Julöl-recept?

Hej!

Det börjar ju närma sig den kulinariska högpunkten på året: jul. Så jag tänkte möjligen utöka den gastronomiska njutningen med ett eget julöl smile

Jag hade tänkt göra en sats på ungefär 8 liter.

Eftersom jag bara har bryggt ett öl och knappt vet något om receptdesign så vill jag gärna ha lite hjälp. Hade tänkt mig ungefär följande:

Till ca 8 liter runt 5-6% alk:

pale ale malt
Crystal malt? (har jag hemma, så det vore kul att på slut på wink)
rökmalt?? (kanske vore gott med en lätt rökig smak?)
någon forma av chocolate malt eller annan mörk malt? Vill ha en riktigt mörk öl.

humle? Har 50 gram Williamette i frysen, behövs något mer?
mängd? Tid etc?

torkade enbär (Hur mycket? Tycker att enbärssmaken ska vara ganska framstående)
ingefära?
kanel?
kardemumma?
apelsinskal?
pomeransskal?
nejlikor?
kryddpeppar?

Vill att kryddorna ska komplettera ölen, inte överväldiga den. Tror inte att man borde ha för många olika sorter heller, men jag vet att jag absolut vill ha enbär. Kanske en kombination av endast enbär och kryddnejlika? Möjligen lite kardemumma också...

Jäst?
Jag använder mig gärna av torrjäst då det är billigare. Kanske safale s-04?

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Julöl-recept?

Undrar också över kryddning:ska det vara med när man kokar eller kan man stoppa i det i jäsningen(primär eller sekundär??)
Hade tänkt mig kryddnejlika,kanel,vanilj............

Sv: Julöl-recept?

Jag kan tänka mig att man lägger i det under de sista 5 minuterna av kokningen, då får det ju dra i vattnet ungefär som te. Alternativt att man "torrkryddar" under jäsning. Någon som vet bättre?

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Julöl-recept?

Jag har endast kört med 5 min kok. Det tycker jag funkar och så kan man sila av kryddorna tillsammans med humlen innan jäsningen.

Sippe, ta inte för mycket kryddnejlika om du inte vill att den ska totaldominera. Exv 1 nejlika per liter är mycket!

Sv: Julöl-recept?

Nu har jag knåpat ihop ett preliminärt recept:

Till ca 8 liter ca 6% alk:
OG: runt 1060

Malt

mängd(kg)    typ        %
1.35        Pale ale malt      86.0
0.18          Crystal malt     11.5
0.04          Chokladmalt     2.5

Försockringsrast

Humle/kryddning

mängd(g)    typ                      tid(min)
25            Willamette 5.2% alfasyra    60
1         Kryddnejlika                   10
35        enbär                         10
6         Fuggle 4.2% alfasyra           5

Jäst: Safale S-04 11.5g

Vad tror ni? Kan det bli bra? För mycket chokladmalt/crystal? Mängd humle och kryddor? Har bara bryggt ett öl innan och har ingen aning om hur man designar recept eller hur man "vet" hur det kommer att smaka smile Har kollat på lite recept på nätet och försökt göra något.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

6 Senast ändrad av Thorim (2007-10-19 21:15:41)

Sv: Julöl-recept?

Personligen skulle jag minska på bitterhumlen till 16-17 gram för att låta kryddorna leva ut mer. Men det är ju en smaksak. Det ser förövrigt mycket lovande ut.

7 Senast ändrad av Techno (2007-11-02 02:18:29)

Sv: Julöl-recept?

