Lågt FG

Hej

Jag tappade om förra årets sista ale i dag. Själva bryggningen inklusive lakning funka väldigt bra. Själva mäskningen drog väl lite ut på tiden, onödigt telesamtal, den blev ca 120 min. Mäskning första 50 min 68 -64 c, sista 70 min inklusive 3 liter kok vatten 66 -65 c. Mäskning på 120 min. Lakade ut 27 liter på 50 min, fick vergrad på 79%. Jäsningen med Fermentis US-06 funka bra. Jäsn startade 071231 omtappning i dag. OG 54, SG i dag 1005? Alldeles för lågt. kände ingen felsmak samt ölet var väldigt grumligt. Tips?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Lågt FG

Om den känns alltför tunn skulle jag tillsätta lite maltodextrin det fyller ut smaken lite.

svensson.lu skrev:

Om den känns alltför tunn skulle jag tillsätta lite maltodextrin det fyller ut smaken lite.

Hej

Låter ok men hur mycket säj till 20 liter och hur gör jag? kokar jag den samt tillsätter den i sekundären innan flaskfyllningen.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag skulle nog gjort en liten test innan.
Tyvärr kan jag inte råda dig med några mängder men
koka upp maltodextrin med lite vatten och kyl sedan ner det till rumstemperatur.
Tappa upp 2dl öl och tillsätt av lösningen tills du är nöjd med smaken och tillsätt sedan samma mängd till din öl.
Det ska vara ganska koncentrerat för du vill inte späda ut ölen ytterligare.
Du bör inte fylla flaskor direkt utan låta den stå på jäsning ytterligare nån vecka.

Brukar man inte säga att cirka 50-60 gram maltodextrin per 10 liter motsvarar en pinne/poäng i gravitetsskalan?  Fast gudarna vet var jag plockat upp den informationen.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jag tror maltodextrin har 334ÖL/kg.