen.

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Sv: En belgisk dansk?

Efter att ha flyttat den till 14 °C så avtog jäsningen ganska snabbt men den slutade ändå på 1008 och det var inte avsikten. Sannolikt beror det på att mäskningen skedde vid 65 °C och inte vid 68 °C som vi normalt kör med.

Hur smakade den då?

Ja det blev en väldans god lager som skilde sig från den vanliga genom att den var tunnare men den brukar landa på 1015 så det var inget konstigt. Faktum är att vi kunde inte känna något spår av att den jäst varmt.

Vi ska testa med att jäsa det vanliga receptet vid 20 °C och se vad det kan ge...

Hej

Intressant det du skrev, nu råkar jag gilla Duvel, inte så att den tillhör en av mina bästa favoriter men trots allt en ok öl. Men en "äkta" Duvel skall va överjäst. Infussionsmäskning. Humle= Saaz, golding,  Bu =29-31. Dextros tillsätts före huvudjäsningen. Jästen har under åren reducerats till två stammar. Ölet delas upp i 2 olika satser , en för varje jästsatm. Huvudjäsning i 5-6 dagar imellan 16-28 c. Efterjäsning till ner mot -1c. i 3-4 veckor sedan ner emot -3 för utfällning av jästen. Sedan filtrering samt indosering av 1 eller 2 av jäststammarna tillsammans med dextros. sedan flasktappning samt efterjäsning i 10-14 dgar.  Ref. Michael Jackson

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej

Ja jag missade naturligtvis länken det är ju nästan detsamma som jag skrev. Sorry!

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej Techno!

Ingen fara, jag missar saker hela tiden :-)

Men visst är det intressant. Fast jag är mest förvånad över att det går att jäsa varmt med vanlig lagerjäst och att ölen ändå antar en lagerkaraktär om den står kallt en tid. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig men inte var det att skillnaden mellan en kall jäsning hela vägen och den varma jäsningen skulle vara så liten.

Jag tycker att öldefinitionerna inte alltid är särskilt distinkta och nu har jag ingen aning om hur en varmjäst lageröl ska klassas. Förslag någon?

Varmjäst lageröl som lagrats kallt bör klassas som lageröl just på grund av att ölet antar en lagerkaraktär.
Jag har också upplevt samma "fenomen" när jag bryggde ljusa öl i rumstemperatur med jäster som är neutrala till exempel "California Lager", "Nottingham".
Vid en tids kallagring så blir det "lager".