Hej alla Julölsbryggare

Här kommer mitt ex

071012 UNGA FRÖKEN CHOKLAD PUDDING

STOUT/PORTER

MALT

3800  G    PILSNER MALT                                       WEYERMAN           52 %

2100  G    PALE MALT                                              WEYERMAN           29 %

500    G    MÖRK KARAMELL MALT                  WEYERMAN           7 %

500    G    PALE CHOCKO MALT                          WEYERMAN           7 %

250   G    LJUS KARAMELL MALT                      WEYERMAN            3 %

125   G   SVART MALT                                              WEYERMAN            1 %

250   G  CARAFA 1                                                      WEYERMAN           3 % 

HUMLE

40  G   HALLERT. TRAD.  2006   ALFA      5 %      60 MIN     200   A       25   BU

50  G   PERLE                     2005    ALFA      7,1 %   20 MIN     350   A       11   BU

30  G   FUGGLE                  2005    ALFA      4,2 %   10 MIN     122   A         3   BU

30  G  FUGGLE                   2005    ALFA      4,2 %    0 MIN      122   A         0  BU
                                                                                                         
                                                                                                          795   A       39  BU
______________________________________________________________________

JÄST

2 PAKET FERMENTIS SAFALE US -05


Att namnet på ölet är unga fröken choklad pudding det beror lite på att jag tidigare namngav alla mina öl efter min dotters marsvin. Åren går och marsvinen, blir killar, tänk va jag skällde på dom  mitt i humle ångorna när det stod en finnig kille och frågade var dottern var, Inga prob Tommy sa dottern, det är en bitter på G. Föresten pappa va gillar du mitt gröna hår? Det var ju svart i går kved jag. Det var i går det sa dottern. Detta dotter/kille/pappa sak var ju nu för 10 år sedan. Jag gillar dej pappa sa dottern för du bryr dej ju om mej sen när mamma bara stack i väg. Ja jag försöker sa jag inte så där enormt övertygad. Du är djävligt cool sa hon, det verka lite skumt tyckte jag men samtidigt ok.  I dag 10 år senare så brygger jag fortfarande öl, och den där tjejen som ena dagen hade grönt hår och dagen efter svart nu läser hon till lärare och har en egen dotter. Livet går sin egen väg, men kom i håg alla föräldrar, säj inte att alckohol är si och så och drick så lite du gör. Kom i håg att ungar/tonåringar bryr sej absolut inte ett dugg om vad du säjer utan att dom bryr sej om vad du gör. Jag gav min dotter en drink första gången hon var 21 år när vi gjorde en trevlig resa till Danmark samma månad som danmark sänkte alcoskatten, jag var den som blev lite överbefriskad, inte dottern, bnu råkade ju hon inte va spec intresserad av öl samt andra drycker och är fortfarande inte det, alla är inte det. Men jag tror att man som förälder inte skall bjuda sina barn på alckohol trots att dom ev blivit 18.



Bo

Hej alla julölsbryggare. OG blev 72 samt FG 12. Ölet är färdigjäst samt omtappat och skall på månda 071105 på flaska, och då gäller det jag kommer att göra en "egen kröjsning", eftersom Fermentis jästerna spec S-04 är hyfsat billiga så har jag köpt på mej ett antal extra för att ha som sagt var som kröjs jäst. OG på 72 samt FG 12 då kanske det inte finns så där mycket jäst kvar för att få en hyfsad kolsyra? eller finns det det? Jag bryggde i våras en väldigt stark sak en alc uppemot 8,5% bara för att se om jag fick kolsyra med vanlig prim + lite S-04, det fick jag, sedan blev ju inte ölen så där enormt god men det var inte meningen.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

8

Sv: Julöl-recept?

MaltMårten skrev:

torkade enbär (Hur mycket? Tycker att enbärssmaken ska vara ganska framstående)
ingefära?
kanel?
kardemumma?
apelsinskal?
pomeransskal?
nejlikor?
kryddpeppar?

Hej,
här kommer 2 kryddningar jag använder. Jag hittade dom på en tysk hembryggarsida, de är för 20 ltr.

Extras
  Amount      Name                                Type      Time
  5.00 gm     Pommeransskal                  Spice     60 Min.(boil)
  3.00 Unit(s)Nejlikor                             Spice     60 Min.(boil)
500.00 gm     Honung                            Other     60 Min.(boil)
  1.00 Unit(s)Kanel                                 Spice     60 Min.(boil)
  1.00 Unit(s)Stjärnanis                          Herb      60 Min.(boil)

och

Extras
  Amount      Name                           Type      Time
40.00 gm     Ingefära, färsk, skalad        Spice     60 Min.(boil)
  6.00 gm     Pommeransskal                   Spice     60 Min.(boil)
  7.00 gm     Kanelstång                          Spice     60 Min.(boil)
  5.00 Unit(s)Nejlikor                             Spice     60 Min.(boil)
500.00 gm     Honung                            Other     60 Min.(boil)
  2.00 Unit(s)Stjärnanis                          Herb      60 Min.(boil)

Hls
/Jürgen

Sv: Julöl-recept?

Så nu är malt och humle beställt smile

Jag lyder ditt råd Thorim och minskar lite på bitterhumlen. Kryddar nog med enbär, kryddnejlika och kanske möjligen en gnutta granris, tror nog att det skulle passa. Återkommer med resultat smile

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Julöl-recept?

Kul med en tråd om jul öl, själv har jag tänkt att inte använda jul kryddor i år, utan att försöka göra en porter med lite "knäckighet" och smak av lite mörkrostat kaffe så här lyder mitt recept:

10 L
Mäskning
1.4 Pale ale malt
0.5 Ljus karamell malt
0.3 Choklad malt

Kok:
0.3 kg Ljus sirap
Perle  7.1% 10gr 60 min
Fuggle 4.3% 5gr 20 min
EKG 4.8% 10gr 20 min
Fuggle 4.3% 5gr 10 min
EKG 4.8% 10gr 10 min
Kaffe (El salvador Bourbon Estate) 50gr (grovmalet) 2min
Fuggle 4.3 % 5 gr 1min
EKG 4.8% 10gr 1 min

Jäser med Safe ale S-4

Planerat OG är 1055 , och hoppas på ett FG runt 1013

Vad tror ni om detta?

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Sv: Julöl-recept?

Har en liten fråga. Jag har en 25liters dammejeanne och tänkte brygga en sats på 8 liter. Är det för mycket luft eller funkar det? Ska försöka införskaffa 10l dammejeanne i framtiden.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

12

Sv: Julöl-recept?

MaltMårten skrev:

Jag har en 25liters dammejeanne

Hej,
kanske jag blir en glädjedödare men dammejeanne är helt värdelöst att jäsa i. Först och främst är det nästan omöjligt att få den rent, sedan skall det hållas på med hävert för att få ut allt man har hällt i.
Jag har viss erfarenhet av detta och kommer aldrig mer att använda dem jag har på vinden. Ta jäshinkar i stället.
Hls
/Jürgen

Sv: Julöl-recept?

MaltMårten skrev:

Har en liten fråga. Jag har en 25liters dammejeanne och tänkte brygga en sats på 8 liter. Är det för mycket luft eller funkar det? Ska försöka införskaffa 10l dammejeanne i framtiden.

Det går bra, syret är lättare än koldioxiden så den kommer pressas ut allt eftersom det jäser.

Angående dammejeanne´s dryghet att jäsa i håller jag med ifall det är öl man jäser, lättare i hink på alla sätt och vis. Gör man däremot vin eller mjöd som skall stå länge är glas dammejeanne överlägsna sålänge man har något över så den inte står i ljuset.

Sv: Julöl-recept?

Ok. Bra att det funkar med 25l dammejeanne så länge. Det ser ju mycket vackrare ut i alla fall, alltid något positivt wink

Nu till helgen blir det bryggning smile

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Julöl-recept?

MaltMårten skrev:

Ok. Bra att det funkar med 25l dammejeanne så länge. Det ser ju mycket vackrare ut i alla fall, alltid något positivt wink

Nu till helgen blir det bryggning smile

Hej

Jag håller absolut med dej, en dammejeanne full med ett förhoppnigsvis gott starkvin, du ser ju absolut hur fällningen sjunker, men jag håller absolut med tidigare talare, en  dammejeanne  är rent ut sagt bara en sak för syns skull, förr eller senare så åker du på en infektion med en sådan, den är svår att få ren, men visst det är något spec med den,det håller jag med om. Men tänk det är glas, en del producenter är inte så där väldigt seriösa, så på tyvärr väldigt många så är glaset på vissa ställen väldigt tunnt, alltså väldigt väldigt tunnt, det är inte så där enormt roligt när den ev. spricker, det blir kan jag tala om väldigt söligt, nej tack och lov för hinken.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Julöl-recept?

Ok, nu står ca 8 liter julöl på jäsning smile Det luktar juvligt från vattenlåset.
Jäsningen kom igång efter bara ett par timmar, tänkte tappa om till helgen. Och om det är klart så blir det flasktappning om 2 veckor. Återkommer med resultat!

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Julöl-recept?

Min julöl smakar bra. Men det enda problemet är att det inte bildades någon kolsyra! Jag vet att jag primade med tillräckligt socker, ungefär 8gr socker/liter. Det måste alltså vara jästen som dött eller gått i dvala. Vad ska jag göra? Ska jag öppna ett paket jäst och hälla i ett par korn i varje flaska och försluta igen?

Detta öl får bli ett påsköl istället smile

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Julöl-recept?

MaltMårten skrev:

Min julöl smakar bra. Men det enda problemet är att det inte bildades någon kolsyra! Jag vet att jag primade med tillräckligt socker, ungefär 8gr socker/liter. Det måste alltså vara jästen som dött eller gått i dvala. Vad ska jag göra? Ska jag öppna ett paket jäst och hälla i ett par korn i varje flaska och försluta igen?

Detta öl får bli ett påsköl istället smile

Hej

Svår fråga detta. Med 8 g socker/liter så borde du absolut få kolsyra, till och med med råge. Jag använder 8 g/liter när jag brygger veteöl och det är en ordentlig fart på bubblorna i glaset. Jag hade från och med  förra året och 18 månader allts  ungefär från 06 och framåt oxså trubbel med kolsyra. Jag fick bara kolsyra när jag kom uppemot 8g/liter, men du får ju inte ens kolsyra med den sockervolymen. Med den relativa låga og 1055 vad fick du i verkligheten samt med Safale S-04 så borde det inte va några problem. Man ska ju få kolsyra på en 8 veckors lagring om man brygger lageröl, och då blir ju jästen om något lie däven. Vad har du för kapsylerings apparat? Jag kom fram efter 1 års undring fram till att min gamla kapsylerings apparat en s.k. "Inart" hade efter 13 år blivit lite sliten, samt att många flaskor var både 5-7 år gamla. Min broder som extraktbrygde en gång i tiden hade kvar sin Jag brygde en ale samt använde ca 5,5 g/liter. Jag fick efter 1 månad bra fart på bubblorna. Så i mitt fall var det själva kapsylerings apparaten. 

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Julöl-recept?

Jag har en sådan där som man slår med hammare smile Och kom nu inte med några "vänta-bara-tills-du-slår-sönder-en-flaska"-tal big_smile

På mitt första öl fungerade den smile

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.